فروکتوز در رژیم غذایی ممکن است بیماری التهابی روده را تشدید کند

بیماری التهابی روده

یک مطالعه بر روی موش ها نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی قند فروکتوز بیماری التهابی روده (IBD) را بدتر می کند. به نظر می رسد تغییر در باکتریهای روده این وسط نقش دارد.

دو نوع شایع IBD ، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است.
علائم رایج IBD عبارتند از:
اسهال مداوم
دل درد
خونریزی مقعدی، یا مدفوع خونی
کاهش وزن بدون دلیل
خستگی
بروز IBD در سراسر جهان در حال افزایش است.

براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، تعداد بزرگسالانی که هر سال تشخیص IBD می گیرند از 2 میلیون نفر در سال 1999 به 3 میلیون نفر در سال 2015 افزایش یافته است.
تحقیقات قبلی بر روی حیوانات نشان داده بود که رژیم غذایی حاوی فروکتوز می تواند به روده بزرگ آسیب برساند و باعث التهاب شود. این یافته نشان می دهد که مصرف بیشتر فروکتوز ممکن است در افزایش بروز IBD در دهه های اخیر نقش داشته باشد.
مطالعات جمعیتی همیشه ارتباطی بین مصرف قند تصفیه شده و IBD نشان نداده است. یک مطالعه بزرگ ارتباطی بین الگوی غذایی خاص و IBD نشان نداد. با این حال، نتایج نشان داد که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند و نوشابه خطر ابتلا به کولیت اولسراتیو را در مواردی که مصرف سبزیجات کم است افزایش می دهد.
تولید کنندگان شربت ذرت با فروکتوز بالا را به نوشابه های گازدار، آب نبات ، محصولات پخته شده و سایر غذاهای فرآوری شده اضافه می کنند.

دیوید مونتروز، دکترای دانشکده پزشکی رنسانس در دانشگاه استونی بروک، نیویورک، که تحقیق جدید را رهبری می کند، می گوید: “افزایش شیوع IBD به موازات میزان بالاتر مصرف فروکتوز در ایالات متحده و سایر کشورها است.”

مونتروز و همکارانش، این ایده که آیا فروکتوز التهاب را در موش با IBD  بدتر می کند و اینکه تغییر در جامعه میکروارگانیسم های ساکن روده، معروف به “میکروبیوتا” ، تأثیرات التهابی فروکتوز را تحت تاثیر قرار میدهد، آزمایش را ترتیب دادند.

دانشمندان طیف وسیعی از آزمایشات را با هدف بررسی تأثیر رژیم غذایی با فروکتوز بالا بر روی سه مدل مختلف موش IBD انجام دادند.
در مدل اول، که از ماده شیمیایی بنام دکستران سولفات سدیم برای ایجاد نوعی واکنش التهابی در IBD استفاده شد، یک رژیم غذایی با فروکتوز بالا شدت این التهاب را افزایش می دهد. در مقابل ، یک رژیم غذایی با گلوکز بالا باعث تشدید التهاب نمی شود.
محققان خاطرنشان کردند که دادن آنتی بیوتیک به موش ها باعث کاهش اثرات مضر یک رژیم غذایی با فروکتوز بالا بر روده بزرگ می شود، که نشان می دهد باکتری های موجود در روده واسطه این آسیب هستند.
برعکس ، پیوند مواد مدفوع از موش هایی که محققان از رژیم غذایی با فروکتوز بالا در آنها استفاده کردند، باعث تشدید التهاب در موش های دریافت کننده آنها شد.
هنگامی که محققان با دقت بیشتری به لایه مخاط محافظت کننده از سلولهای روده بزرگ نگاه کردند، دریافتند که رژیم با فروکتوز بالا ضخامت آن را حدود یک پنجم کاهش می دهد. باکتریها به مخاط نفوذ کرده بودند و در تماس مستقیم با سلول ها بودند.
این تیم همچنین کشف کرد که این رژیم غذایی شیوع چندین گونه باکتری را که در روده زندگی می کنند تغییر داده است.

به ویژه ، باعث افزایش جمعیت گونه ای به نام Akkermansia muciniphila شد. در مطالعات قبلی ، دانشمندان نشان داده اند که این گونه می تواند مخاط را تخریب کند و با التهاب روده بزرگ ارتباط دارد.

مدل دوم IBD که محققان در آزمایشات خود استفاده کردند شامل آلوده شدن موش ها به باکتری به نام Citrobacter rodentium بود که باعث  التهاب بیماری می شود. تغذیه فروکتوز به این موشها باعث رشد باکتریها و بدتر شدن التهاب شد.
سرانجام، دانشمندان ارتباط بین فروکتوز و IBD در یک مدل ژنتیکی بیماری را تأیید کردند.  این مدل نوعی پاسخ ایمنی را ایجاد می کند که می تواند برخی از افراد را در معرض التهاب روده بزرگ قرار دهد.

محققان اذعان می کنند که مدل های بیماری که آنها استفاده کرده اند ممکن است به طور دقیق تعامل پیچیده رژیم، میکروبیوتا و بیماری را در انسان منعکس نکنند.
افراد مبتلا به IBD به دلیل یک عمر التهاب مزمن در روده در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.  این تیم همچنین قصد دارد ارزیابی کند که آیا رژیم غذایی حاوی فروکتوز این خطر را بیشتر افزایش می دهد یا خیر.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی