آیا روغن نارگیل برای سلامتی مفید است؟

روغن نارگیل

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، مشابه روغن های دیگر حدود 120 کالری دارد. با این حال، به طور عمده از چربی های اشباع تشکیل شده است، به طور دقیق 80 تا 90٪. مشخص شده است که چربی اشباع باعث افزایش سطح (LDL) (یا همان “کلسترول بد”) می شود و طبق انجمن قلب آمریکا ، شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی قرار می دهد.
با این حال ، ساختار چربی اشباع شده در روغن نارگیل با آنچه در محصولات حیوانی یافت می شود متفاوت است، زیرا از تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط یا همان  MCT تشکیل شده است، در مقایسه با تری گلیسیریدهای با زنجیره بلند که در کره، بیکن و سایر چربی های حیوانی موجود است. اهمیت این امر این است که روغن های MCT ، به ویژه اسید لوریک موجود در روغن نارگیل  با افزایش HDL یا لیپوپروتئین با چگالی بالا (معروف به “کلسترول خوب”) همراه بوده است.
این نکته حائز اهمیت است که روغن نارگیل هایی که بکر یا تصفیه نشده هستند معمولاً MCT و اسید لوریک بیشتری نسبت به روغن هایی که بیشتر فرآوری شده اند دارند.

ادعاهای سلامتی در مورد روغن نارگیل

1 روغن نارگیل برای قلب مفید است.
اینجا جایی است که یکی از بزرگترین جنجال ها به میان می آید.  اگرچه برخی تحقیقات در حمایت از اینکه MCTs ممکن است سطح کلسترول HDL را افزایش دهد وجود دارد، اما تحقیقات دیگر افزایش سطح کلسترول LDL را نیز نشان داده اند.
در یک بررسی علمی که در سال 2018 منتشر شد ، آمده است: “حتی اگر روغن نارگیل غلظت MCT نسبتاً بالایی داشته باشد، اما هنوز هم باید چربی اشباع در نظر گرفته شود و مصرف آن نباید بیشتر از میزان توصیه روزانه USDA باشد (یعنی کمتر از 10٪ کل کالری دریافتی)  این مقدار 1.5 قاشق غذاخوری روغن نارگیل خواهد بود.
در مقاله دیگری که قبلاً در سال 2016 منتشر شد، نتیجه گیری شد که روغن نارگیل بکر نوید کاهش خطر قلبی عروقی را می دهد. با این حال ، بیشتر مطالعات موجود در این بررسی بر روی حیوانات انجام شده است ، نه انسان.

2روغن نارگیل در درمان سرطان نقش دارد.
یک مطالعه، متشکل از 60 شرکت کننده زن مبتلا به سرطان پستان که به مدت شش دوره تحت شیمی درمانی بودند، نشان داد که مصرف روغن نارگیل بکر به بهبود کیفیت زندگی آنها در طول درمان کمک می کند.  و مطالعه دیگری، که به طور خاص رشد تومور را بررسی میکرد، نشان داد که اسید لوریک (موجود در روغن نارگیل) از نظر سلولهای سرطانی روده بزرگ، مانع رشد تومور می شود، اما به طور تصادفی سلول های سرطانی پستان نیست.

3-  روغن نارگیل ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.
این یک زمینه تحقیقاتی با نتایج امیدوار کننده بوده است.  یک مطالعه کوچک روی 44 بیمار مبتلا به آلزایمر نشان داد که افرادی که 20 میلی لیتر (1.3 قاشق غذاخوری) روغن نارگیل را دو بار در روز به مدت 21 روز دریافت کرده اند، در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نداده اند، از نظر شناختی بهبود یافته اند.  مطالعه آزمایشی دیگری که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد، نشان داد که بیمارانی که رژیم مدیترانه ای از جمله روغن نارگیل را دنبال می کنند، از نظر شناختی نیز بهبود می یابند.

4روغن نارگیل ممکن است به سیری و کاهش وزن کمک کند.

یک مطالعه مصرف روغن نارگیل ، روغن 100٪ MCT  و یک روغن گیاهی را در دریافت کلی مواد غذایی شرکت کنندگان در طول روز را مقایسه کرد.  مشخص شد که کسانی که روغن MCT مصرف کرده اند به طور کلی مصرف کمتری دارند  اما روغن نارگیل اثرات مشابه روغن MCT ندارد. مشابه این تحقیق، یک مقاله مروری  نشان داد افرادی که منحصرا از روغن های MCT استفاده می کردند ازفواید سیرکنندگی بیشتری بهره برده اند، اما در رابطه با روغن نارگیل، لازم است آزمایش های بالینی طولانی مدت بیشتری انجام شود.

روش نگهداری روغن نارگیل
اکثر روغنهای نارگیل بکر یا تصفیه نشده بصورت جامد در می آیند و با دوام ماندگاری دو ساله می توانند با خیال راحت در دمای اتاق در انبار نگهداری شوند.  اگر ترجیح می دهید هم می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید، اما بخاطر داشته باشید که بافت آن محکمتر خواهد شد.  متناوباً، اگر در یک اتاق گرمتر از 76 درجه قرار گیرد، تبدیل به مایع می شود، اما مصرف آن همچنان بی خطر است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی