آیا رژیم غذایی کم کربوهیدرات هورمون های زنان را بهم می ریزد؟

مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات می تواند باعث کاهش وزن شود و بسوخت و ساز بدن را بهبود بخشد.
با این حال، حتی اگرچه رژیم غذایی کم کربوهیدرات عالی برای برخی از مردم عالی هستند، این نوع رژیم ممکن است مشکلاتی را برای دیگران بوجود آورد.
به عنوان مثال، پس از یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات برای یک مدت طولانی ممکن است هورمون در برخی از زنان دچار اختلال شود.
مصرف غذای کم کربوهیدرات با اختلال در چرخه قاعدگی، مشکلات باروری و کیفیت نامطلوب خواب همراه است.
و همچنین با سلامت استخوان، اضطراب و افسردگی در ارتباط است. حتی برخی از زنان مقاومت به از دست دادن و یا افزایش وزن را گزارش می کنند.
این مقاله چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن هورمون های زنانه در اثر رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را بررسی می کند.
رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم کالری ممکن است بر غدد آدرنال زنان تاثیر بگذارد.
هورمون ها توسط سه غدد عمده تنظیم می شوند
– هیپوتالاموس: واقع در مغز است.
– هیپوفیز: که این هم در مغز واقع می شود
– غده آدرنال: در بالای کلیه ها قرار دارد.

هر سه غدد در تعامل با هم و به روش های پیچیده هورمون هایتان را در تعادل نگه می دارند. که به محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA)  شناخته شده اند.

محور HPA  مسئول تنظیم سطح استرس، خلق و خوی، احساسات، هضم غذا، سیستم ایمنی بدن، میل جنسی، سوخت و ساز بدن، سطح انرژی و … هستند.

غدد به چیزهایی مانند سطح مصرف کالری، استرس و ورزش حساس می باشند.
استرس طولانی مدت می تواند باعث شود که شما بیش از حد هورمون کورتیزول و نوراپی نفرین تولید کنید، و باعث ایجاد عدم تعادل و افزایش فشار بر محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و غدد آدرنال شود.

این فشار مداوم ممکن است در نهایت باعث اختلال در محور HPA شود، که از آن گاهی اوقات به عنوان بحث برانگیز “خستگی آدرنال” اشاره می شود.
علائم این بیماری شامل خستگی، ضعف سیستم ایمنی و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی طولانی مدت مانند کم کاری تیروئید، التهاب، دیابت و اختلال خلقی  است.

بسیاری از منابع نشان می دهد که یک رژیم غذایی کم کالری و یا بسیار کم کربوهیدرات نیز می تواند به عنوان یک عامل استرس زا عمل کنند، که باعث نقص  درعملکرد HPA گردد.

علاوه بر این، برخی از شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند باعث افزایش تولید کورتیزول (هورمون استرس) شود که مشکل را بدتر می کند.
یک مطالعه نشان داد، صرف نظر از کاهش وزن، رژیم غذایی کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم متوسط از چربی و کربوهیدرات
سطح کورتیزول را افزایش می دهد.
رژیم غذایی کم کربوهیدرات ممکن است باعث چرخه قاعدگی نامنظم یا آمنوره در برخی از زنان شود.
اگر شما به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نمی کنید، پس ممکن است یک قاعدگی نامنظم یا فقدان قاعدگی را تجربه کنید.

هنگامی که چرخه قاعدگی یک زن به مدت 3 ماه یا بیشتر وجود نداشته باشد به عنوان آمنوره تعریف می شود.

شایع ترین علت آمنوره، آمنوره هایپوتالامیک است، که ناشی از کالری بسیار کم، کربوهیدرات بسیار کم، کاهش وزن، استرس یا ورزش بیش از حد است.
آمنوره به دلیل افت سطوح بسیاری از هورمون های مختلف، مانند هورمون ترشح کننده گنادوتروپین(هورمون GnRH)رخ می دهد، که این همرمون باعث شروع چرخه قاعدگی می شود.

این نتایج با یک اثر دومینویی، باعث کاهش سطح هورمون های دیگر مانند هورمون لوتئینی (LH)، هورمون محرک فولیکول (FSH)، استروژن، پروژسترون و تستوسترون می گردد.

این تغییرات می تواند برخی از توابع در هیپوتالاموس را آهسته کند، این منطقه از مغز مسئول ترشح هورمون است.
سطوح پایین لپتین، هورمون تولید شده توسط سلول های چربی، یک علت بالقوه دیگر آمنوره و قاعدگی نامنظم است. شواهد نشان می دهد که زنان برای حفظ عملکرد قاعدگی طبیعی به یک سطح معینی از لپتین نیاز دارند.
اگر کربوهیدرات و کالری مصرفیتان بیش از حد پایین باشد، می تواند میزان لپتین در بدنتان را سرکوب کند و در نتیجه باعث بروز اختلال در توانایی لپتین برای تنظیم هورمون های تولید مثلی تان می گردد. این امر به ویژه برای زنان کم وزن و یا متکی بر یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات صدق می کند.

با این حال، شواهد در آمنوره شدن در اثر رژیم های غذایی کم کربوهیدرات کمیاب است.  مطالعات گزارش می کنند آمنوره به عنوان یک عارضه معمولا در زنانی که تحت یک رژیم غذایی عمدتا کم کربوهیدرات برای یک دوره زمانی طولانی هستند اتفاق می افتد.

یک مطالعه بر روی 45 دختر نوجوان که از یک رژیم کتوژنیک (بسیار کم کربوهیدرات) به مدت 6 ماه  پیروی می کردند نشان داد 45 % دختران مشکلات قاعدگی و 6 نفر هم آمنوره را تجربه کرده اند.

کربوهیدرات ها می تواند برای عملکرد تیروئید مقید باشند.

غده تیروئید دو هورمون تیروکسین (T4)  و تری یدوتیرنین ((T3 را تولید می کند. این دو هورمون برای طیف گسترده ای از عملکردهای بدن لازم است. این عملکردهاعبارتند از تنفس، ضربان قلب، سیستم عصبی، وزن بدن، کنترل درجه حرارت، سطح کلسترول و چرخه قاعدگی .
T3، هورمون فعال تیروئید، به کالری و کربوهیدرات مصرفی بسیار حساس است.  اگر کالری و یا کربوهیدرات مصرفی خیلی کم شود، سطح T3 افت و سطح T3 معکوس یعنی (RT3) افزایش پیدا می کند.
T3  معکوس هورمونی است که مانع از عمل T3  می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی کتوژنیک باعث کاهش سطح T3 می شوند.
یک مطالعه نشان داد سطح T3 با یک کاهش 47  درصدی در افرادی که یک رژیم غذایی بدون کربوهیدرات بیش از 2 هفته مصرف می کردند رخ داده است.  در مقابل، افرادی که کالری یکسان اما با حداقل 50 گرم کربوهیدرات روزانه مصرف می کردند هیچ تغییری در سطح T3 تجربه نکردند.
T3  پایین و سطح RT3 بالا می توانید سوخت و ساز بدن را کند کند، و در نتیجه علائمی مانند افزایش وزن، خستگی، عدم تمرکز و تغییر در خلق و خو را باعث شود.
یک مطالعه نشان داد که ، یک رژیم غذایی متشکل از کربوهیدرات متوسط (46 درصد از کل انرژی مصرفی) اثرات مثبت تری در خلق و خوی نسبت به یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم (4 درصد از کل انرژی مصرفی) در افراد اضافه وزن و چاق پس از یک سال داشت.

رژیم کم کربوهیدرات ممکن است بر باروری تاثیر بگذارد.

مقدار و نوع کربوهیدرات مصرفی با سطح باروری در زنان همراه است.
به عنوان مثال، مصرف بیش از حد و یا بسیار کم کربوهیدرات با کاهش باروری در ارتباط است.
یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات برای یک دوره طولانی می تواند هورمون ها را مختل و باعث آمنوره یا قاعدگی نامنظم شود. این موضوع تواند باروری را کمتر و باردار شدن یک زن را سخت تر کند.

چه مقدار کربوهیدرات بهتر است که خورده شود؟

مقدار بهینه مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی برای هر فرد متفاوت است.
بسیاری از کارشناسان در این زمینه توصیه می کنند که 15-30 درصد از کل کالری را به عنوان کربوهیدرات مصرف کنیم.
برای بسیاری از زنان، این مقدار معمولا معادل حدود 75-100 گرم در روز است.

رژیم کم کربوهیدرات (زیر 100 گرم در روز) برای چه کسانی مفید است؟

– اضافه وزن دارند یا چاق هستند.
– بسیار کم تحرک هستند.
– صرع دارند.
– سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، فیبروئید و یا اندومتریوز ( دارند.
– مقاومت به انسولین دارند.
– به عنوان فرد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2  تشخیص داده می شوند.
– یک بیماری عصبی مانند آلزایمر یا پارکینسون دارند.
– انواع خاصی از سرطان دارند.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

یک پاسخ

  1. آیا امنوره ایجاد شده در اثر رژیم کتوژنیک رفع میشه؟ و پریودی دوباره به حالت نرمال برمیگرده؟ چقد زمان میبره تا نرمال بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی