افزایش قد را با این موادغذایی تجربه کنید!‌

افزایش قد

متخصصان تغذیه، عقیده دارند، تا زمانی‌ که رشد طولانی استخوان‌ها وجود دارد، یعنی تا زمانی که بلوغ به پایان نرسیده، نوع غذایی که خورده می‌شود، می‌تواند به افزایش قد کمک کند.

دکتر شهرزاد محمدیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت:‌متخصصان تغذیه عقیده دارند، تا زمانی که بلوغ به پایان نرسیده،‌نوع غذایی که خورده می‌شود، می‌تواند به افزایش قد کمک کند.

وی افزود: نباید فراموش کرد که کوتاهی قد در بچه‌ها، در صورتی که زمینه ژنتیکی نداشته باشند، نشانه‌ی سوء تغذیه در چند سال گذشته است.

دکتر محمدیان تصریح کرد: می‌توان برای جلوگیری از کوتاهی قد در کودکان، رژیم غذایی را غنی‌تر کرد. به عنوان مثال می‌توان از کلسیم،‌ روی،‌ مس، منیزیم،‌ ویتامین A، K و D استفاده کرد.

وی افزود: از آنجایی که ترکیب اصلی استخوان‌ها را کلسیم تشکیل می‌دهد، دریافت روزانه این ماده معدنی برای افزایش قد ضروری است. بنابراین به منظور دریافت روزانه این ماده معدنی،‌باید شیر، ماست، ماهی و سبزیجات را در برنامه غذایی گنجاند.

دکتر محمدیان گفت: روی در رشد و تمایز سلولی نقش به سزایی دارد و کمبود آن موجب کاهش سرعت رشد و کوتاهی قد می‌شود. پس باید منابع غذایی این ماده مغذی که شامل انواع ماهی‌ها، نان، عدس و نخودفرنگی است را در رژیم غذایی گنجاند.

وی در رابطه با خواص مس در افزایش قد تصریح کرد: مس در به حرکت درآوردن و انتقال آهن از ذخایر به مغز استخوان دخالت دارد.بنابراین کمبود آن رشد غیرطبیعی اسکلت و پوکی استخوان را به همراه دارد. مواد غذایی مانند انواع حبوبات و تخمه آفتابگردان به عنوان منبع این مواد معدنی است.

دکتر محمدیان افزود: منیزیم نیز از اجزای ساختمانی استخوان‌ها است و کمبود آن باعث اختلال در عملکرد ویتامین D می‌شود. آرد گندم کامل، تخمه آفتابگردان و دانه کامل برنج و جو به عنوان تأمین‌کننده این ماده معدنی هستند.

وی تصریح کرد: ویتامین A در رشد و ترمیم استخوانی دخالت دارد و در کودکی و نوجوانی موجب سرعت گرفتن مراحل رشد می‌شود. جگر، زرده تخم‌مرغ و پنیر چدار، از منابع ویتامین A هستند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی