اندازه مطلوب دور کمر آقایان و خانم‌ها/شیوع بیماری‌های ریوی در افراد چاق بیشتر است

اندازه دور کمر

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه ارزیابی وزن بدن حداقل ماهی یکبار می‌تواند راهی برای سنجش و ارزیابی سلامت بدن از نظر وزنی باشد، گفت: «همیشه تاکید بر این بوده که خانم‌ها و آقایان حواسشان به اندازه دور کمرشان باشند چراکه تغییرات جزئی در افزایش اندازه کمر در طول ماه‌ها یا حتی سال می‌تواند نشانه‌ای برای هشدار و افزایش وزن باشد. در این صورت نیاز است که فرد با نگاهی به سبک زندگی و نوع تغذیه، به فکر تمهیدات لازم باشد.»

دکتر پیام فرح‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه اظهار داشت: «با اندازه‌گیری دور کمر، مطلوب‌ترین اندازه دور کمر برای خانم‌ها باید زیر 88 و آقایان زیر 102 سانتی‌متر و با اندازه‌گیری نسبت دور کمر به باسن، عدد حاصل در خانم‌ها باید زیر 8/0 و آقایان زیر 1 باشد، در غیر این صورت فرد دچار چاقی شکمی است و باید به فکر تغییرات جدی در برنامه غذایی، فعالیت بدنی و سبک زندگی خود باشد.»

وی با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به این ارزیابی‌های ساده می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی و به دنبال آن عوارض نامطلوب دیگر شود، گفت:‌ «بد یست بدانید شیوع بیماری‌های ریوی در افراد چاق به دلیل اینکه چربی‌های شکم بر دیافراگم فشار وارد می‌کند و فضای قفسه سینه کمتر می‌شود، بیشتر است. معمولا به دلیل وزن افزایش یافته، عملکرد ریه در این افراد افت پیدا می‌کند. همچنین افراد چاق دچار وقفه تنفسی در خواب می‌شوند که این عارضه باعث می‌شود در طی روز به دلیل خواب ناکافی راندمان فیزیکی و ذهنی فرد کاهش یابد.» 

فرح‌بحش در ادامه گفت‌وگو اظهار داشت: «دومین عارضه چاقی، کبد چرب غیرالکی و سپس بیمارهای کیسه صفرا از جمله سنگ کیسه صفراست. البته چاقی باعث بروز اختلالات جنسی هم در زنان و هم مردان می‌شود که در آقایان به صورت ناباروری و  در زنان شیوع اختلالات قاعدگی و تخمدان پلی کیستیک تظاهر پیدا می‌کند.» 

به گفته این متخصص تغذیه، عارضه دیگر چاقی بروز آرتروز به خصوص در ناحیه زانوها و نقرس است که به دنبال اسیداوریک بالا ایجاد می‌شود. چاقی با افزایش اسیداوریک ارتباط دارد و باعث تشدید بیماری نقرس می‌شود. 

فرح‌بخش در پایان با هشدار اینکه باید عارضه‌های چاقی را جدی گرفت و متاسفانه با توجه به مطالعات و آمار و ارقام ارائه‌شده به نظر می‌رسد بیش از نیمی از جمعیت جهان به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند، گفت: «از دیگر عوارض چاقی افزایش فشار مایع مغزی نخاعی است که فرد را در معرض سکته مغزی قرار می‌دهد. ابتلا به آب مروارید و همچنین برخی سرطان‌ها نیز با چاقی مرتبط است و متاسفانه از آنجا که روند رو به رشد این معضل صعودی است، شیوع فشارخون، بیمارهای قلبی -عروقی و سکته قلبی در کشور بالاست و این هشداری جدی است و باید سبک زندگی اصلاح شود.»

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

یک پاسخ

  1. بنظرم اطلاعات خوبی است . من دور شانه ام 104 سانت و دور کمرم 114 سانت است . کمرم گود است و شکمم بر آمده و قرس و محکم است. چقدر باید نگران وضعیت شکمم باشم و شکمم چقدر می تواند کوچکتر شود تا به مناسب ترین اندازه برسد ؟ لطفا” پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی