چرا وزن کم نمی کنیم؟

کاهش وزن

شاید شما هم یک روتین ورزشی سخت را دنبال کرده، میزان مصرف کالری هایتان را شمارش کرده و هر کاری انجام می دهید تا از پای درنیامده و تسلیم پرخوری نشوید!

اما با وجود این همه تلاش های صادقانه، هنوز هم قادر نیستید تا طلسم کاهش وزن را شکسته و وزن اضافی تان را همانطوری که دوست دارید، بشکنید. اگر شما هم درگیر این معمای غیر قابل حل هستید، برخی تحقیقات چندین علت برای این مسئله پیدا کرده اند که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

دنبال کردن تمرینات تکراری
آیا یک روتین ورزشی یکنواخت را هر روز انجام داده و برای ماه هاست که آن را تغییر نداده اید؟ شاید این روتین مناسب و راحت به نظر برسد، اما باید این عادت را شکسته و ورزش های جدید را امتحان کنید. زیرا ماهیچه های بدن با ورزشی که هر روز انجام می دهید، آشنا شده و باعث میشود تاثیر آن در گذر زمان کمتر شود. کمی مقاومت به روتین ورزشی تان اضافه کرده یا تکرار آن را بیشتر کنید.فراموش نکنید،هنگام اضافه کردن تمریناتیبا شدت بالا مراقبت مقاومت بدن و آسیب های احتمالی باشید.

رژیم غذایی ضعیف و نخوردن
خیلی از افراد هنوز هم باور دارند که گرسنگی کشیدن سریعترین روش برای کاهش وزن است. اما بدن به مواد مغذی نیاز دارد تا وظایفش را انجام دهد. این امر در درجه اول شامل سوخت و ساز بدن می شود، و کم خوردن می تواند روی آن تاثیر منفی داشته باشد. همچنین کم خوردن می تواند منجر به احساس گرسنگی بیش از حد شده و بنابراین در زمان های غلطی ، به صورت ناسالم غذا بخورید.

عدم گذراندن دوران نقاهت بعد از ورزش
برای تثبیت کاهش وزن، خیلی از افراد در روتین ورزشیشان غرق شده و بیش از حد آن را انجام میدهند. اگرچه رفتن به باشگاه به صورت روزانه ضروریست، اما حداقل هفته ای یک بار ، باید به بدنتان وقت کافی برای استراحت و بازیابی بدهید. اگر به طور مداوم ورزش کنید، بدنتان تحت فشار فیزیکی زیادی قرار گرفته و زمان کافی برای ترمیم ساییدگی ها و پارگی ها نخواهد داشت و در نهایت همین امر روی عملکرد روزانه شما تاثیر می گذارد. همچنین ورزش بیش از حد می تواند گرسنگی را افزایش داده و باعث شود در ساعات عجیبی غذا بخورید.

شکاف طولانی بین وعده های غذایی
برخی افراد به دلیل ناسالم دانستن میان وعده ها، از مصرف تنقلات بین وعده های اصلی غذایی خودداری می کنند. اما اگر مواد غذایی درستی انتخاب کنید، این امر لزوما بد نیست. میان وعده های کوچک روشی عالی برای بالا نگه داشتن سطح انرژی و سوخت و ساز بدنتان هستند. مهم ترین مسئله این است که میان وعده ها بین ناهار و شام باشد، تا تعادل سالم بین کربوهیدرات ها، پروتئین و چری های سالم را نگه دارد.

انجام بیش از حد تمرینات کاردیو
در حالی که انجام ورزش های کاردیو مثل دویدن روی تردمیل لازم است، اما اگر به دنبال کاهش وزن و نتایج بهتری هستید، باید روی تمرینات مقاومتی و وزنه برداری هم تمرکز کنید. فقط به خاطر داشته باشید که تمرینات کاردیو را بیش از حد انجام ندهید. وزنه برداری باعث تقویت مفاصل، ساخت بافت های عضلانی وافزایش سوخت و ساز بدن می شود.

ثابت قدم نیستید
ثابت قدم بودن (چه برای پیروی از یک رژیم غذایی سخت یا انجام ورزشی خاص) کلید کاهش وزن است. اگر هفته ها یک برنامه سالم را دنبال کنید ، اما ناگهان تصمیم بگیرید برای چند روز استراحت کنید، این ناهماهنگی مانع موفقیت برنامه کاهش وزن شما شده و دوباره به همان نقطه اول برمیگردید. اگر این اتفاق زیاد تکرار شود، می تواند دلیل اصلی عدم کاهش وزن شما باشد.

کمبود خواب
هشت ساعت خواب در روز برای حفظ سلامتی لازم است و اگر رعایت نشود به برنامه کاهش وزنتان ضربه می زند. پس باید مطمئن شوید که هر شب خوب می خوابید، چون استراحتمناسب به شما انرژی برای ورزش کردن داده و تغذیه ی خوب هم هورمون های بدن را برای کنترل اشتها تنظیم می کند. تحقیقات کمبود خواب را با افزایش وزن مرتبط می دانند. خواب ناکافی سوخت وساز بدن را پایین آورده و روی هورمون های مربوط به گرسنگی تاثیر می گذارد.

طبق گفته ی برخی تحقیقات، هورمون های مسئول سوزاندن چربی ها در طول خواب عمیق فعال تر می شوند.

استرس داشتن به صورت مداوم
اگر شغل پر فشاری دارید، یا مسئولیت خانوادگیتان زیاد است و به طور کلی شیوه زندگی گیج کننده ای دارید، پس سطح استرس شما خیلی بالاست. همین امر می تواند روی ذهن و سلامت جسمی شما تاثیر منفی داشته باشد. استرس باعث آزاد شدن هورمون کورتیزول (مسئول مشکلات سلامتی)شده و روی کاهش وزن تاثیر می گذارد. اگر میخواهید به فرم ایده آل خود برسید،کمی زمان گذاشته و استرس هایتان را رها کنید!

به اندازه کافی آب نمی نوشید
خیلی اوقات، شما تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرید. با نوشیدن 3 تا 4 لیتر آب در طول روز، می توانید تمایل به پرخوری را کاهش دهید، چون آب باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشید. نوشیدن آب همچنین برای سوزاندن چربی ها ضروریست، چون بدن به این مایع نیاز دارد تا چربی ها را بشکند. پس دفعه بعدی که بین وعده ناهار و شام فکر کردید گرسنه هستید، یک لیوان آب بنوشید.

مصرف بیش از حد مواد غذایی سالم
ممکن است مواد غذایی سالم را جایگزین مواد ناسالم کرده و گزینه های کم کالری را انتخاب کنید، اما اگر همین مواد غذایی را بیش از حد بخورید، در رسیدن به هدفتان ناکام خواهید ماند. اقلامی مثل آجیل، پاستاهای سبوس دار، روغن زیتون، شکلات تلخ و … اگرچه سالم هستند، اما پرکالری بوده و باید مقدار مصرف آنها را کنترل کنید. مصرف این مواد غذایی را کنترل کنید، در غیر این صورت فقط بیشتر از قبل چاق می شوید!

امتیاز 4 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی