کمبود ویتامین D ممکن است عوارض COVID-19 را کاهش دهد

ویتامین d

یک مطالعه اخیر در مقیاس کوچک به این نتیجه رسیده است که بیماران بستری با COVID-19 در صورت داشتن سطح ویتامین D کافی، کمتر دچار عوارض تهدید کننده زندگی می شوند.

تحقیقی که در مجله PLOS ONE منتشر شده است، نشان می دهد که افرادی که دارای سطح کافی ویتامین D هستند، در بیمارستان، کمتر دچار عوارض تهدیدکننده زندگی COVID-19 می شوند.
این  موضوع می تواند برای پزشکان  که در تلاش برای کاهش میزان مرگ و میر ناشی از COVID-19 در غیاب واکسن هستند، ارزشمند باشد.

درمان ها

از زمان ظهور ناگهانی ویروس SARS-CoV-2 و بیماری ناشی از آن ، COVID-19 ، دانشمندان توجه زیادی به تولید واکسن نشان داده اند.
کارشناسان یک واکسن را در کاهش تأثیرات ویروس بسیار مهم می دانند، حتی اگر هنوز مشخص نباشد که واکسن اولیه تا چه حد میزان انتقال و عفونت را تعدیل می کند.
در کنار تلاش برای تولید واکسن، محققان همچنین در حال ایجاد درمان های موثر COVID-19 هستند.  حتی اگر هیچ یک از این تلاش ها نتواند شخص را در برابر ویروس ایمن سازد، درمان ها ممکن است از شدت بیماری بکاهند.
سازمان غذا و دارو (FDA) دو دارو را به عنوان درمان COVID-19 تأیید کرده است: رمدیسیویرو دگزامتازون
پس از بررسی ارتباط سطح ویتامین D بیماران با شدت علائم COVID-19 و محاسبه عوامل مخدوش کننده، محققان دریافتند که داشتن سطح ویتامین D بالای 30 نانوگرم در میلی لیتر به طور قابل توجهی با داشتن شدت کمتر COVID-19 ارتباط  دارد.
محققان همچنین دریافتند که بیماران با ویتامین D کافی تعداد لنفوسیت خون و سطح کمتری از پروتئین واکنش پذیرC(CRP) در خون خود دارند (که هر دو نشان دهنده پاسخ ایمنی مثبت است)
محققان حدس می زنند که این ممکن است احتمال بروز طوفان سیتوکین را کاهش دهد، که می تواند باعث سندرم دیسترس تنفسی حاد در بیماران COVID-19 شود، که گاهی منجر به مرگ می شود.

به گفته محققان، یافته ها نشان می دهد كه كافی بودن ویتامین D در صورت ابتلا به COVID-19 در كنار بیماری تنفسی دیگری مانند آنفلوانزا ، ممكن است مهم باشد.
به گفته دکتر مایکل اف. هولیک ، مدیر واحد تحقیقات بالینی دانشگاه بوستون، در ماساچوست ، “این نگرانی زیاد وجود دارد که ترکیبی از عفونت آنفلوانزا و عفونت ویروسی کرونال بتواند بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از عوارض ناشی از این عفونتهای ویروسی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
دکتر هولیک متذکر می شود: “از آنجا که کمبود ویتامین D در کودکان و بزرگسالان در ایالات متحده و در سراسر جهان به ویژه در ماه های زمستان بسیار گسترده است، مصرف هورمون ویتامین D برای کاهش خطر عفونت و عوارض کوید 19 معقولانه است.

محدودیت های مطالعه

اول ، محققان فقط به تعداد نسبتاً کمی از بیماران دسترسی داشتند.  قبل از نتیجه گیری محکم ، دانشمندان باید مطالعات بسیار بیشتری انجام دهند.
همچنین ، مسائل مختلف می توانند هم بر وضعیت ویتامین D و هم بر شدت COVID-19 تأثیر بگذارند، مانند عوامل اقتصادی اجتماعی و وضعیت سیگار که محققان در تجزیه و تحلیل خود هیچ یک از این موارد را به حساب نیاوردند.
همچنین، از آنجا که این مطالعه به صورت مقطعی انجام شد، محققان نتوانستند ثابت کنند که کمبود ویتامین D باعث افزایش شدت بیماری می شود.
برای رفع این محدودیت ها ، محققان خواستار “مطالعات گسترده و آزمایشات بالینی تصادفی” هستند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی