منگنز چیست و چه فوایدی دارد؟

خواص منگنز برای سلامتی بدن انسان

این ماده معدنی عملکرد مغز را بهبود می بخشد، التهاب را کاهش می دهد و برای استخوان های قوی حیاتی است.

منگنز ممکن است به اندازه منیزیم شناخته شده نباشد، اما به همان اندازه مهم است. منگنز یک ماده معدنی است که به شما کمک می کند کربوهیدرات ها و چربی ها را پردازش کرده و هورمون ها را تولید کنید.

برای سلامت استخوان ها، بافت همبند، لخته شدن خون و عملکرد عصبی بسیار مهم است. همچنین به کنترل التهاب کمک می کند. منگنز را از غذاهایی که می خورید دریافت می کنید. بدن شما آن را در استخوان ها، مغز، کلیه ها، کبد و پانکراس ذخیره می کند.

بدن ما به مقدار زیادی منگنز نیاز ندارد، اما بدون مقدار کافی، در معرض خطر چندین مشکل سلامتی قرار می‌گیرد.

کمبود منگنز ممکن است با شرایطی مانند بثورات پوستی و تغییرات خلقی مرتبط باشد، اما تحقیقات بسیار محدود است و مطالعات بیشتری در مورد اثرات منگنز در انسان مورد نیاز است.

 

منگنز چیست؟

مواد معدنی تقریباً در هر فرآیندی در بدن شما نقش دارند. منگنز یک ماده معدنی کمیاب است، به این معنی که شما فقط به مقدار کمی از آن نیاز دارید.

از طرف دیگر، ماکرومینرال‌ها مواد معدنی هستند که شما در مقادیر بیشتری به آنها نیاز دارید. کلسیم، منیزیم و سدیم نمونه هایی از ماکرومینرال ها هستند.

 

عملکرد منگنز چیست؟

بدن شما برای استخوان های سالم، تولید مثل و ایمنی، برای ایجاد انرژی و لخته شدن خون به منگنز نیاز دارد. علیرغم اینکه منگنز یک ماده معدنی کمیاب است، اثرات منگنز بسیار قوی است.

 

پنج فایده مهم منگنز

  1. التهاب و خطر بیماری مزمن را کاهش می دهد

بدن شما از منگنز برای ایجاد یک آنزیم آنتی اکسیدانی به نام سوپراکسید دیسموتاز (SOD) استفاده می کند. اگر منگنز کافی دریافت نمی کنید، احتمالا آنزیم سوپراکسید دیسموتاز نیز پایین است. این خبر بدی برای سلول های شماست. آنزیم سوپراکسید دیسموتاز یکی از قدرتمندترین سلاح های شما در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد است. آنزیم سوپراکسید دیسموتاز به کاهش التهاب در سراسر بدن شما کمک می کند و اعتقاد بر این است که درد التهاب مفاصل را کاهش می دهد.

آسیب رادیکال های آزاد منجر به انواع مشکلات از جمله بیماری آلزایمر، برخی سرطان ها، بیماری قلبی، علائم پیری زودرس و سایر بیماری های مزمن و التهابی می شود.

مطالعات غیرانسانی در آزمایشگاه نشان می دهد که سوپراکسید دیسموتاز ممکن است با رشد سلول های سرطانی و التهاب ناشی از:

بیماری های خود ایمنی، بیماری التهابی روده، پسوریازیس مبارزه کند. اما مطالعات بیشتری برای تایید اینکه آیا این فواید مشابه برای انسان صادق است یا خیر، مورد نیاز است.

  1. سلامت مغز را ارتقا می دهد

مغز شما از منگنز برای کمک به سلول های عصبی (نورون ها) برای ارسال سیگنال به یکدیگر استفاده می کند. بررسی چندین مطالعه در مورد منگنز و مغز نشان می دهد که این ماده معدنی حتی می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد.

اگر منگنز کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های روانی، ناتوانی های یادگیری و تشنج باشید. عملکرد آنتی اکسیدانی منگنز به شکل سوپراکسید دیسموتاز همچنین می تواند از سلول های مغز شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

اما همه منگنزها سالم نیستند. برخی از مواد شیمیایی حاوی منگنز هستند. قرار گرفتن در معرض منگنز در محل کار (به ویژه استنشاق این مواد شیمیایی حاوی منگنز) می تواند باعث سمیت عصبی شود که فعالیت سیستم عصبی شما را تغییر می دهد. این سمیت عصبی ممکن است منجر به بیماری پارکینسون و سایر مسائل مرتبط با مغز شود.

اما این نوع اثرات سمی زمانی که منگنز را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، اتفاق نمی افتد. با این حال، مهم است که در مصرف مکمل‌های منگنز زیاده‌روی نکنید، زیرا برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد آن می‌تواند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.

  1. به بهبود سریعتر زخم ها کمک می کند

هنگامی که زخمی دارید، بدن شما نیاز به تولید کلاژن برای کمک به بهبودی دارد. کلاژن پروتئینی است که به بسیاری از بافت های شما از جمله استخوان ها، رباط ها، ماهیچه ها و پوست شکل و استحکام می بخشد. بدن شما برای تولید اسید آمینه پرولین به منگنز نیاز دارد که سپس از آن برای ساخت کلاژن استفاده می کند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از پانسمان حاوی کلسیم، منگنز و روی برای زخم‌های جدی ممکن است بهبود را تسریع کند.

  1. سلامت استخوان ها را تقویت می کند

منگنز یکی از مواد معدنی مهم برای رشد و حفظ استخوان های سالم است. سلامت استخوان برای همه مهم است.

بر اساس یک مرور کلی تحقیقاتی، مصرف مکمل های حاوی بور، کلسیم، مس، ویتامین D و منگنز ممکن است تراکم استخوان را بهبود بخشد و از تحلیل استخوان که ممکن است منجر به پوکی استخوان شود، جلوگیری می کند.

  1. به سوخت و ساز مواد مغذی کمک می کند

بدن شما نیاز دارد که غذا را به درستی تجزیه کند تا از مواد مغذی که می خورید بهره مند شود. اینجا جایی است که آنزیم ها – و منگنز – وارد می شوند. آنزیم ها پروتئین های تخصصی هستند که واکنش های شیمیایی خاصی را در بدن شما سرعت می بخشند.

بدن شما برای ایجاد یا فعال کردن آنزیم هایی که در تجزیه و استفاده از درشت مغذی ها نقش دارند به منگنز نیاز دارد، از جمله:

اسیدهای آمینه و پروتئین ها.

کربوهیدرات ها

کلسترول

گلوکز (قند).

منگنز همچنین برای فرآیندهای شیمیایی ضروری است و به بدن شما اجازه می دهد که از مواد مغذی و ویتامین هایی مانند کولین، تیامین، ویتامین C و ویتامین E استفاده کند.

 

چه مقدار منگنز نیاز دارید؟

آمو توصیه شده طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، منگنز برای بزرگسالانی که باردار یا شیرده نیستند، 1.8 تا 2.3 میلی گرم در روز است.

آیا می توان منگنز را هر روز مصرف کرد؟

اکثر مردم منگنز مورد نیاز خود را از غذا دریافت می کنند. کمبود منگنز بسیار نادر است و به احتمال زیاد نیازی به مصرف مکمل های منگنز ندارید.

 

چه غذاهایی حاوی منگنز هستند؟

مواد غذایی حاوی منگنز عبارتند از:

سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ و اسفناج.

حبوباتی مانند نخود، لوبیا چشم بلبلی، عدس و سویا.

آجیل هایی مانند بادام زمینی، فندق و گردو.

صدف ها مانند صدف، صدف و صدف.

غلات کامل مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و جو.

چای.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی