آیا بیش از حد مکمل های کلسیم مصرف می کنید؟

مکمل کلسیم

کلسیم برای استخوان‌ها و دندان‌های کودکان در حال رشد بسیار مهم است، اما در بزرگسالی، گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که چقدر در طول زندگی‌مان اهمیت دارد.

اما سطوح بالای کلسیم (هیپرکلسمی) می‌تواند باعث مشکلات مختلفی شود که از شدت سردرد گرفته تا مشکلات قلبی تهدیدکننده زندگی متغیر است.

اما هنوز مکمل های کلسیم خود را دور نریزید. دکتر ویلیامز و دکتر لزلی چو، متخصص قلب، توضیح می‌دهند که وقتی سطح کلسیم بیش از حد بالا می‌رود چه اتفاقی می‌افتد – و چگونه تعادل سالمی ایجاد کنیم.

 

آیا می توانید کلسیم بیش از حد مصرف کنید؟

سطح کلسیم شما نیز می تواند از موارد زیر افزایش یابد:

انواع بیماری ها، از جمله مشکلات پاراتیروئید و تعدادی از سرطان ها.

دوزهای بالای ویتامین A و D.

جویدن ها و قرص های ضد اسید بدون نسخه.

دستورالعمل ها در مجموع 1000 میلی گرم (میلی گرم) در روز را برای زنان و زنان تا سن 50 سالگی و برای مردان تا 70 سالگی توصیه می کنند. اما باید 1200 میلی گرم در روز را هدف بگیرید. (برای زمینه، یک فنجان شیر یا یک وعده ماست هر کدام حدود 300 میلی گرم کلسیم دارند.)

 

عوارض جانبی سطوح بالای کلسیم

هیپرکلسمی می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. بسته به اینکه چه چیزی باعث افزایش سطح کلسیم شما می شود، می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن باشد.

بسیاری از مردم – به ویژه آنهایی که مشکل سلامتی زمینه ای ندارند که باعث افزایش سطح کلسیم آنها شود – علائم واضحی از هیپرکلسمی ندارند. اما این علائم می توانند به طور بالقوه به این وضعیت اشاره کنند:

درد استخوان.

سردرد.

خستگی و بی حالی.

تکرر ادرار و تشنگی.

حالت تهوع، استفراغ، یبوست و/یا از دست دادن اشتها.

درد عضلانی، ضعف یا گرفتگی.

سنگ کلیه

مشکلات حافظه، گیجی، تحریک پذیری و افسردگی.

علائم قلبی مانند تپش قلب، غش و آریتمی.

نارسایی کلیه.

هیپرکلسمی ناشی از مکمل ها و آنتی اسیدها معمولاً با قطع مصرف آنها به سرعت معکوس می شود. با این حال، هیپرکلسمی طولانی مدت درمان نشده می تواند جدی باشد و حتی تهدید کننده زندگی باشد.

تا جایی که می توانید کلسیم را از غذا دریافت کنید

بهتر است کلسیم خود را از غذا یا نوشیدنی دریافت کنید تا اینکه آن را به شکل قرص مصرف کنید. زیرا بدن شما طوری طراحی شده است که ویتامین ها و مواد معدنی را از رژیم غذایی شما جذب کند.

اگر به لبنیات حساس نیستید، منبع خوبی از کلسیم رژیمی، ماست یونانی ارگانیک است. در هر وعده 450 میلی گرم کلسیم به همراه ویتامین D و پروتئین به شما می دهد.

 

منابع اضافی کلسیم بسیار قابل جذب

سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج و کلم پیچ.

حبوبات و لوبیا.

ساردین.

غذاهای غنی شده مانند سویا و شیر بادام و آب پرتقال.

ماهی قزل آلا با استخوان های نرم.

دانه های کنجد.

 

راه های دیگر برای جلوگیری از اضافه بار کلسیم

جدا از تمرکز بر انتخاب های غذایی و توجه به مکمل هایی که مصرف می کنید، چگونه می توانید مطمئن شوید که کلسیم کافی دریافت می کنید بدون اینکه زیاده روی کنید؟

مصرف مایعات: کم آبی بدن می تواند منجر به هیپرکلسمی خفیف شود، زمانی که مقدار مایع در خون شما بسیار کم می شود، حساب کن بین مولتی ویتامین ها، مکمل ها، آنتی اسیدها و ماست صبحگاهی، مصرف روزانه کلسیم شما می تواند سریعتر از آنچه تصور می کنید افزایش یابد. توجه کنید که واقعا چقدر مصرف می کنید.

در مصرف آنتی اسیدها احتیاط کنید. قرص های آنتی اسید غنی از کلسیم می توانند به سوزش سر دل کمک کنند، اما مصرف بیش از حد آنها می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد. اگر به طور مکرر رفلاکس اسید معده دارید، با پزشک خود در مورد درمان های جایگزین صحبت کنید.

بر روی جلوگیری از کاهش کلسیم تمرکز کنید. همانطور که اطمینان از دریافت کلسیم کافی مهم است، جلوگیری از از دست دادن کلسیم نیز مهم است. انجام این کار ممکن است شما را از نیاز به مکمل بازدارد! برای حفظ سطح کلسیم در جایی که به آن تعلق دارد، باید:

از مصرف بیش از حد سدیم (نمک) خودداری کنید.

از سیگار کشیدن خودداری کنید.

مصرف کافئین و سایر نوشیدنی های محرک را کاهش دهید. پس از دو وعده کوچک (5 اونس) در روز، کلسیم ممکن است در ادرار شما از بین برود.

مطمئن شوید که ویتامین D کافی دریافت می کنید. پزشک می تواند سطح شما را از طریق شمارش کامل خون (CBC) تعیین کند.

با پزشک خود صحبت کنید

احتمالاً شنیده اید که قبل از مصرف مکمل جدید مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. کلسیم یک مثال عالی برای این است که چرا باید این توصیه را رعایت کنید. همه ما به کلسیم نیاز داریم، و مکمل‌سازی رایج است، اما همه ما به یک مقدار یا حتی یک نوع نیاز نداریم. و – همانطور که اکنون می دانید – مکمل می تواند برای برخی افراد خطرناک باشد.

برخی از داروهای تجویزی (مانند دیورتیک‌های تیازیدی و لیتیوم) و شرایط (مانند پرکاری پاراتیروئید یا سرطان ریه) می‌توانند تعادل کلسیم را در سیستم شما مختل کنند و باعث هیپرکلسمی شوند. پزشک شما می‌تواند سابقه پزشکی و نسخه‌های شما را بررسی کند تا متوجه شود که آیا در معرض خطر هستید یا خیر. برای پزشک شما به همان اندازه مهم است که از سایر مکمل هایی که مصرف می کنید مطلع باشد.

به عنوان مثال، ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند – اما همانطور که می دانیم – جذب بیش از حد کلسیم خطرناک است. بنابراین، مهم است که قبل از شروع مکمل کلسیم، سطح ویتامین D خود را بدانید. اگر دوزهای بالای ویتامین A مصرف می کنید، باید به همین ترتیب محتاط باشید.

همچنین به همین دلیل است که برنامه ریزی یک معاینه منظم مهم است. اکثر پزشکان در طول آزمایشات خونی معمولی که در معاینه سالانه انجام می دهید، سطح کلسیم و ویتامین D را بررسی می کنند.

 

تاثیر کلسیم بر قلب شما

یکی از ارگان های اصلی که تحت تاثیر سطوح بالای کلسیم قرار می گیرد قلب شماست. به عنوان مثال، شاید شنیده باشید که مصرف بیش از حد کلسیم می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. بیماری عروق کرونر زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی شریان‌هایی را که خون را به قلب شما می‌رسانند مسدود می‌کند. بیشتر اوقات، این چیزی آترواسکلروز است، رسوبات چربی به نام پلاک هایی که بر روی دیواره رگ ها می تابند. پلاک های موجود در عروق کرونر می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود.

اما پلاک ها فقط توده های چربی و کلسترول نیستند. کلسیم نیز می تواند در آن رسوبات جمع شود. با افزایش سن، کلسیم در رگ ها جمع می شود. که می توان آن را با استفاده از غربالگری نمره کلسیم (نوعی سی تی اسکن که کلسیم را در شریان ها مشخص می کند) ارزیابی  کرد.

کلسیم روی پلاک‌های شریان‌ها قرار می‌گیرد، بنابراین وقتی آن را در اسکن می‌بینیم، به عنوان نشانگری برای وجود پلاک‌ها عمل می‌کند. در افراد مسن، وجود کلسیم زیاد در شریان ها رایج است. اما در بزرگسالان میانسال، می‌تواند نشان‌دهنده تجمع بیشتر پلاک و نیاز به نظارت دقیق‌تر یا درمان تهاجمی‌تر برای آترواسکلروز باشد.

اما تحقیقات در مورد رابطه بین سطوح بالای کلسیم و بیماری عروق کرونر بی نتیجه مانده است. یک مطالعه نشان داد افرادی که کلسیم دریافتی بالایی داشتند، کمتر کلسیفیکاسیون در عروق کرونر خود داشتند. اما این بیشتر برای افرادی که کلسیم را از وعده های غذایی خود به جای قرص دریافت می کردند صادق بود. همچنین نکاتی وجود داشت که مکمل ها ممکن است رسوب کلسیم را در شریان ها افزایش دهند. در حالی که یافته‌ها مبهم هستند، یک نکته ارزشمند برای هر کسی که به دنبال محافظت از خود است وجود دارد: هر زمان که می‌توانید غذاهای غنی از کلسیم را به جای مکمل‌ها انتخاب کنید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی