مصرف 3 وعده یا بیشتر غلات کامل ممکن است به کند کردن زوال شناختی کمک کند

غلات کامل

خوردن غلات کامل چندین فواید بی نظیر برای سلامتی دارد. با این حال، یکی از زمینه های مورد علاقه رابطه بین خوردن غلات کامل و فواید آن برای ذهن است.

یک مطالعه اخیر منتشر شده در Neurology، مجله آکادمی نورولوژی آمریکا، به بررسی ارتباط بین خوردن غلات کامل و عملکرد شناختی پرداخت.

در تجزیه و تحلیل بیش از 3000 شرکت‌کننده، محققان دریافتند که خوردن بیش از سه وعده غلات سبوس‌دار در روز با نرخ آهسته‌تر زوال شناختی، عمدتاً برای افراد سیاه‌پوست مرتبط است.

آیا خوردن غلات کامل به کاهش زوال شناختی کمک می کند؟

غلات کامل اغلب بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند. برخی از مزایای غلات کامل شامل کنترل وزن، هضم بهتر، بهبود کنترل گلوکز خون، کاهش خطر CVD، کاهش خطر سرطان روده بزرگ است.

محققان مطالعه حاضر می خواستند به رابطه بین مصرف غلات کامل و زوال شناختی در میان سالمندان نگاه کنند.

برای انجام این کار، آنها داده های شرکت کنندگان در پروژه سلامت و پیری شیکاگو را بررسی کردند. به طور کلی، آنها شامل 3326 نفر بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 75 سال بود. بر اساس این روزنامه، حدود 60 درصد از شرکت کنندگان آفریقایی آمریکایی بودند. محققان شرکت کنندگان را به طور متوسط حدود شش سال دنبال کردند تا جمع آوری داده های خود را تکمیل کنند.

شرکت‌کنندگان اطلاعات مربوط به مصرف غذا را تکمیل کردند و در آزمون‌های خاصی برای محققان برای تجزیه و تحلیل عملکرد شناختی شرکت کردند. به عنوان مثال، محققان حافظه اپیزودیک، سرعت ادراکی و شناخت جهانی را اندازه گرفتند. سپس در نهایت نمره ای ایجاد کردند که در آن نمره بالاتر نشان دهنده عملکرد شناختی بهتر بود. محققان همچنین داده‌هایی را در مورد چندین متغیر کمکی جمع‌آوری کردند تا تصویر سلامت کامل‌تری ایجاد کنند.

این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان سیاه پوست معمولاً غلات کامل بیشتری نسبت به شرکت کنندگان سفیدپوست مصرف می کردند.

به طور کلی، محققان دریافتند که سطوح بالاتر مصرف غلات کامل با کاهش سرعت شناختی مرتبط است.

اما وقتی آنها به طور خاص به افراد سیاه و سفید نگاه کردند، اوضاع تغییر کرد. آن‌ها در میان سیاه‌پوستان دریافتند افرادی که بیشترین میزان غلات کامل را مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که کمترین مقدار غلات کامل را مصرف می‌کنند، کاهش شناختی کمتری دارند. در میان شرکت کنندگان سفیدپوست، مزایای مشاهده شده آنچنان متمایز نبود.

نویسنده این مطالعه، توضیح داد: «مطالعه ما نشان داد که نسبت بیشتری از شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست بیش از یک وعده در روز غلات کامل نسبت به شرکت‌کنندگان سفیدپوست داشتند که به ترتیب 67 و 38 درصد بود. در میان سیاه‌پوستان، افرادی که بیشتر غلات کامل مصرف می‌کردند، کاهش حافظه کمتری داشتند – معادل 8.5 سال جوان‌تر از کسانی که مقادیر کمی غلات کامل می‌خوردند.

محققان این مطالعه برخی از گمانه زنی ها را در مورد تفاوت های مشاهده شده بین افراد سیاه و سفید مورد بحث قرار دادند. آنها اشاره می کنند که مصرف غلات کامل ممکن است منعکس کننده انتخاب های رژیم غذایی سالم تر در میان شرکت کنندگان سیاه پوست باشد.

با این حال، آنها توانستند چندین عامل رژیم غذایی را در مدل های خود در نظر بگیرند. اثرات مثبت بیشتر ممکن است با کاهش خطر بیماری های متابولیک قلبی مرتبط باشد. آنها همچنین خاطرنشان کردند که نتایج ممکن است منعکس کننده تفاوت‌های رژیم غذایی نسبت به سال‌های قبل باشد و تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست توصیه‌ها را برای بیش از سه وعده غلات کامل در روز رعایت کردند.

این تفاوت می تواند به دلیل دلایل زیر باشد:

یکی از دلایل این است که شرکت کنندگان آفریقایی آمریکایی الگوهای غذایی متفاوتی نسبت به شرکت کنندگان سفیدپوست دارند. آنها بیشتر غلات کامل، غلات تصفیه شده کمتر، غذاهای حیوانی کمتر و غیره می خورند. همچنین، آمریکایی های آفریقایی تبار در خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عوامل خطر مرتبط مانند فشار خون بالا، دیابت و سکته هستند.

او افزود: «شواهد قبلی نشان می‌دهد که مصرف بیشتر غلات کامل با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط است، که می‌تواند مکانیسم بالقوه دیگری از عمل باشد که به فواید شناختی کمک می‌کند.»

صرف نظر از تفاوت‌هایی که در این مطالعه مشاهده می‌شود، غلات کامل هنوز مزایای سلامتی دیگری را ارائه می‌کنند که افراد باید در نظر بگیرند.

جای تعجب است که این مطالعه مزایای بیشتری را برای آمریکایی های آفریقایی تبار که غلات کامل مصرف می کنند نشان می دهد.غلات کامل بخش مهمی از رژیم غذایی همه افراد بدون توجه به قومیت، نژاد یا سن است.  آمریکایی ها، به طور کلی، فیبر یا غذاهای غلات کامل مصرف نمی کنند، بنابراین مردم باید حداقل نیمی از غلات موجود در بشقاب آنها غلات کامل است.

دکتر لیو نویسنده این مطالعه به زمینه های زیر در تحقیقات بالینی اشاره کرد:  ما بیشتر در حال بررسی مواد مغذی خاص از غلات کامل و ارتباط آنها با سلامت مغز هستیم. همچنین، با توجه به اینکه غلات کامل دارای محتوای فیبر بالایی هستند، تحقیقات در حال ظهور روی محور میکروبیوتا-روده-مغز نشان می‌دهد که فیبر از طریق تأثیر آن بر میکروبیوتای روده و سیستم ایمنی، به تأثیرات تغذیه بر مغز کمک می‌کند. درک بیشتر مکانیسم ها می تواند به تنظیم توصیه های غذایی برای جمعیت های مختلف کمک کند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی