قهوه برای رفع مشکلات تمرکز

قهوه

با مصرف قهوه از شر اختلالات ذهنی خلاص شوید و حافظه تان را تقویت کنید.

به گفته محققان، این مطالعه تنها می‌تواند ارتباط این دو را مشخص سازد، نه علت و یا تاثیر آن را. گرچه در مطالعات پیشین هم تاثیر کافئین بر سلامت نورون‌ها مطرح شده بود.

در مطالعه‌ای که تحت نظارت دکتر سولفریزی از دانشگاه بری آلدومورو صورت گرفته، مصرف قهوه در 1445 نفر از افراد بین 65 تا 84 سال بررسی شد. وضعیت ذهنی افراد شرکت کننده نیز به طور میانگین سه سال و نیم پیگیری شد.

محققان در مقاله‌ای در نشریه Journal of Alzhimer’s disease منتشر کرده بودند، توضیح داده‌اند که افرادی که روزانه یک یا دو فنجان قهوه مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که به ندرت قهوه می‌نوشند، به میزان کمتری دچار‌اختلال‌شناختی خفیف (MCI) می‌شوند. البته این میزان در افرادی که بیش از دو فنجان در روز قهوه مصرف می‌کنند بررسی نشده است.

اما آنچه در این مطالعه جالب به نظر می‌رسد، این است که میزان MCI در افرادی که ناگهان میزان قهوه روزانه خود را یک یا دو فنجان بالا می‌برند، در طول زمان افزایش می‌یابد. این میزان نسبت به افرادی که به طور پیوسته و به میزان ثابت یک یا دو فنجان قهوه مصرف می‌کنند، حدود یک و نیم برابر بیشتر است.

اما قهوه چطور می‌تواند بر سلامت مغز تاثیرگذار باشد؟ سولفریزی در این‌باره می‌گوید: «آزمایشات روی موش نشان می‌دهد که کافئین احتمالا دارای نوعی خاصیت محافظت‌کننده نورون (Neuroprotective) است که می‌تواند آسیب‌های حاصل از پلاک‌های آمیلوئیدی- عامل بیماری آلزایمر- را به حداقل برساند. درحالی‌که به نظر می‌رسد مقدار متوسط کافئین حافظه را تقویت می‌کند، دوزهای بالاتر می‌تواند آن را ضعیف‌تر کنند.»

علاوه بر این، سطح متوسط کافئین می‌تواند حساسیت به انسولین را در مغز افراد مسن بالا برده و از احتمال وقوع دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

هنوز مطالعات بیشتری لازم است تا این فرضیه را تقویت کند که یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های دنیا می‌تواند مانع ابتلای افراد به بیماری آلزایمر شود.

«تحقیقات گسترده‌تر و با دوره‌های پیگیری طولانی‌تری نیاز است، با این حال ما بسیار امیدواریم که راه‌های جدید و وابسته به رژیم بیشتری بیابیم، تا از بروز دمانس و بیماری آلزایمر جلوگیری کنیم.»

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی