فواید سلامتی روغن ماهی

روغن ماهی

روغن ماهی از ماهی های چرب که ماهی های روغنی نیز شناخته می شوند بدست می آید، به خصوص  بافت چرب ماهی ، از جمله قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه ماهی، ساردین و ماهی آزاد

روغن ماهی به 2 دلیل اصلی مورد توجه متخصصان تغذیه و متخصصان مراقبت های بهداشتی است:  DHA (دوکوزاهگزانوئید اسید) و EPA(ایکوزاپنتانوئیک اسید) که  هر دو نوع اسیدهای چرب امگا  3 هستند.

فیله ی ماهی های چرب حاوی 30 % روغن هستند که این رقم ممکن است در ماهی های مختلف متفاوت باشد.از سویی دیگر، ماهی سفید دارای غلظت بالایی از چربی در کبدش باشد و چربی خیلی کمی دارد. بخشی از اسید های چرب امگا3 روغن ماهی است که منبع خوبی از ویتامین A و D هستند. ماهی سفید حاوی این مواد مغذی است ولی غلظتشان بسیار پایین می باشد.

کارشناسان بهداشت و درمان معمولا به مردم می گویند که روغن ماهی فواید سلامتی بیشتری نسبت به به ماهی سفید دارد. هرچند، توصیه هایشان به طور قطعیت از نظر علمی در مطالعات جمعیتی بزرگ ثابت نشده است.
بسیاری از مقامات بهداشتی در سراسر جهان به مردم توصیه می کنند که هم مقدار زیادی از ماهی های روغنی و یا مکمل به خاطر مزایای بهداشتی خود مصرف  کنند. مطالعات بیش از ده سال گذشته نتایج مختلفی با توجه به مزایای روغن ماهی رژیم غذایی تولید کرده اند.

فواید سلامتی احتمالی از روغن ماهی
در طول ده سال گذشته، ده ها تن از مطالعات انجام شده بر روی روغن ماهی و امگا 3 وجود دارد. بعضی از آنها  از این ادعا حمایت کردن ، در حالی که دیگران حمایت نکردند.

روغن ماهی در صورتی که در رژیم غذایی انسان باشند چندین فواید سلامتی دارد از جمله:
اسکلروز متعدد (MS)
گفته می شودروغن ماهی چ به افراد مبتلا به  MS کمک می کند.  با این حال، یک مطالعه توسط پژوهشگران از بیمارستان دانشگاه برگن، نروژ در آوریل 2012 نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 به افراد MS  کمک نمیکند.

سرطان پروستات
روغن ماهی منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان می شود اگر آنها یک رژیم غذایی کم چرب را دنبال کنند. یک مطالعه نشان داد، درحالی که سطوح یک نوع دیگر از امگا 3 خطر سرطان پروستات را بالا می برد.
یک مطالعه در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شده است که روغن ماهی خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش  می دهد. نویسندگان، از مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson گزارش داد که مصرف روغن ماهی خطر ابتلا به سرطان پروستات با درجه بالا 71٪ و دیگر سرطان های پروستات 43 درصد افزایش می دهد.

افسردگی بعد از زایمان (افسردگی)
روغن ماهی از افسردگی بعد از زایمان محافظت می کند – دکتر میشل  از دانشگاه کانکتیکات پرستاری، پس از انجام یک مطالعه در سال 2011بیان کرد:  مصرف DHA  در دوران بارداری علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.

مزایای سلامت روان
روغن ماهی به جوانان با مشکلات رفتاری، به ویژه کسانی که مبتلا به ADHDهستند کمک می کند.

مزایای حافظه
محققان در مجله  PLoS ONE در  اکتبر 2012 گزارش کردند: حافظه کاری می تواند در بزرگسالان جوان و سالم بهبود یابد  اگر آنها اسیدهای چرب مصرف امگا 3 را افزایش  دهند.

حفاظت از بیماری آلزایمر
در سال های بسیار ادعا شده بود که مصرف روغن ماهی به طور منظم از پیشرفت بیماری آلزایمر در افراد پیشگیری می کند. با این حال، یک مطالعه بزرگ در سال 2010 یافت که مصرف  روغن ماهی و دارونما  هیچ تفاوتی در پیشگیری از آلزایمر نداشتند.

در مقابل، یک مطالعه که در مجله مغز و اعصاب منتشر شد در سال 2007 گزارش داد که یک رژیم غذایی حاوی ماهی، امگا 3، میوه و سبزیجات خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

حفاظت در برابر از دست رفتن بینایی
محققان کانادایی در مجله تحقیقات چشم پزشکی و علوم ویژوال گزارش دادند،  مصرف کافی DHA  در رژیم غذایی ازدست دادن بینایی در افراد که وابسته به سن است محافظت می کند.

مفید برای جنین
مصرف امگا 3 باعث افزایش رشد شناختی و حرکتی  جنین می شود دانشمندان از دانشگاه لاوال یافتند که مصرف امگا 3 توسط مادر در طول سه ماه آخر بارداری رشد حرکتی، حسی و شناختی  نوزاد خود را ارتقاء می دهند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی