مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین شده با شکر خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد

نوشیدنی های شیرین شده با شکر

مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین شده با شکر خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد

بر اساس داده‌های اخیر، زنان یائسه‌ای که حداقل یک وعده نوشیدنی شیرین در روز مصرف می‌کنند، 78 درصد بیشتر از زنانی که کمتر از سه وعده در ماه مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند.

بروز سرطان کبد در طول 3 دهه گذشته در ایالات متحده افزایش یافته است، جایی که رتبه سیزدهم در بروز سرطان و ششمین مرگ و میر ناشی از سرطان را دارد. برخی از عوامل خطر سرطان کبد از جمله عفونت هپاتیت، سیگار کشیدن، الکل، آفلاتوکسین، چاقی، دیابت و سیروز به خوبی بررسی شده اند. با این حال، هنوز بیش از 40 درصد از سرطان های کبد وجود دارد که نمی توان آنها را با همه این عوامل خطر شناخته شده توضیح داد. مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر ممکن است باعث مقاومت به انسولین و التهاب شود که به شدت با سرطان زایی کبد مرتبط است. با این حال، شواهد محدودی در مورد ارتباط بین نوشیدنی های شیرین شده با قند و سرطان کبد وجود دارد.

گروهی از محققان یک مطالعه مشاهده‌ای را با استفاده از داده‌های 90504 زن 50 تا 79 ساله که در طرح سلامت زنان ثبت‌نام کرده بودند، انجام دادند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های بسامد غذا را بین سال‌های 1993 و 1998 تکمیل کردند. محققان از این پرسش‌نامه برای ارزیابی مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند و سوابق پزشکی برای شناسایی تشخیص‌های سرطان کبد در یک دوره پیگیری متوسط ​​18.7 ساله استفاده کردند.

محققان یک وعده نوشیدنی شیرین شده با شکر مانند نوشابه و نوشیدنی های میوه ای را معادل یک قوطی یا 355 میلی لیتر در نظر گرفتند. آنها تجزیه و تحلیل خود را برای سن، نژاد و قومیت، تحصیلات، مصرف الکل، وضعیت سیگار کشیدن، BMI، استفاده از NSAID، فعالیت بدنی، کل کالری دریافتی و سابقه دیابت تنظیم کردند. به طور کلی، 7.3 درصد از زنان بیش از یک وعده نوشیدنی شیرین شده با شکر در روز مصرف کردند و 205 زن به سرطان کبد مبتلا شدند. مححقان به این نتیجه رسیدند که مصرف بیشتر نوشیدنی های شیرین شده با شکر به طور قابل توجهی با خطر بیشتر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است.

محققان بررسی کردند که آیا جایگزینی نوشیدنی های شیرین شده با شکر با آب یا قهوه بر خطر ابتلا به سرطان کبد تأثیر می گذارد یا خیر. آنها گزارش دادند که جایگزینی یک وعده نوشیدنی شیرین شده با شکر با آب خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 29 درصد کاهش می دهد و جایگزینی یک وعده نوشیدنی شیرین شده با شکر با قهوه یا چای بدون شکر این خطر را تا 20 درصد کاهش می دهد.

محققان گفتن: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر یک عامل خطر بالقوه قابل اصلاح برای سرطان کبد است. «اگر یافته‌های ما تأیید شود، کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند ممکن است به عنوان یک استراتژی بهداشت عمومی برای کاهش بار سرطان کبد عمل کند. جایگزینی نوشیدنی های شیرین شده با شکر با آب و قهوه یا چای بدون شکر می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی