لاغر شدن خانم های خانه دار راحت تر است

خانم خانه دار

خانم‌ها بايد حساب دستشان باشد، حساب ساعت‌هايي كه در روز مشغول فعاليت هستند و ساعت‌هايي كه دراز كشيده‌اند، خوابيده‌اند يا نشسته‌اند و كاري انجام نمي‌دهند، اين حساب و كتاب به سلامت آنها ربط پيدا مي‌كند.  احتمالا همه ما مي‌دانيم كه هرقدر فعاليت فيزيكي‌مان كمتر باشد، احتمال افزايش وزن‌مان بيشتر است اما جالب است بدانيد كه نتيجه يك تحقيق جديد نشان داده است كه كمتر شدن ميزان كدبانوگري در خانم‌ها مساوي است با بيشتر شدن احتمال چاقي در آنها.

زنان خانه‌دار تنبل شده‌اند؟

نتايج تحقيقي كه در مجله «پلاس‌وان» به چاپ رسيده نشان مي‌دهد كه زنان خانه‌دار مورد مطالعه قرار گرفته در سال 2010، كار خانه بسيار كمتري نسبت به زنان خانه‌دار سال 1965 انجام مي‌دادند. در واقع اين مطالعه نشان داده است كه زنان خانه‌دار در سال 2010 در روز حدود 360 كالري كمتر از زنان خانه‌دار سال 1965 مي‌سوزانند. براساس نتايج اين تحقيقات، زنان در سال 1965 به‌طور متوسط هر روز خانه‌هاي خود را تميز مي‌كردند، لباس مي‌شستند، لباس اتو کرده و آشپزي مي‌كردند اما حالا برخي از اين فعاليت‌ها توسط تكنولوژي و ماشين‌ها و نوآوري‌هاي جديد انجام مي‌شود. اين مطالعات نشان داده كه يك زن خانه‌دار معمولي در دهه 60 حدود 27ساعت از هفته را به كارهاي كدبانوگري اختصاص مي‌داده اما اين ميزان براي زنان دهه اول ميلادي قرن بيست و يكم تنها حدود 13ساعت در هفته بوده است.

بحث در مورد سوزاندن كالري است

البته ادوارد آرچر، متخصص طب پيشگيري و مدير گروهي كه اين پژوهش را انجام ‌داده، مي‌گويد: «ما نمي‌خواهيم به زنان بگوييم كه حتما بايد بيشتر در خانه‌هاي خود كار كنند يا از تكنولوژي و وسايل جديد استفاده نكنند بلكه تنها هدف ما اين است كه آنها را متوجه اين نكته كنيم كه بايد حواس‌شان به سطح فعاليت فيزيكي روزانه‌شان باشد. درواقع ما اميدواريم زنان به ميزان كالري كه روزانه وارد بدن خود مي‌كنند و ميزان كالري كه روزانه مي‌سوزانند دقت كنند تا سلامت آنها به‌خطر نيفتد.

زناني كه فقط روزي يك ساعت در خانه كار مي‌كنند

در اين مطالعه تمام آمار و ارقام و مستندات ضبط شده درمورد دوهزار بانوي خانه‌دار در كاليفرنيا در سال 1965 مورد بررسي قرار گرفت و با نتايج پرسش از دوهزار بانوي خانه‌دار در همين ايالت در سال 2010 مورد مقايسه قرار گرفت و مشخص شد كه زنان خانه‌دار در سال 1965 حدود 5/27 ساعت از هفته را به خانه‌داري اختصاص مي‌دادند اين درحالي است كه زنان شاغل مورد پرسش قرار گرفته در سال 2010 تنها هفت نفر و زنان خانه‌دار مورد پرسش قرار گرفته 16ساعت از هفته خود را به اين فعاليت‌ها اختصاص مي‌دادند. به‌طور متوسط يك زن صاحب خانواده در سال 2010 فقط 3/13 ساعت از وقت هفتگي خود را به انجام فعاليت‌هاي خانه‌داري و وظايف كدبانوگري اختصاص داده است.

شاغل‌ها هم در خطر هستند

دكتر كلينگ استيونسون، يكي از پزشكان حاضر در اين مطالعه مي‌گويد: «شايد به نظر برسد كه كاهش فعاليت روزانه در زنان در سال‌هاي اخير مختص زنان خانه‌دار باشد اما واقعيت اين است كه بسياري از زنان شاغل در حال حاضر مشاغلي دارند كه عملا هيچ‌ فعاليت فيزيكي را باعث نمي‌شود، درضمن اين گروه از زنان، به‌ دليل شاغل بودن در خارج از خانه، عموما در خانه كارهاي كمتري را نسبت به زنان خانه‌دار انجام مي‌دهند و درنتيجه سطح فعاليت روزانه آنها هم اصلا درحد قابل قبول و مناسبي نيست.

نسبت به مادرتان 15درصد كمتر كالري مي‌سوزانيد

دكتر آرچر مي‌گويد: «يك زن خانه‌دار معمولي در سال 1965 حدود 6000 كالري در هفته را با انجام كارهاي خانه‌داري و فعاليت در خانه مي‌سوزاند، اين ميزان با 42درصد كاهش به 2518 كالري در هفته در سال 2010 رسيده است كه مي‌توان چنين وضعيتي را به عنوان يك زنگ خطر جدي دانست.  وي ادامه مي‌دهد: «اين يعني يك زن خانه‌دار معمولي روزي 360 كالري كمتر از زني كه 45 سال پيش وضعيتي مشابه او داشته مي‌سوزاند، اين ميزان كمي نيست و در واقع حدود 15درصد كالري است كه يك زن معمولي به طور متوسط در يك روز وارد بدن خود مي‌كند، طبيعي است كه اين به معناي افزايش احتمال اضافه وزن و چاقي است.  جالب است بدانيد كه براساس نتايج اين مطالعه يك زن خانه‌دار معمولي در سال 1965 حدود 8 ساعت از وقت هفتگي خود را در حالت نشسته يا درازكش مقابل تلويزيون يا راديو گذرانده اما يك زن خانه‌دار معمولي در سال 2010 حدود 17 ساعت از يك هفته خود را به طور درازكش يا نشسته مقابل تلويزيون يا كامپيوتر گذرانده است.

روزي 2ساعت فعاليت نياز داريد

دكتر آرچر مي‌گويد: براساس تحقيقات و پژوهش‌هاي متعدد مشخص شده كه سطح مناسب فعاليت روزانه 30 دقيقه است. پيش‌تر گفته مي‌شد كه اگر شما 30دقيقه در روز را به فعاليت جسماني با شدت متوسط مشغول باشيد احتمال چاقي و اضافه وزن در شما كمتر مي‌شود و احتمال بروز سكته قلبي يا سكته مغزي در شما هم به صورت قابل توجهي كاهش مي‌يابد اما مطالعات جديد نشان داده كه 30 دقيقه فعاليت روزانه در حد متوسط احتمال بروز سكته قلبي و مغزي را در شما كاهش مي‌دهد اما اثر مشخصي روي ميزان تجمع چربي و وزن شما نمي‌گذارد، حالا توصيه مي‌شود براي آنكه وزن مناسبي داشته باشيد و از تجمع چربي در بدن‌تان جلوگيري كنيد حداقل يك ساعت در روز فعاليت جسماني در حد متوسط داشته باشيد… اما اگر اضافه‌وزن داريد و مي‌خواهيد وزن كم كنيد بايد روزانه بين يك و نيم تا دو ساعت در حد متوسط فعاليت‌هاي ورزشي برنامه‌ريزي شده انجام دهيد.

خانه‌داري مي‌تواند سلامت شما را تضمين كند

دكتر استيونسون مي‌گويد: «نتايج مطالعه ما به اين معنا نيست كه زنان براي سلامت بايد كارهاي سخت و طاقت‌فرسا در خانه خود انجام دهند، بلكه به اين معناست كه زنان، به‌خصوص زنان خانه‌دار يا زنان شاغلي كه كار آنها حالت سكون و نشسته دارد، بايد سطح معمولي از فعاليت‌هاي روزانه را انجام دهند؛ فعاليت‌هايي كه باعث سوختن و مانع از تجمع كالري در بدن شود. انجام كارهاي خانه‌داري، اگر در حد فعاليت متوسط انجام شود، يكي از فعاليت‌هايي است كه مي‌تواند باعث كالري‌‌سوزي در بدن شود و در نتيجه دركل به نفع سلامت زنان باشد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی