به چه مقدار پروتئین برای عضله سازی نیاز دارید؟

پروتئین

به چه مقدار پروتئین برای عضله سازی نیاز دارید؟

در حالی که تمرینات قدرتی برای عضله سازی مهم است، مصرف مقدار مناسب پروتئین نیز اهمیت دارد. تحقیقات و مجادلات مستمری در مورد میزان پروتئین مورد نیاز برای بهینه سازی رشد عضلات وجود داشته است. در این ویژگی، ما تحقیقات فعلی را در مورد ارزیابی نقش پروتئین در رشد ماهیچه ها و میزان مصرف روزانه یک فرد مورد بحث قرار می دهیم.

پروتئین در هر سلول و بافت بدن وجود دارد. پروتئین در حالی که نقش های حیاتی زیادی در بدن دارد، برای رشد ماهیچه ها بسیار مهم است زیرا به ترمیم و حفظ بافت عضلانی کمک می کند.

مقدار توصیه شده فعلی رژیم غذایی(RDA)  برای جلوگیری از کمبود پروتئین در بزرگسالان کم تحرک، 0.8 گرم (گرم) پروتئین به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن است. با این حال، تحقیقات جدیدتر نشان می دهد افرادی که سعی در ساخت عضله دارند به بیش از این مقدار نیاز دارند.

مصرف پروتئین کمتر از نیاز بدن با کاهش توده عضلانی مرتبط است. در مقابل، افزایش دریافت پروتئین بالاتر از RDA ممکن است به افزایش قدرت و توده بدون چربی بدن در صورت همراهی با ورزش مقاومتی کمک کند.

 

چرا پروتئین برای عضله سازی مهم است؟

پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که به عنوان بلوک های ساختمانی برای سلول ها و بافت های بدن عمل می کنند. 20 اسید آمینه وجود دارد که با هم ترکیب می شوند و پروتئین ها را تشکیل می دهند.

در حالی که برخی می توانند توسط بدن انسان سنتز شوند، برخی دیگر نمی توانند. 9 آمینو اسیدی که بدن نمی تواند بسازد، اسیدهای آمینه ضروری نامیده می شوند. اینها را باید از طریق رژیم غذایی به دست آورد.

هنگامی که فرد پروتئین می خورد، هضم و به اسیدهای آمینه تجزیه می شود که در بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله رشد و ترمیم بافت، عملکرد سیستم ایمنی و تولید انرژی نقش دارند.

مانند سایر بافت‌های بدن، پروتئین‌های ماهیچه‌ای به‌طور مداوم تجزیه و بازسازی می‌شوند. برای عضله سازی، فرد باید بیشتر از آنچه که تجزیه می شود، پروتئین مصرف کند. این اغلب به عنوان تعادل خالص نیتروژن مثبت شناخته می شود، زیرا پروتئین دارای نیتروژن بالایی است.

اگر فردی مقادیر کافی پروتئین مصرف نکند، بدن او تمایل دارد ماهیچه ها را تجزیه کند تا آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن برای حمایت از عملکردهای بدن و حفظ بافت های مهم تر را تامین کند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به کاهش توده عضلانی و قدرت شود.

در نهایت، بدن از اسیدهای آمینه برای سنتز پروتئین ماهیچه (MPS) استفاده می کند، که محرک اصلی ترمیم، ریکاوری و رشد عضلات پس از تمرینات شدید است.

 

چه مقدار پروتئین نیاز دارید؟

طبق دستورالعمل‌های رژیم غذایی 2020-2025 برای آمریکایی‌ها، اکثر بزرگسالان سالم بالای 19 سال باید بین 10 تا 35 درصد کالری روزانه خود را از پروتئین دریافت کنند. یک گرم پروتئین 4 کالری دارد.

این بدان معناست که فردی که 2000 کالری در روز می خورد باید بین 50 تا 175 گرم پروتئین در روز مصرف کند.

RDA  فعلی 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن برای پروتئین بر اساس مقدار مورد نیاز برای حفظ تعادل نیتروژن و جلوگیری از از دست دادن عضلات است. با این حال، گسترش این توصیه ها به افراد فعالی که به دنبال عضله سازی هستند ممکن است مناسب نباشد.

وقتی صحبت از ساخت توده عضلانی می شود، مقدار ایده آل پروتئین روزانه که یک فرد باید مصرف کند بسته به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، سطح فعالیت، سلامت و سایر متغیرها متفاوت است.

با این حال، چندین مطالعه به ما ایده خوبی درباره نحوه محاسبه میزان پروتئین مورد نیاز بزرگسالان برای افزایش عضله بر اساس وزن بدن داده است.

 

مطالعات چه می گویند؟

در حالی که اکثر مطالعات موافقند که مصرف پروتئین بیشتر با بهبود قدرت و توده بدون چربی بدن همراه با تمرینات مقاومتی همراه است، مقدار بهینه پروتئین مورد نیاز برای ساخت عضله بحث برانگیز است.

این چیزی است که آخرین تحقیقات می گوید.

یک متاآنالیز در سال 2020 که در مجله Nutrition Reviews منتشر شد نشان داد که دریافت پروتئین از 0.5 تا 3.5 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می تواند از افزایش توده بدون چربی بدن پشتیبانی کند. به طور خاص، محققان خاطرنشان کردند که افزایش تدریجی مصرف پروتئین، حتی به اندازه 0.1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز، می تواند به حفظ یا افزایش توده عضلانی کمک کند.

سرعت افزایش توده بدون چربی بدن از دریافت پروتئین بالاتر به سرعت پس از 1.3 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن کاهش یافت. تمرینات قدرتی این کاهش را سرکوب کرد. این نشان می دهد که افزایش مصرف پروتئین همراه با تمرینات قدرتی برای به دست آوردن توده بدون چربی بدن بهترین است.

متاآنالیز دیگری که در سال 2022 در مجله Sports Medicine منتشر شد، به این نتیجه رسید که دریافت پروتئین بیشتر در حدود 1.5 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز همراه با تمرینات مقاومتی برای تأثیر بهینه بر قدرت عضلانی مورد نیاز است. محققان خاطرنشان کردند که مزایای افزایش مصرف پروتئین بر قدرت و توده عضلانی بین 1.5 تا 1.6 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز به نظر می رسد.

در نهایت، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2022 که در مجله کاشکسیا، سارکوپنیا و ماسل منتشر شد، به این نتیجه رسیدند که مصرف پروتئین 1.6 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز یا بیشتر منجر به افزایش جزئی در توده بدون چربی در افراد جوان که تمرین مقاومتی انجام میدادند می شود، اما در افراد مسن تر این نتایج حاشیه ای بود.

شایان ذکر است، 80 درصد از مطالعات بررسی شده، شرکت کنندگان گزارش کردند که حداقل 1.2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز مصرف می کنند، که هنوز بالاتر از RDA فعلی است. این ممکن است یک عامل بالقوه در کاهش اثرات مداخله پروتئین در ترکیب با تمرین مقاومتی در افراد مسن باشد.

در حالی که به دلیل نتایج متفاوت مطالعه، ارائه ارقام دقیق دشوار است، به نظر می رسد میزان پروتئین بهینه برای عضله سازی بین 1.2 تا 1.6 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باشد.

این بدان معناست که برای مثال یک مرد 180 پوندی (81.8 کیلوگرمی) باید روزانه بین 98 تا 131 گرم پروتئین همراه با تمرینات مقاومتی برای حمایت از رشد عضلانی مصرف کند.

 

بهترین منابع پروتئین کدامند؟

فرد می تواند نیاز روزانه خود به پروتئین را با مصرف منابع پروتئین حیوانی و گیاهی تامین کند.

منابع پروتئینی حیوانی

گوشت بدون چربی (گوشت گاو، خوک یا بره)

طیور

تخم مرغ

ماهی و غذای دریایی

محصولات لبنی

پودرهای پروتئین آب پنیر

منابع پروتئینی گیاهی

لوبیا

نخود فرنگی

آجیل

عدس

دانه

محصولات سویا

پودرهای پروتئینی گیاهی

برخی از متخصصان تغذیه، منابع پروتئین حیوانی را نسبت به منابع پروتئینی گیاهی در ساخت توده عضلانی برتر می دانند. این به این دلیل است که آنها پروتئین کاملی هستند و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن به مقدار کافی هستند. آنها همچنین به راحتی هضم می شوند.

برخی از متخصصان اکثر پروتئین های گیاهی را پروتئین های ناقص می دانند زیرا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری نیستند. با این حال، افراد می توانند منابع پروتئین ناقص را برای تشکیل یک پروتئین کامل جفت کنند. به عنوان مثال می توان به برنج و لوبیا، نان هوموس و پیتا یا کره بادام زمینی روی نان گندم کامل اشاره کرد.

 

چقدر پروتئین زیاد است؟

پزشکان به طور کلی موافق هستند که بزرگسالان سالم می توانند با خیال راحت مصرف طولانی مدت پروتئین تا 2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز را بدون هیچ گونه عوارض جانبی تحمل کنند. با این حال، برخی از گروه های افراد، مانند ورزشکاران سالم و خوب تمرین کرده، ممکن است تا 3.5 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن را تحمل کنند.

اکثر تحقیقات نشان می دهد که خوردن بیش از 2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز می تواند به مرور زمان باعث مشکلات سلامتی شود.

خطرات احتمالی

علائم مصرف بیش از حد پروتئین

ناراحتی روده

حالت تهوع

کم آبی بدن

خستگی

افزایش وزن

تحریک

سردرد

خطرات شدیدتر مرتبط با مصرف بیش از حد پروتئین مزمن

بیماری قلبی

تشنج

صدمات کلیه و کبد

مرگ.

 

سخن آخر

هنگامی که با تمرینات مقاومتی ترکیب می شود، دریافت پروتئین بالاتر از RDA فعلی می تواند از عضله سازی حمایت کند.

بهترین راه برای تامین نیاز روزانه به پروتئین، مصرف گوشت بدون چربی، ماهی، لوبیا، آجیل و حبوبات است.

از آنجایی که مقدار بهینه پروتئین مورد نیاز یک فرد به سن، وضعیت سلامتی و سطح فعالیت بستگی دارد، در نظر داشته باشید که با یک متخصص تغذیه در مورد اینکه چقدر پروتئین برای شما مناسب است صحبت کنید.

امتیاز 4.9 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی