آنچه که باید در مورد کفیر بدانید

کفیر سرشار از مواد مغذی و پروبیوتیک ها است و برای هضم و سلامت دستگاه گوارش فوق العاده مفید است. از نظر اکثر افراد کفیر یک نسخه سالم و قوی تر از ماست است.
1- کفیر یک منبع فوق العاده از بسیاری از مواد مغذی است، کفیر یک نوشیدنی تخمیری است که به طور سنتی با استفاده از شیر گاو و یا شیر بز ساخته می شود. که با اضافه کردن دانه کفیر به شیر ساخته می شود.
کفیر در معنای متعارف دانه نیست، اما از کشت مخمر و باکتری های اسید لاکتیک و به شکل یک گل کلم ظاهر می شود.
در طی یک دوره 24 ساعته یا بیشتر، میکروارگانیسم ها در دانه های کفیر تکثیر می شوند و قند شیر را تخمیر می کنند، و شیر را تبدیل به کفیر می کنند. سپس دانه ها را از مایع برداشته می شود، و می توان دوباره استفاده شود.

بنابراین اساسا، کفیر نوشیدنی است، اما دانه های کفیر “کیت استارتر” برای تولید نوشیدنی استفاده می شوند. کفیر از بخش هایی از شرق اروپا و جنوب غربی آسیا سرچشمه گرفته است. این نام از کلمه ترکی keyif، به معنی “احساس خوب” پس از غذا خوردن مشتق شده است.

باکتری های اسید لاکتیک باعث تبدیل لاکتوز شیر به اسید لاکتیک می شند، بنابراین کفیر طعم ترش مانند ماست دارد، اما قوام کمتری درد.

175 میلی لیتر (6 اونس) کفیر شیر شامل :

پروتئین: 6 گرم
کلسیم: 20 درصد RDA
فسفر: 20 درصد RDA
ویتامین B12: 14 درصد RDA
ریبوفلاوین (B2): 19 درصد RDA
منیزیم: 5 درصد RDA
مقدار مناسبی از ویتامین D
انرژی :حدود 100 کالری
کربوهیدرات :7/8 گرم
چربی: 3/6 گرم که این مقادیر به نوع شیری که استفاده می شود بستگی دارد.

کفیر همچنین شامل طیف گسترده ای از ترکیبات فعال زیستی، از جمله اسیدهای آلی و پپتیدها است که به سلامتی ما کمک می کنند. نوع غیر لبنی کفیر را می توان با آب نارگیل، شیر نارگیل یا دیگر مایعات شیرین نیز ساخت. اما این محصولات مشخصات مواد مغذی مشابه کفیر مبتنی بر لبنیات را نخواهند داشت.
2- خواص پروبیوتیکی کفیر از ماست بیشتر است.

برخی از میکروارگانیسم در هنگام بلع می تواند اثرات مفیدی بر سلامت داشته باشند. آنها به عنوان پروبیوتیک شناخته شده اند، این میکروارگانیسم ها می توانند به روش های مختلفی، از جمله هضم، کنترل وزن و سلامت روان، سلامتی را تحت تاثیر قرار دهند. ماست جز بهترین مواد غذایی پروبیوتیکی است که در رژیم غذایی غربی شناخته شده است، اما کفیر در واقع یک منبع بسیار قوی تری است. دانه های کفیر حاوی حدود 30 نوع از باکتری ها و مخمرها است، و در واقع منبع بسیار غنی و متنوع از پروبیوتیک است.

دیگر محصولات لبنی تخمیری از سویه های به مراتب کمتر ساخته شده اند، و هیچ گونه مخمری ندارند.

3- کفیر دارای خواص ضد باکتری قوی است.

پروبیوتیک ها در کفیر اثر محافظتی در برابر عفونت ها دارند. این خاصیت شامل لاکتوباسیلوس پروبیوتیک کفیر است که مختص کفیر است. مطالعات نشان می دهد که این پروبیوتیک می تواند رشد باکتری های مضرمختلف، از جمله سالمونلا، هلیکوباکتر پیلوری و E. coli را مهار کند. Kefiran، یک نوع کربوهیدرات موجود در کفیراست، که دارای خواص ضد باکتری است.

4- کفیر می تواند سلامت استخوان را بهبود ببخشد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد.

پوکی استخوان (استخوان متخلخل) که با تخریب بافت استخوان مشخص می شود، یک مشکل عظیم در کشورهای غربی است. این امر به ویژه در میان زنان مسن شایع است، و به طور چشمگیری خطر شکستگی را افزایش می دهد. حصول اطمینان از مصرف کلسیم کافی یکی از موثر ترین راه برای بهبود سلامت استخوان و کاهش سرعت پیشرفت پوکی استخوان است. کفیر های ساخته شده از لبنیات پر چرب نه تنها یک منبع بسیار خوب از کلسیم است، همچنین دارای ویتامین K2 است. این ماده مغذی نقش مرکزی در متابولیسم کلسیم بازی می کند و نشان داده شده است که مکمل یاری با آن خطر شکستگی را به اندازه 81٪ کاهش داده است.

مطالعات حیوانی اخیر نشان داده اند که کفیر می تواند جذب کلسیم توسط سلول های استخوان را افزایش دهد. این امر منجر به بهبود تراکم استخوان می شود، که به پیشگیری از شکستگی کمک می کند.

5- کفیر ممکن است نقش محافظتی در برابر سرطان داشته باشد

سرطان یکی از علل پیشرو مرگ در جهان است. و زمانی که رشد سلول های غیر طبیعی در بدن کنترل نشود سرطان رخ می دهد. پروبیوتیک در محصولات لبنی تخمیری از طریق کاهش تشکیل ترکیبات سرطان زا و همچنین با تحریک سیستم ایمنی بدن موجب مهار رشد تومور می شوند.

یک مطالعه نشان داد که عصاره کفیر تعداد سلول های سرطان پستان انسان را در مقایسه با کاهش 14 درصدی عصاره ماست، تا 56 درصد کاهش داد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی