برای پیشگیری از سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) قهوه بنوشید

قهوه

یک متاآنالیز نشان داد که مصرف قهوه ممکن است به پیشگیری و تسکین سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک کند. بر اساس متاآنالیز، افرادی که قهوه می نوشند نسبت به افرادی که قهوه نمی نوشند 16 درصد کمتر در معرض ابتلا به IBS هستند. این برای افرادی که به طور منظم هر مقدار قهوه می نوشند صدق می کند.

این تجزیه و تحلیل بر اساس هشت مطالعه بود که استانداردهای پژوهشگران را برای تجزیه و تحلیل برآورده می‌کردند، که از یک گروه اولیه از 187 مطالعه شناسایی شده در پایگاه‌های اطلاعاتی EMBASE، PubMed و کتابخانه کاکرین تا 31 مارس 2023 انتخاب شدند. هشت مطالعه نهایی شامل 432022 نفر بود.

برای واجد شرایط بودن، مطالعات باید به صورت تصادفی، مطالعات کنترل شده، یا مطالعات مقطعی که بر همبستگی بین نوشیدن قهوه و IBS متمرکز بودند، انجام می شد.

متاآنالیز نشان می دهد که یافته های متناقض مطالعات قبلی ممکن است با پیچیدگی قهوه مرتبط باشد. این شامل بیش از صد ترکیب است که می تواند به طور قابل توجهی بر اساس منبع آنها، نحوه برشته شدن، انواع آسیاب و روش تهیه آنها متفاوت باشد. این جزئیات همیشه در مطالعات مشخص نمی شوند.

 

چه ارتباطی بین قهوه و IBS وجود دارد؟

نویسندگان متاآنالیز پیشنهاد می کنند که ارتباط بین این دو به مولکول های فعال زیستی قهوه مربوط می شود.

قهوه یک نوشیدنی غنی از پلی فنل است. قهوه حاوی چندین ترکیب فعال زیستی مانند پلی فنل ها، دی ترپن ها، تریگونلین و ملانوئیدین است.

ترکیبات موجود در قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد فیبروتیک و ضدالتهابی هستند و همچنین بر میکروبیوتای روده، اسیدهای صفراوی، تحرک روده ها و… و نفوذپذیری روده تاثیر می گذارد. این خواص به طور بالقوه می تواند تأثیر مفیدی بر IBS داشته باشد.

چرا قهوه برای سلامت روده همه خوب نیست؟

از هشت مطالعه موجود در متاآنالیز، سه مطالعه در واقع دریافتند که قهوه باعث تقویت IBS می شود. هر سه مطالعه از نظر طراحی مقطعی بودند، ممکن است دارای سوگیری‌های متعددی باشند و نمی‌توانند علت بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر را تعیین کنند. مطالعات مقطعی فقط ارتباط ها را شناسایی می کند و نمی تواند رابطه علی بین آنها را اثبات کند.

دکتر فیروزی توضیح داد که با توجه به اینکه قهوه گاهی اوقات هضم غذا را مختل می کند، ممکن است نتایج این سه مطالعه چندان تعجب آور نباشد.

قهوه همچنین می تواند از طریق بسیاری از این ترکیبات زیست فعال، یک کاتارتیک قوی باشد. کافئین موجود در قهوه نه تنها می‌تواند تحرک را تحریک کند، بلکه مولکول‌های دیگر موجود در قهوه نیز از طریق افزایش انتقال روده، حرکات روده را تقویت می‌کنند. بنابراین، قهوه در برخی از افراد مبتلا به اسهال IBS غالب ممکن است مفید نباشد و در واقع علائم را بدتر کند. مصرف منظم قهوه فقط برای IBS توصیه نمی شود.

این داستان برای بیماران مبتلا به کبد چرب متفاوت است. برای این افراد، حداقل یک فنجان قهوه در روز، از جمله قهوه بدون کافئین توصیه می شود. قهوه باعث کاهش فیبروز در کبد می شود. همچنین به جلوگیری از سنگ کیسه صفرا کمک می کند.

این یک مطالعه بسیار جالب است که مزایای بالقوه قهوه و تأثیر مثبت آن بر IBS را بیان می کند. در مورد این متاآنالیز، این تاثیر مثبت شامل تغییر میکروبیوتای روده، بهبود تحرک و نفوذپذیری روده ها و کاهش حساسیت روده است.

محققان امیدوارند این مطالعه منجر به یک مطالعه قوی تر و طولانی مدت شود که به اثرات مصرف قهوه نه تنها بر پیشگیری از IBS، بلکه به عنوان مداخله ای برای کمک به افرادی که علائم IBS دارند بپردازد.

 

سندرم روده تحریک پذیر چقدر شایع است؟

IBS  یک اختلال شایع گوارشی است. باعث می شود دستگاه گوارش بیش از حد حساس شود و ممکن است باعث انقباض عضلات روده شود. نتیجه درد در شکم، نفخ، گرفتگی عضلات، یبوست و/یا اسهال است IBS نیز اغلب با گاز بیش از حد همراه است.

با این حال، IBS  خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در افراد افزایش نمی دهد. یک مطالعه در سال 2020 منبع داده های مورد اعتماد از 34 کشور، از جمله 82476 نفر، نشان داد که بسته به نحوه تعریف آن، بین یک نفر از 11 تا یک نفر از هر 26 نفر، IBS دارند. این بیماری در زنان بیشتر از مردان است و میزان بروز آن بر اساس موقعیت جغرافیایی متفاوت است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این بیماری در کشورهای با درآمد بالاتر شایع تر است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی