آیا زینک می تواند از بیماری COVID-19 محافظت کند؟

کوید 19

بررسی شواهد نشان می دهد این ماده معدنی می تواند با افزایش ایمنی ضد ویروسی و مهار التهاب ، در برابر COVID-19 اثرات محافظتی داشته باشد.

عملکرد سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر نوع رژیم  قرار میگیرد،  تغذیه مناسب از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا پشتیبانی می کند و به شما در جلوگیری از التهاب مزمن بدنبال عفونت کمک می کند.

بسیاری از افراد می دانند که ویتامین C تأثیرات چشمگیری بر روی سیستم ایمنی بدن دارد. کمبود این ویتامین ارتباط زیادی با خطر ابتلا به عفونت ها مانند ذات الریه دارد.

در طی بیماری همه گیر COVID-19 ، علاقه به مکمل های غذایی برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن شدت یافته است. اگرچه هیچ ماده غذایی یا مکمل خاصی نمی تواند از ابتلا به COVID-19 جلوگیری کند، اما برخی از مواد مغذی می توانند به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

یک بررسی اخیرکه بر روی مزایای زینک در برابر COVID-19 متمرکز شده است. یافته ها نشان می دهد که زینک یا روی می تواند با حمایت از ایمنی ضد ویروسی و کاهش التهاب ، در برابر COVID-19 اثرات محافظتی داشته باشد.  تیمی از محققان در دانشگاه Sechenov در مسکو ، روسیه ، این بررسی را رهبری کردند و آن را در مجله بین المللی پزشکی مولکولی منتشر کردند. همچنین پروفسور اسکالنی همراه با همکارانش در روسیه ، آلمان ، یونان ، نروژ و ایالات متحده مروری بر شواهد علمی در مورد نقش روی در پیشگیری و درمان عفونت های تنفسی ، از جمله COVID-19 ارائه داند.

نقش زینک دربهبود سیستم ایمنی بدن

زینک از تولید و بلوغ گلبول های سفید خون که از بازیگران اصلی سیستم ایمنی هستند، پشتیبانی می کند.  انواع مختلفی از گلبول های سفید خون وجود دارد، برخی از آنها باعث ساخت آنتی بادی ، به دام انداختن عوامل بیماری زا و نابودی آنهامی شود.

زینک همچنین به تنظیم التهاب کمک می کند. در حالی که پاسخ التهابی برای مقابله با عفونت ضروری است، تولید بیش از حد سیتوکین های پیش التهاب در اوایل عفونت مسئول برخی از بدترین علائم COVID-19 است.

این ببرسی نشان می دهد که زینک ممکن است در التهاب ریه اثر ضد التهابی داشته و آسیب به بافت ریه را محدود کند.
برای دهه ها دانشمندان می دانستند که زینک می تواند از تکثیر رینوویروس های مسئول عفونت های تنفسی در افراد، از جمله سرماخوردگی جلوگیری کند.

مقادیر بالاتر زینک در سلول ها به جلوگیری از تولید مثل ویروس های بینی کمک می کند و تولید اینترفرون آلفا را تحریک می کند. این مولکول سیگنالینگ سلول های مجاور را وادار می کند تا دفاع ضد ویروسی خود را آغاز کنند.

این بررسی همچنین شواهدی خاص برای ویروس های کرونا پیدا کرد. یک مطالعه نشان داد که زینک آنزیم مسئول تکثیر ویروس کرونا را که منجر به شیوع SARS در سال 2002 می شود ، مسدود می کند.

ارتباط زینک با کلروکین
جالب اینجاست که کلروکین – که برخی از افراد به عنوان گزینه درمانی در اوایل همه گیری بیماری پیشنهاد می کنند- باعث افزایش جذب سلول های روی می شود که ممکن است زمینه ساز برخی از اثرات مثبت آن باشد.
یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که وقتی پزشکان با زینک و هیدروکسی کلروکین بیماران را معالجه می کردند، بیماران بیشتری را ترخیص می کردند و افراد کمتری از COVID-19 مردند. محققان همچنین تصریح کردند، اگرچه شواهد نشان می دهد زینک خطر بیماری های تنفسی و عوارض آن را کاهش می دهد، اما اطلاعات کافی برای توصیه در مورد مصرف زینک و COVID-19 وجود ندارد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی