رژیم مخصوص افراد هاشیماتو

بیماری هاشیموتو

بیماری هاشیموتو شایع ترین بیماری های خود ایمنی و علت اصلی کم کاری تیروئید و یا کم کاری غده تیروئید است. که گاهی اوقات به ان تیروئیدیت هاشیموتو و یا هاشیموتو گفته می شود.
غده تیروئید نقش مهمی در متابولیسم، تنظیم هورمون و دمای بدن دارد. هنگامی که یک فرد هاشیماو دارد، تیروئیدش به طور مداوم ملتهب است و نمی تواند به عنوان یک تیروئید سالم عمل کند.

تیروئید اغلب تولید هورمون های ضروری را آهسته یا متوقف می کند که باعث افزایش وزن، خشکی پوست، ریزش مو، خستگی، یبوست و حساسیت به سرما می شود.

بهترین رژیم های غذایی برای تیروئیدیت هاشیموتو:
هیچ رژیم خاصی برای درمان افراد هاشیموتو ثابت نشده است.در این امر رویکرد فردی به تغذیه ضروری است.
برخی از شواهد بالینی نشان داده است که رژیم غذایی زیر بعضی از افراد هاشیماتو را کمک کرده است:

رژیم غذایی فاقد گلوتن
رژیم غذایی بدون قند
رژیم پالو
رژیم غذایی بدون دانه
رژیم غذایی بدون لبنیات
رژیم غذایی پالو اصلاح شده بااتوایمیون
رژیم شاخص گلیسمی پایین

ما برخی از این رژیم ها را در زیر بررسی می کنیم.
بدون گلوتن یا بدون غلات

بسیاری از افراد مبتلا به هاشیموتو حساسیت غذایی را به ویژه به گلوتن تجربه می کنند. هیچ تحقیقی در حال حاضر برای حمایت از یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای همه افراد مبتلا به هاشیموتو وجود ندارد.

با این حال، در نظرسنجی از 2232 نفر که بیماری هاشیموتو داشتند، 76 درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که به گلوتن حساس هستند. این پاسخ دهندگان به عنوان علائم واکنش آنها نسبت به گلوتن، یبوست، اسهال، گرفتگی، ضعف، تهوع، ریفلاکس، گاز، سردرد، خستگی و ابهامات مغزی را گزارش کردند.

از پاسخ دهندگان، 88 درصد از کسانی که رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده کردند، وضعیتشان بهتر بود. بسیاری از مردم بهبود در هضم، خلق و خوی، سطح انرژی و کاهش وزن را گزارش کردند.
در رژیم های غذایی بدون گلوتن، تمام مواد غذایی حاوی گلوتن باید حذف شود.گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، چاودار و دیگر دانه ها یافت می شود.

گلوتن معمولا در ماکارونی، نان پخته شده، آبجو، سوپ و غلات وجود دارد. بهترین راه برای حذف گلوتن، تمرکز بر روی غذاهایی است که به طور طبیعی بدون گلوتن هستند، مانند سبزیجات، میوه ها، گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، لوبیا، حبوبات، آجیل و تخم مرغ.
رژیم غذایی بدون دانه

یک رژیم غذایی بدون دانه، خیلی شبیه به رژیم بدون گلوتن است، این دانه ها عبارتند از:

آمارانت (تاج خروس)
تیف(یک نوع غلات آفریقایی که تقریبا به طور انحصاری در اتیوپی کشت می شود، عمدتا برای آرد استفاده می شود.)
کوینو یا کینوا(کینوا شبیه غلات است، بسیار سبک‌تر و خوش هضم‌تر از دانه‌های برنج و منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است)
ارزن
جو
گندم سیاه

با این حال شواهد کمی وجود دارد که برداشت دانه های بدون گلوتن برای سلامتی مفید است. برش این دانه ها همچنین ممکن است فیبر و دیگر منابع مواد مغذی ضروری مانند سلنیوم را از بین ببرند که برای افرادی که دارای هاشیموتو هستند، مهم هستند.

پالئو یا پالئو اتوایمیون

رژیم غذایی پالو الگوهای غذایی نیاکان اولیه ما را تقلید می کند، که بر تمام غذاهای فرآوری نشده تاکید دارد. رژیم اتوآمینوم پالئو (AIP) قصد دارد غذاهایی را که باعث التهاب و آسیب به روده می شود، کاهش دهد.

در این رژیم دانه ها، لبنیات، سیب زمینی، لوبیا، عدس، شکر تصفیه شده و روغن های تصفیه شده مجاز نمی باشند. و خوردن گوشت گاوی که در قفس محبوس نشده باشد و خوراکش چمن بوده باشد، سبزیجات، آجیل (به جز بادام زمینی)، دانه ها، غذاهای دریایی و چربی های سالم مانند آوکادو و روغن زیتون تشویق می کند.

رژیم شاخص گلایسمی پایین

میزان تاثیر هر یک از مواد غذایی بر سطح قند خون افراد را شاخص گلایسمی گویند. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از رژیم شاخص گلایسمی پایین استفاده می کنند؛ این رژیم غذایی همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد و ممکن است به برخی افراد برای کاهش وزن کمک کند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی