افسانه ها و حقایق رژیم غذایی

کاهش وزن

افسانه ها و حقایق رژیم غذایی

خوردن شبانه شما را چاق می کند

هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که وعده های غذایی آخر شب باعث افزایش وزن شما شود. آنچه می دانیم این است که کالری زیاد باعث افزایش وزن می شود و بسیاری از کسانی که شب می خورند تمایل به پرخوری دارند و غذاهای پر کالری را انتخاب می کنند. با این حال، خوردن درست قبل از خواب می تواند منجر به سوزش سر دل و سوء هاضمه شود. بنابراین سعی کنید به وعده های غذایی منظم  و زود موعد پایبند باشید.

برخی از قندها بدتر از سایرین هستند

شکر سفره ای، آگاو، عسل و شربت ذرت با فروکتوز بالا باعث افزایش کالری می شوند (بین 48 تا 64 کالری درهر قاشق غذاخوری)،  تاکنون، تحقیقات نشان داده است که بدن ما قندهای افزوده شده مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا و قند سفره را به روشی مشابه جذب می کند. به جای پرهیز از یک نوع قند خاص، سعی کنید قندهای افزوده شده از هر نوع مانند قندهای موجود در نوشابه، آب نبات و سایر شیرینی ها را محدود کنید.

قهوه برای شما خوب نیست

این یک افسانه رژیم غذایی است که اخیراً از بین رفته است. قهوه، زمانی که در حد اعتدال (2 تا 3 فنجان در روز) مصرف شود، بخشی ایمن از یک رژیم غذایی سالم است و به ترکیبات فیتوکمیکال های آنتی اکسیدانی کمک می کند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سنگ کیسه صفرا، بیماری پارکینسون و حتی برخی سرطان ها کمک کند. با این حال، کالری قهوه را کنترل کنید. از مواردی مانند خامه، شکر و شربت های طعم دار دوری کنید.

هرچه چربی کمتری بخورید، بهتر است

بدن شما برای رشد به سه ماده مغذی نیاز دارد: پروتئین، کربوهیدرات و چربی. بله، چربی ها! چربی های مفیدی که در غذاهایی مانند آجیل، دانه ها، ماهی، آووکادو، زیتون و لبنیات کم چرب یافت می شوند، به شما انرژی می دهند، به بازسازی سلول ها و تولید هورمون های مورد نیاز کمک می کنند. چربی هایی که باید محدود یا از آن اجتناب کنید، چربی های اشباع شده و ترانس هستند که در غذاهایی مانند کره، لبنیات پرچرب، گوشت قرمز و بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می شوند.

برای کاهش سدیم به سراغ نمک دریا بروید

فکر می کنید تغییرنمک به نمک دریا باعث کاهش مصرف سدیم می شود؟ متاسفم، این هم یک افسانه رژیم غذایی است. از نظر وزن، نمک های لذیذ تقریباً همان سدیم نمک معمولی دارند. به جای آن فلفل، سبزی و ادویه جات طعم دهنده به غذایتان اضافه کنید. علاوه بر این، ما حدود 75 درصد از کل نمک مصرفی خود را از غذاهای فرآوری شده و آماده (نه نمکدان) مانند سوپ ها، چاشنی ها، مخلوط ها، پنیرها و کنسروها دریافت می کنیم.

برای از بین بردن وزن، آب بیشتری بنوشید

شکی نیست که آب برای بدن شما حیاتی است، اما یک کمک کننده برای کاهش وزن؟ نه واقعا. اگر نوشیدن آب شما را از نوشیدنی های پرکالری دور نگه می دارد، مطمئنا می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. اما افزودن آب بیشتر به رژیم غذایی خود، بدون تغییر هیچ چیز دیگری، تفاوتی در کاهش اعداد در مقیاس شما ندارد.

از غلات فرآوری شده خودداری کنید

ما می دانیم که غلات کامل برای ما مفید هستند زیرا سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند. این بدان معنا نیست که شما باید تمام غلات فرآوری شده را کنار بگذارید. گاهی اوقات، مانند زمانی که بدن شما در حال بهبودی از یک انگل روده است، ممکن است غلات تصفیه شده لازم باشد. و برخی از غلات فرآوری شده با اسید فولیک غنی می شوند. در حالی که غلات کامل انتخاب سالم تری هستند، می توانید برای برخی از غلات فرآوری شده غنی شده نیز جا باز کنید.

شکر بچه ها را بیش فعال می کند

این افسانه آنقدر رایج است که غیرممکن به نظر می رسد که درست نباشد. با این حال، بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که شکر همه بچه‌ها را بیش فعال نمی‌کند. پس چرا بچه ها در جشن تولد از دیوار بالا می روند؟ به خاطر کیک نیست بلکه احتمالاً دلیلش محیط هیجان انگیز است. با این حال، به میزان مصرف شکر فرزندانتان توجه کنید. خوردن بیش از حد شیرینی جای کمی برای غذای سالم باقی می گذارد.

ورزشکاران به یک تن پروتئین نیاز دارند

همه می‌دانند که یک ورزشکار برای ساختن قدرت و عضله به مقادیر زیادی پروتئین نیاز دارد، درست است؟ خوب، نه دقیقا.

اکثر رژیم های غذایی حتی برای ورزشکاران نیز پروتئین کافی را تامین می کنند. راز واقعی تقویت قدرت و عضله ورزشی دریافت کالری کافی، تمرکز بر تمرینات شدید و دریافت یک میان وعده حاوی کربوهیدرات و پروتئین (مانند شیر شکلات بدون چربی) بلافاصله پس از تمرین شدید عضلات است. پودرها، بارها و مکمل های خاص نیازی به استفاده ندارند.

قند زیاد باعث دیابت می شود

آیا نگران هستید که عشق شما به کیک یا آب نبات منجر به دیابت شود؟ نگران این افسانه رژیم غذایی نباشید. اگر دیابت ندارید، خوردن شکر باعث ابتلا به این بیماری نمی شود. با این حال، آنچه خطر دیابت شما را افزایش می دهد، اضافه وزن و عدم فعالیت است. پس به بدن خود لطفی کنید: مصرف شیرینی را کاهش دهید و فعالیت کنید.

کربوهیدرات ها منجر به افزایش وزن می شوند

این افسانه رژیم غذایی را باور نکنید. همه کربوهیدرات ها برای شما مضر نیستند. اما به نظر می رسد که افراد با رژیم های کم کربوهیدرات وزن کم می کنند، درست است؟ این رژیم‌ها تقریبا همیشه کالری را محدود می‌کنند، و کالری کمتر در طول زمان به وزن کمتر منجر می‌شود، مهم نیست که چقدر از کالری‌های شما از چربی، پروتئین یا کربوهیدرات تامین می‌شود.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی