تقویت سلامت مغز با آهن و منگنز

تقویت سلامت مغز با آهن و منگنز

در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله نوترینت، محققان ارتباط بین مصرف مواد معدنی رژیم غذایی و خطر اختلال شناختی را در افراد مسن اسپانیایی بررسی کردند. طبقه بندی خطر اختلال شناختی با استفاده از آزمون ارزیابی شناختی مونترال انجام شد، یک روش بسیار حساس و خاص که به ندرت استفاده می شود. یافته های مطالعه نشان داد که 54.2 درصد از 201 شرکت کننده با خطر احتمال شناختی کردند نمره آزمون ارزیابی شناختی مونترال کمتر از 26 گرفتند. افزایش مصرف آهن و منگنز این بیماری را در زنان کاهش داد. با این حال، هیچ ارتباطی بین مصرف مواد معدنی و خطر اختلال شناختی نمی تواند در مردان ایجاد شود.

 

آیا می توانیم از رژیم غذایی برای مبارزه با تخریب عصبی استفاده کنیم؟

طب مدرن امید به زندگی انسان را افزایش داده و تظاهرات بیماری‌های مزمن مرتبط با سن، از جمله سرطان‌ها، اختلالات قلبی عروقی و بیماری‌های عصبی را افزایش داده است. زوال عقل، گروهی از بیماری های عصبی است که با از دست دادن حافظه و سایر اختلالات شدید تفکر مشخص می شود، یکی از شایع ترین بیماری ها در افراد مسن است. تخمین زده می شود که این بیماری 50 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و سالانه 10 میلیون بیمار دیگر را شامل می شود.

 

نقش اختلال شناختی خفیف در زوال عقل

آسیب شناسی زوال عقل اغلب به عنوان اختلال شناختی خفیف (MCI) شروع می شود که با مشاهدات ذهنی متخصص و مقایسه های عینی با سطح عملکرد قبلی بیمار شناسایی می شود. در حالی که MCI ممکن است با تغییرات رفتاری و سبک زندگی (رژیم غذایی، درمان فشار خون بالا، تحریک شناختی) به تاخیر بیفتد، هیچ “درمان” تایید شده دارویی برای این بیماری وجود ندارد. بیماران MCI بالای 65 سال در مقایسه با بزرگسالان بدون MCI پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل (به ویژه بیماری آلزایمر [AD]) هستند.

مداخلات سبک زندگی

مطالعات گزارش می دهند که بیش از 50 درصد از بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف در طی 5 سال پس از توسعه اختلال شناختی خفیف به زوال عقل پیشرفت می کنند، و باعث می شود که کارشناسان اختلال شناختی خفیف را مرحله مهمی برای مداخلات سبک زندگی قابل تغییر در نظر بگیرند، که ممکن است اختلال شناختی خفیف را قبل از شروع آلزایمر به تاخیر بیاندازد یا حتی معکوس کند. فعالیت بدنی، ترک سیگار/مصرف الکل، و مداخلات رژیم غذایی بهترین مطالعه در این مداخلات باقی مانده است.

 

فواید عصبی رژیم غذایی

الگوهای غذایی با ارتباطات های مفید عصبی شناسایی شده اند، از جمله رژیم مدیترانه ای، رویکرد غذایی برای توقف فشار خون (DASH)، و مداخله رژیم غذایی مدیترانه-DASH برای تاخیر عصبی (MIND) مفید است. تحقیقات در مورد ارتباط بین نورولوژی و رژیم غذایی بر نتایج بالینی متمرکز شده است، برای تأثیرات مکانیکی مولکول‌های زیستی و اجزای غذایی فردی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب. شواهد محدودی  وجود دارد. مواد معدنی، از جمله آهن، مس، روی، منیزیم، منگنز و سلنیوم، با توجه به نقش آنها در ترمیم DNA و خواص آنتی اکسیدانی آنها، با عملکرد شناختی ارتباط دارند. با این حال، این فرضیه به طور رسمی در یک چارچوب علمی ساختاریافته آزمایش نشده است.

 

طراحی و روش مطالعه

در مطالعه حاضر، محققان ارتباط بین دریافت مواد معدنی رژیم غذایی و اختلال شناختی را آزمایش کردند. شرکت کنندگان برای این مطالعه از گروه “ویژگی های شناختی و فیزیولوژیکی عصبی افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل انتخاب شدند. مطالعه مقطعی در ابتدا شامل 262 فرد اسپانیایی بود که 201 نفر از آنها معیارهای ورود را داشتند. معیارهای ورود شامل نمرات پایه آزمون وضعیت ذهنی (MMSE)2کمتر از 24 و  نمره مقیاس افسردگی سالمندان (GDS)  کمتر از5 بود.

 

یافته های کلیدی مطالعه

از 201 شرکت کننده که در این مطالعه شرکت کردند، 63.2٪ زن با میانگین سنی 59.8 سال بودند. ارزیابی‌های MoCA نشان داد که 54.3 درصد از شرکت‌کنندگان دارای اختلال شناختی خفیف هستند (34.3 درصد زن و 19.9 درصد مرد). وضعیت تحصیلات تنها متغیر غیر رژیمی بود که در خطر اختلال شناختی نقش داشت – هر چه وضعیت تحصیلات بالاتر باشد، احتمال اختلال شناختی خفیف کمتر است. سایر نتایج تن سنجی، ورزش و ژنوتیپ، ارتباط آماری معنی داری با خطر CI را نشان ندادند.

مهم‌ترین ارتباط‌های غذایی مربوط به دریافت توصیه‌شده روزانه (DRI) سهم آهن و منگنز در زنان بود – مصرف بالاتر این مواد معدنی با شیوع کمتر خطر اختلال شناختی مرتبط بود. سهم DRI مس در زنان نیز با نتایج سودمند خطر اختلال شناختی همبستگی مثبت داشت، اگرچه این تعامل به اندازه آهن و منگنز معنی‌دار نبود.

 

نتایج مربوط به جنسیت

با کمال تعجب، هیچ ارتباطی بین مواد معدنی رژیم غذایی و نتایج مثبت خطر اختلال شناختی در شرکت کنندگان مرد وجود نداشت.

 

سخنان پایانی

مطالعه حاضر به بررسی ارتباط بین مواد معدنی رایج در رژیم غذایی و اختلالات شناختی که توسط آزمون MoCA اندازه‌گیری می‌شود، می‌پردازد. نتایج حاکی از اهمیت مصرف بالای آهن و منگنز، به ویژه در زنان است. این مواد معدنی و تا حدی مس، اثر محافظتی در برابر پیشرفت MCI و شروع AD دارند. هیچ ارتباطی بین مصرف مواد معدنی و شناخت در مردان یافت نشد.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی