تعویض گوشت با غذاهای گیاهی ممکن است خطر دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد

رژیم گیاهی

رژیم غذایی غربی مملو از گوشت قرمز و فرآوری شده و سایر محصولات حیوانی است. کارشناسان نگران هستند که این الگوی غذایی منابع طبیعی را تحت فشار قرار دهد، تغییرات آب و هوایی منفی را تحریک کند و به مجموعه ای از بیماری های غیرواگیر کمک کند.

بارهای زیست محیطی و بهداشتی مرتبط با رژیم غذایی غربی به طور فزاینده ای از مورد ترویج جایگزین های رژیم غذایی مبتنی بر گیاه حمایت می کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که غذاهای گیاهی ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب و مرگ و میر کلی کمک کند.

با این حال، تاکنون، تحقیقات پیامدهای قلبی متابولیک کامل تغییر گوشت برای گیاهان را در یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در نظر نگرفته است. برای رفع این کمبود، محققان مؤسساتی در آلمان در مقاله ای همکاری کردند که این موضوع را بررسی می کرد. مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز آنها در BMC Medicine منتشر شد.

یافته های محققان نشان می دهد که تغییر از غذاهای حیوانی (مانند گوشت قرمز و فرآوری شده، تخم مرغ، لبنیات، مرغ، کره) به غذاهای گیاهی (مانند آجیل، حبوبات، غلات کامل، روغن زیتون) به طور مفیدی مفیدی با سلامت قلب و عروق و مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط است.

 

جایگزینی حیوانات با غذاهای گیاهی برای سلامتی

محققان شواهدی را مشاهده کردند که جایگزینی یک تخم مرغ در روز با آجیل با مرگ و میر کمتر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. جایگزینی کره با روغن زیتون نتایج مشابهی به همراه داشت.

تغییر روزانه 50 گرم (گرم) گوشت فرآوری شده با 28 گرم آجیل با کاهش بروز بیماری عروق کرونر قلب همراه بود. جایگزینی مرغ یا غذاهای دریایی با آجیل یا حبوبات انجام نشد.

شواهدی مبنی بر کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب با جایگزینی گوشت قرمز با آجیل یا حبوبات وجود داشت.

محققان همچنین دریافتند جایگزینی کره با روغن زیتون، گوشت قرمز با آجیل، یا روزانه یک تخم مرغ با آجیل با فراوانی دیابت نوع 2 ارتباط معکوس دارد.

در نهایت، تیم تحقیقاتی هنگام تعویض گوشت قرمز با آجیل یا غلات کامل متوجه شواهد قطعی متوسطی برای کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل شدند. جایگزینی گوشت فرآوری شده با آجیل یا حبوبات، یا گوشت قرمز فرآوری نشده با آجیل نیز این خطر را کاهش می دهد.

جایگزینی لبنیات یا یک تخم مرغ در روز با آجیل یا حبوبات، یا کره با روغن زیتون، با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط بود.

این یافته‌ها با یک بررسی قبلی موافق است که نشان می‌دهد جایگزینی گوشت قرمز با غذاهای گیاهی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و مرگ و میر ناشی از همه علل را کاهش می‌دهد.

این کار همچنین از سایر مطالعات مرتبط با مصرف بیشتر گوشت با بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و مرگ و میر ناشی از همه علل پشتیبانی می کند.

 

بررسی نقش «حیاتی» غذاهای گیاهی بر سلامت

پژوهش حاضر اولین متاآنالیز در نوع خود بود. برای جمع‌آوری اطلاعات رژیم غذایی از پرسشنامه‌های بسامد غذایی معتبر استفاده شد. میانگین مدت پیگیری در بین گروه‌ها 19 سال بود. بیشتر مطالعات شامل مردان و زنان بود، با چند مورد استثنای جنسی.

 

با این وجود، تیم تحقیقاتی چندین محدودیت را برای مطالعه خود تأیید کرد و تأکید کرد که “یافته های آنها باید با احتیاط تفسیر شود.”

بسیاری از مطالعات تجزیه و تحلیل شده از جایگزین های نظری غذا استفاده می کردند. علاوه بر این، اندازه سهم در بین مطالعات متفاوت بود، که منجر به مقایسه نابرابر جایگزین‌های غذایی شد.

تنها استفاده از مطالعات مشاهده‌ای آینده‌نگر، پتانسیل را برای اشتباهات باقی‌مانده و عدم دقت اندازه‌گیری نشان داد.

علاوه بر این، تعداد محدود مطالعات در تجزیه و تحلیل نهایی امکان ارزیابی زیرگروهی را فراهم نمی کند. به عنوان مثال، محصولات لبنی به عنوان یک گروه ارزیابی شدند. نویسندگان خاطرنشان کردند که “لبنیات شامل طیف گسترده ای از محصولات مختلف (مانند شیر، ماست، پنیر) با ارتباط متفاوت با پیامدهای متابولیک قلبی است.”

در میان نقاط ضعف، باید توجه داشت که این اطلاعات فقط به ما اجازه می‌دهد تا یک ارتباط بین مواد غذای گیاهی و سلامتی برقرار کنیم، و نه علیت، زیرا بسیاری از مطالعات تحلیل‌شده مشاهده‌ای بودند. این بدان معناست که ما به طور قطع نمی دانیم که آیا عوامل دیگری ممکن است در نتایج دخیل بوده باشد یا خیر.

 

انتخاب های غذایی بهتر برای بدن ما و سیاره زمین؟

تحقیقات نشان می‌دهد تغییر الگوهای غذایی مبتنی بر گیاه می‌تواند استفاده از زمین مرتبط با رژیم غذایی را تا 76 درصد و انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 49 درصد کاهش دهد.

نمی توان انکار کرد که پیروی از یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی نه تنها برای سلامت کلی ما بلکه برای سیاره زمین نیز مفید است زیرا با انتخاب چنین غذاهایی ردپای کربن خود را کاهش می دهیم.

با این حال، متخصصان تغذیه هشدار دادند که بسته به شرایط سلامتی، ترجیحات و دسترسی به غذا، یک رژیم غذایی کاملاً گیاهی ممکن است برای برخی بهترین گزینه نباشد.

با این حال، تلاش برای افزودن غذاهای گیاهی بیشتر به رژیم غذایی خود می تواند یک قدم آسان و ساده برای سلامتی بهتر باشد.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی