در مورد ویتامین دی چه می دانید؟

ویتامین دی

در حال حاضر ویتامین D موضوع داغی است و مطالعات زیادی درمورد آن صورت می گیرد که این مطالعات مزایای از این ویتامین برای انواع مختلف شرایط جدی را اعلام کردند.

ویتامین D یک ماده مغذی است که در پوست ما در هنگام تابش نور خورشید ساخته می شود و همچنین در بعضی از غذاها وجود دارد.

نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است، اما در ماه های زمستان، موسسات ملی بهداشت (NIH) توصیه می کنند میزان ویتامین D را با خوردن غذاهای حاوی ویتامین D در روز افزایش دهند. این غذاها شامل ماهی های چرب، شیر غنی شده، کبد گوشت گاو، زرده تخم مرغ، قارچ و غلات صبحانه غنی شده است.

ویتامین D چیست؟

دانشمندان می دانند که ویتامین D برای بسیاری از جنبه های حفظ سلامتی ضروری است و کمبود آن با مشکلات بهداشتی و جسمی مرتبط است.

شاید مهمتر از همه، ویتامین D به تنظیم میزان کلسیم در بدن ما، تقویت استخوان ها و جلوگیری از تضعیف استخوان، مانند پوکی استخوان کمک می کند.

هرچند مطالعات نشان می دهند که ویتامین D در برابر نارسایی قلبی، دیابت، سرطان، عفونت های دستگاه تنفسی، بیماری های خود ایمنی و حتی ریزش مو تاثیر می گذارد.
تعداد قابل توجهی از مردم سطح ویتامین D کافی ندارند. با توجه به شیوع آن، تعیین اهمیت پیامدهای بهداشت عمومی این اپیدمی مهم است.
علائم کمبود ویتامین D ممکن است بین افراد متفاوت باشد اما معمولا شامل درد در مفاصل، ماهیچه ها یا استخوان ها می شود. خستگی؛ مشکلات تنفسی؛ و کم خونی یا اختلال عاطفی فصلی (SAD).

ویتامین D و نارسایی قلبی

مطالعات متعدد نشان داده اند که ویتامین D می تواند اثرات محافظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی ایجاد کند، اما دانشمندان هنوز به طور دقیق مشخص نکرده اند که چه مکانیسمی این ارتباط را هدایت می کند.
با این حال، اخیرا، یک مطالعه از یک مدل موش برای بررسی اینکه چگونه یک نوع ویتامین D به نام 1،25-دی هیدروکسی ویتامین D3 بر روی سلول های قلب تاثیر می گذارد، استفاده کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که این ویتامین بر روی سلولهای مسئول ایجاد بافت اسکار به دنبال حمله قلبی، به نام فیبروبلاست های واحد کلنی-قلبی (cCFU-Fs) تاثیر می گذارد. cCFU-Fs یک بخش مهم مطالعه هستند، زیرا وقتی که بافت قلب آسیب می بیند، قلب سخت تر خون را پمپاژ می کند، که این موضوع می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. محققان این تحقیق دریافتند که ویتامین D باعث جلوگیری از عمل cCFU-F ها می شود که مانع از ایجاد بافت اسکار در اطراف قلب موش ها در مطالعه می شود که به طور بالقوه مانع از مسدود شدن سیستم قلبی عروقی می شود.

ویتامین D و سرطان

سرطان پستان و سرطان روده هر دو با موارد کمبود ویتامین D در مطالعات اخیر ارتباط دارند. یکی از این داده های تجزیه و تحلیل شده از دو کارآزمایی بالینی تصادفی و یک مطالعه کوهورت آینده نگر است.

محققان دریافتند که سطح بالایی از ویتامین D ارتباط معکوسی با خطر ریسک سرطان پستان در زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان دارد. با توجه به نتایج مطالعه، میزان ویتامین D بالاتر، خطر ابتلا به سرطان پستان را پایین می آورد.
این رابطه حتی پس از آنکه نتایج برای عوامل مخدوش مانند سن، شاخص توده بدنی (BMI)، مصرف مکمل های کلسیم و عادات مصرف سیگار تنظیم شد، قابل توجه بود.

هرچند ارتباط بین کمبود ویتامین D و سرطان کولورکتال قبلا گزارش شده است، اما همه مطالعات قادر به نشان دادن این یافته ها نیستند. یک مطالعه جدید، یک بررسی در مقیاس بزرگ با استفاده از داده های سه قاره از جمله ،5700 مورد سرطان کولورکتال و 7100 کنترل انجام داد.
محققان محاسبه کرده اند در افرادی که میزان ویتامین D خونشان نسبت به آنچه که در دستورالعمل های فعلی قرار دارد، پایین تر است، 31 درصد خطر ابتلا به سرطان روده در آنها افزایش میابد. در مقابل، کسانی که سطح ویتامین D بیشتری نسبت به میزان توصیه شده فعلی دارند، 22 درصد احتمال ابتلا به این سرطان در آنها کاهش میابد.

ویتامین D و چربی شکم

یکی دیگر از مطالعات اخیر ارتباط بین چاقی و سطوح پایین ویتامین D را مورد بررسی قرار داده است، با تمرکز ویژه بر چگونگی ارتباط انواع مختلف چربی بدن با ویتامین D

نویسندگان این تحقیق گزارش دادند که چربی شکمی بیش از حد با ویتامین D کمتری مرتبط است:

رابطه قوی بین افزایش چربی شکم و سطوح پایین ویتامین D نشان می دهد افرادی که دارای دور کمر بزرگتر هستند دچار خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود ویتامین D هستند و باید سطح ویتامین D خود را بررسی کنند.
با این حال، مطالعات قادر به نشان دادن اینکه آیا کمبود ویتامین D چربی را در اطراف شکم ذخیره می کند یا اینکه چربی شکم به نحوی به کمبود ویتامین D کمک می کند، نیستند.

ویتامین D و بیماری آلزایمر

یک بررسی سیستماتیک که بیش از 70 مطالعه را مورد تحلیل قرار داد. نشان داد که ارتباط معنی داری بین کمبود ویتامین D و خطر آلزایمر وجود ندارد.
جالب توجه است، نویسندگان پیشنهاد کردند که براساس بررسی سیستماتیک آنها ممکن است ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید و محافظت در برابر بیماری مولتیپل اسکلروز(MS)، بیماری پارکینسون و آلزایمر وجود داشته باشد، اما این ارتباط ممکن است مستقل از تولید ویتامین D باشد. نویسندگان اظهار داشتند که برای تأیید این پیوندها و شناسایی مکانیسم مسئول چنین ارتباطی، مطالعات بیشتری لازم است.

ویتامین D و درد مزمن

در طول سالها، برخی از دانشمندان بر این باورند که سطوح پایین ویتامین D ممکن است سبب درد مزمن شود.
بنابراین، در سال 2015، یک گروه از دانشمندان قصد داشتند شواهد موجود را برای تطبیق این رابطه بررسی کنند.

این تیم، یافته های تعدادی از مطالعات را بررسی کرند. شواهد مشاهده شده و حقیقی نشان می دهد که ممکن است کمبود ویتامین D در علت بیماری های مزمن دردناک نقشی داشته باشد. اما شواهد علمی موجود برای حمایت از ارتباط بین کمبود ویتامین D و درد مزمن به اندازه کافی قوی نیست. بنابراین، برای پایان دادن به این موضوع، باید کار بیشتری انجام شود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی