غذا خوردن آخر شب تقاضاي مغز شماست!

غذا خوردن

تا حالا به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه چرا بعد از غذا خوردن وقتي سراغ يخچال مي‌رويد باز هم اشتها داريد تا خوراكي ديگري را از يخچال برداشته و بخوريد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، محققان دانشگاه بريگاميانگ اطلاعات جديدي براي علت تمايل شما، دوستانتان، همسايگان و اكثر كساني كه مي‌شناسيد به غذا خوردن شبانه يافته‌اند. برخي از قسمت‌هاي مغز ميزان يكساني از «مواد غذايي عالي» را در عصر دريافت نمي‌كند.

در يك مطالعه تازه منتشر شده، استادان علوم ورزشي و يك عصب‌شناس در دانشگاه بريگاميانگ از ام آر‌اي (MRI) براي اندازه‌گيري چگونگي پاسخ مغز افراد به تصاوير غذاي پركالري و كم كالري در زمان‌هاي مختلف روز استفاده كردند. نتايج نشان داد كه تصاوير غذا، مخصوصاً غذاي پركالري، مي‌تواند خوشه‌هايي را در فعاليت مغز ايجاد كند، اما پاسخ‌هاي عصبي در عصر كمتر است.
محققان مي‌گويند: «شايد شما در شب بيش از حد غذا بخوريد، چون حداقل به طور بصري در آن زمان از روز، غذا يك مزيت محسوب نمي‌شود. ممكن است غذا خوردن در شب ارضا‌كننده نباشد، پس براي احساس رضايت غذاي بيشتري مي‌خوريد.»

يك تحقيق كه در بين افراد خاصي در يك مدت معين صورت گرفت، نشان داد كه شركت‌كنندگان به‌طور ذهني بيشتر سرگرم غذا خوردن در شب بودند، گرچه درجه گرسنگي و «سيري» آنها مشابه ديگر ساعات روز بود. نتيجه تحقيق نشان داد اگر زمان روز بر واكنش‌هاي عصبي به تصوير غذا تصوير بگذارد، مي‌توان تصميم را بهتر متوجه شد.

در اين تحقيق افراد هم به تصاوير غذاهاي كم كالري (سبزيجات، ميوه، ماهي و حبوبات) و هم غذاهاي پركالري (شكلات، غذاهاي پخته شده، بستني و فست فود) نگاه كردند. همان گونه كه انتظار مي‌رفت، محققان دريافتند واكنش‌هاي عصبي بيشتري به تصاوير غذاهاي پركالري وجود داشت. با اين حال، آنها از ديدن واكنش كمتر مغز به پاداش در مواجهه با تصاوير غذا در عصر تعجب كردند.

اينجا بود كه محققان دريافتند ما فكر مي‌كنيم واكنش‌ها در شب بيشتر خواهد بود، چون تمايل به غذا خوردن بيش از حد در اواخر روز داريم اما فقط براي دانستن اين امر كه مغز به طور متفاوت در زمان‌هاي مختلف روز واكنش نشان مي‌دهد، مي‌تواند استدلالاتي براي خوردن داشته باشد.»
با اين وجود، محققان خاطرنشان مي‌سازند اين مطالعه مقدماتي بوده و كار اضافي نياز به تأييد و درك بهتر يافته‌ها دارد. گام‌هاي بعدي تحقيق مي‌تواند ميزاني را تعيين كند كه اين واكنش‌هاي عصبي به رفتار خوردن و استدلال براي مديريت وزن تبديل شود.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی