کرم های لاغری باعث کاهش وزن می شوند؟

کرم لاغری

 متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در خصوص کرم های لاغری گفت: اثر این محصولات به هیچ وجه در کاهش وزن و از بین بردن توده چربی بدن تایید نشده است و این ها صرفا جنبه تبلیغاتی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،دکتر مهدی شادنوش اظهار داشت: به طور کلی بیشتر محصولات تبلیغ شده در رسانه ها به ویژه شبکه های ماهواره ای نظیر کرم های لاغری و چای هایی همانند چای سبزه کیسه ای حاوی قهوه صرفا تجاری و با هدف سوددهی برای تولید کننده است.

وی افزود: اثر این کالاها بر سلامت به ویژه مواردی مانند کاهش وزن و رژیم های لاغری به خوبی و در چارچوب مطالعات علمی بررسی نشده است.
شادنوش تصریح کرد: فرایند افزایش وزن و چاقی طی سال ها و با داشتن سبک زندگی ناسالم، فعالیت بدنی محدود و استفاده مفرط از منابع چربی و کربوهیدرات های مازاد بر نیاز بدن به وجود می آید.

وی افزود: انتظارهایی مانند کاهش وزن سریع و کوتاه مدت با مواد خوراکی یا غیر خوراکی به دور از منطق است و بسیاری از روش های تبلیغی در این زمینه دارای عوارض متفاوت بر سلامت فرد در طولانی مدت است.
شادنوش ادامه داد: اثرات مواد خوراکی مانند انواع چای های گیاهی، قهوه و دیگر مواد غذایی در مطالعات موجود مورد بررسی قرار گرفته و اثرات متفاوتی بر میزان کاهش وزن و پایداری آن گزارش شده است

** تاثیر چای سبز بر سلامت و کاهش وزن
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی تصریح کرد: چای سبز می تواند بر بیماری های قلبی، پیشگیری از پوسیدگی های دندان، استرس، خستگی مزمن، اختلالات پوستی و بهبود آرتریت تا حدی موثر باشد.

شادنوش با تاکید بر اینکه نکته قابل توجه در مورد مصرف چای سبز تبلیغات گسترده مبنی بر اثرات آن بر کاهش وزن است، اضافه کرد: بر خلاف ادعاهای موجود چای سبز تنها می تواند اثرات کوچک و غیر چشمگیری در کاهش وزن افراد چاق داشته باشد و به عنوان ماده کاهنده وزن قابل توصیه نیست.

وی ادامه داد: اگرچه ممکن است این مواد، در برخی رژیم های غذایی برای کاهش وزن گنجانده شوند اما باید در نظر داشت عامل اصلی و مهم در کاهش چاقی تغییر سبک زندگی فرد به همراه یک رژیم متعادل محدود از کالری است.
شادنوش تصریح کرد: افرادی که تمایل به استفاده از مواد خوراکی نظیر چای سبز دارند برای سلامت و خلوص محتویات آن ها از انواع بسته بندی و استاندارد داخلی استفاده کنند.

**اثرات قهوه سبز بر لاغری
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مصرف قهوه سبز لاغری باعث سوزاندن چربی های اضافه می شود ؟ گفت: قهوه سبز در واقع دانه های قهوه ای است که هنوز بو داده نشده اند و مقدار بیشتری مواد شیمیایی دارند.

شادنوش ادامه داد: تصور می شود که این مواد شیمیایی دارای فوایدی بر سلامت در اختلالاتی مانند فشار خون بالا و تنظیم متابولیسم بدن باشد.
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی افزود: نتایج متناقضی از مطالعات صورت گرفته در زمینه اثرات قهوه سبز بر کاهش وزن گزارش شده است که براساس آن ها نمی توان توصیه ای به عنوان ماده کاهنده چربی یا وزن در مورد این نوشیدنی داشت.

شادنوش ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که قهوه سبز مانند قهوه حاوی کافئین است بنابراین قهوه سبز نیز شبیه به قهوه می تواند عوارض جانبی مربوط به کافئین مانند بی خوابی، عصبانیت ، بی قراری، ناراحتی معده، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب و تنفس را داشته باشد.
وی گفت: براساس مطالعات موجود، کاهش وزن در هر سنی می تواند منجر به فواید سلامتی بخش برای سیستم قلبی – عروقی در طولانی مدت باشد.
وی اضافه کرد: با حمایت از سیاست های بهداشت عمومی برای کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی می توان به افراد دارای اضافه وزن و چاقی در هر سنی کمک کرد.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی تصریح کرد: همانطور که دریافت تدریجی انرژی بیشتر از نیاز بدن و عدم فعالیت کافی منجر به بروز اضافه وزن و چاقی در طولانی مدت برای فرد می شود، اساس کاهش وزن نیز بر کاهش تدریجی انرژی دریافتی و افزایش تحرک استوار است تا تعادل، دریافت و مصرف انرژی بدن تنظیم شود اما باید توجه داشت حفظ سلامت بدن در همه شرایط اولویت نخست است و رژیم غذایی پیشنهادی باید بر اصولی استوار باشد که منجر به حفظ و ارتقا سلامت شود.

شادنوش افزود: همه گروه های غذایی شامل غلات، لبنیات، میوه و سبزی، گوشت ها و حبوبات به صورت متعادل و متنوع باید در برنامه کاهش وزن گنجانده شود تا مواد مغذی آن ها برای بدن تامین شود.
وی با بیان اینکه مصرف فست فود، غذاهای چرب، شور و غنی از شکر نیز باید محدود شود ادامه داد: دریافت کافی مایعات و فیبر در کنار ورزش منظم از نکات ضروری است.

** میوه و سبزی های کم کالری
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی اظهارداشت: اگر چه برخی مواد غذایی مانند انواع سبزی از جمله کاهو، خیار و هویج دارای کالری اندک هستند و در رژیم های کاهش وزن توصیه می شوند اما هیچ ماده غذایی به تنهایی منجر به سوزاندن چربی و کاهش وزن نمی شود.
شادنوش تاکید کرد: رعایت اصول کلی برنامه غذایی سالم در کاهش وزن حائز اهمیت است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی