کاهش خطر آلزایمر با رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک

دانشمندان ارتباطی بین قارچ های ساکن روده و بیماری اختلال شناختی خفیف(MCI) پیدا کرده اند که می تواند منجر به بیماری آلزایمر شود. آنها پیشنهاد می کنند که یک رژیم کتوژنیک می تواند با ایجاد تعادل سالم تر از میکروارگانیسم ها در روده، از بیماری آلزایمرجلوگیری کند.
انجمن آلزایمر گزارش داده است که 15-20٪ افراد بالای 65 سال دچار اختلال شناختی خفیف (MCI) هستند که شامل کاهش حافظه و توانایی تفکر واضح است. پزشکان MCI را نوعی زوال عقل نمی دانند زیرا افرادی که به آن مبتلا هستند قادر به عملکرد نسبتاً خوب و زندگی مستقل هستند. با این حال، MCI  با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر یا شکل دیگری از زوال عقل در اواخر زندگی همراه است.

دانشمندان کشف کرده اند، که اصلاح رژیم غذایی باعث تأثیرگذاری بر میکروب های روده می شود. و همچنین یک رابطه نزدیک بین میکروبیوم روده و سیستم عصبی مرکزی وجود دارد، تحقیقات اخیر نشان می دهد که بین جوامع خاص باکتریایی و اختلالات عصبی ، از جمله MCI ، زوال عقل و آلزایمر ارتباطی وجود دارد.

در مطالعه اخیر محققان یافتند که افراد مبتلا به اختلالات شناختی خفیف MCI  در روده شان باکتریایی خاصی دارند. آنها همچنین کشف کردند که یک رژیم غذایی به نام رژیم کتوژنیک اصلاح شده به سبک مدیترانه ای (MMKD) جوامع باکتریایی را در روده داوطلبان تغییر داده و نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر را در مایع مغزی نخاعی مبتلایان به MCI کاهش می دهد.

رژیم کتوژنیک یا “کتو” حاوی کربوهیدرات کمی است که بدن از آن به عنوان سوخت استفاده می کند.  با کمبود کربوهیدرات ، بدن شروع به تجزیه ذخایر چربی خود و تولید مولکولهایی به نام کتون، به عنوان یک منبع جایگزین انرژی می کند.

همین گروه از محققان اکنون ارتباطات مشابهی را بین جوامع قارچ در روده ( که به طور کلی مایکوبیوم نامیده می شود ) رژیم غذایی فرد و خطر ابتلا به MCI گزارش می دهند.

“محقق این مطالعه می گوید: اگرچه ما به طور کامل نمی فهمیم که این قارچ ها چگونه با بیماری آلزایمر ارتباط دارند، اما این اولین مطالعه در نوع خود است که نقش قارچ ها را در سلامت روان ما نشان می دهد، که امیدواریم باعث ایجاد تفکر در جامعه علمی شود تا درک بهتری از رابطه آنها با بیماری آلزایمر را بوجود آورد.

“این مطالعه همچنین نشان می دهد که عادات غذایی مانند استفاده از یک رژیم کتوژنیک می تواند قارچ های مضر روده را کاهش دهد، که ممکن است به کاهش روند بیماری آلزایمر در مغز کمک کند.”

محققان به طور تصادفی به 17 فرد بزرگسال مسن یک رژیم کتوژنیک به سبک مدیترانه ای (MMKD) و یک  رژیم انجمن قلب آمریکا، که نسبتاً کم چربی و پرکربوهیدرات است، دادند. یازده نفر از شرکت کنندگان MCI داشتند و شش نفر از نظر شناختی مشکلی نداشتند،  میانگین سنی آنها 65 سال بود. تیم تحقیقاتی به هر شرکت کننده ای که رژیم  مدیترانه ای داشتند، 2 لیتر روغن زیتون فوق العاده بکر دادند و آنها را به خوردن ماهی ، گوشت بدون چربی و غذاهای غنی از مواد مغذی تشویق کردند. پس از یک دوره 6 هفته ای washout که طی آن شرکت کنندگان رژیم های منظم خود را حفظ کردند، آنها به مدت 6 هفته رژیم های غذایی اختصاص یافته برایشان را شروع کردند.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل نمونه های مدفوع و تغییرات در نشانگرهای زیستی آلزایمر با ارزیابی نمونه های مایع مغزی نخاعی، تغییرات میکوبیوم شرکت کنندگان را بررسی کردند.

جالب اینجاست که در مقایسه با افراد سالم، افراد مبتلا به MCI در ابتدا تنوع قارچی کمتری در روده خود داشتند، اما به نظر می رسد استفاده از رژیم مدیترانه ای این  تنوع را بازیابی می کند.

محققان متذکر می شوند که ممکن است تغییر در جمعیت باکتریهای روده در افراد مبتلا به MCI که رژیم مدیترانه ای مصرف کرده اند این تأثیر را بر قارچ ها داشته باشد. برخی از گونه های باکتری ها موادی تولید می کنند که باعث سرکوب رشد برخی قارچ ها شود. و این موضوع توضیح دهد که چرا استفاده از رژیم مدیترانه ای یک نوع قارچ به نام کاندیدا را در روده شرکت کنندگان با MCI سرکوب می کند. کاندیدا در طیف وسیعی از بیماری های التهابی روده، از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو نقش دارد.
هم اکنون اعتقاد بر این است که التهاب در بیماری آلزایمر نیز نقش مهمی دارد.  محققان می گویند، رژیم مدیترانه ای با سرکوب کاندیدا و کاهش التهاب، به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک می کند.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی