محققان راه کارجدیدی برای کاهش وزن کشف کردند

کاهش وزن

محققان راه کارجدیدی برای کاهش وزن کشف کردند

بر اساس مقاله ای از گروهی از محققان که اخیراً در مجله تحقیقاتی Cell Metabolism منتشر شده است، موش هایی که کالری کمتری دریافت می کنند، عمر طولانی تری دارند و هم سالم تر و هم لاغرتر هستند. محققان دلیل این تأثیر مثبت را یافته  اند: بیشتر آن به جوامع میکروبی روده و نحوه تأثیر آنها بر سیستم ایمنی مربوط می شود. محققان همچنین ترکیباتی را یافتند که محدودیت کالری را تقلید می کنند و ممکن است درمان های چاقی را تغییر دهند.

کاهش دریافت کالری تا 40 درصد مدت‌هاست که تأثیر مفیدی بر سلامت حیوانات دارد: حیوانات طولانی‌تر عمر می‌کنند، سطح قند خون سریع‌تر کاهش می‌یابد و چربی‌های بدن بیشتری می‌سوزانند. بسیاری از این تغییرات در بدن توسط باکتری های روده ایجاد می شود.

انتقال میکروب ها از روده

یک تیم تحقیقاتی بین المللی دریافت کالری موش ها را به مدت 30 روز محدود کرد و متوجه شد که میزان چربی بژ افزایش یافته است، نوعی بافت چربی که چربی بدن را می سوزاند و به کاهش وزن کمک می کند.

جالب توجه است، زمانی که آنها جوامع میکروبی سکوم را از موش‌های دارای کالری محدود به موش‌های دیگر بزرگ‌شده و هنوز در شرایط استریل (یعنی بدون میکروب در روده‌شان) منتقل کردند، حیوانات دریافت‌کننده نیز چربی بژ بیشتری تولید کردند و علیرغم اینکه غذای معمولی می‌خورند، لاغرتر بودند. بنابراین تغییر میکروبیوم به تنهایی مزایای سلامتی برای موش ها ایجاد کرد.

هنگام تجزیه و تحلیل این جوامع میکروبی، تیم تحقیقاتی دریافتند که باکتری های روده موش های رژیم غذایی با کالری محدود، سطوح کمتری از یک مولکول سمی به نام لیپوپلی ساکارید (LPS) تولید می کنند. هنگامی که سطح LPS به سطوح طبیعی در خون بازیابی شد، موش ها بسیاری از مزایای رژیم غذایی برای سلامتی را از دست دادند.

کاهش وزن
کاهش وزن

ترکیبات جدید ممکن است به درمان چاقی کمک کند

مولکول لیپوپلی ساکارید باکتریایی با فعال کردن یک گیرنده سیگنال خاص به نام گیرنده Toll-like 4 (TLR4) یک پاسخ ایمنی را تحریک می کند. محققان با آزمایش روی موش‌های دارای سلول‌های ایمنی اصلاح‌شده ژنتیکی فاقد این گیرنده، توانستند اثر محدودیت کالری را تقلید کنند. محقق این مطالعه می‌گوید: «بدیهی است که سیستم ایمنی نه تنها با عفونت‌ها مبارزه می‌کند، بلکه نقش کلیدی در تنظیم متابولیسم دارد.

جدای از چربی بژ بیشتر و کاهش وزن، موش‌ها بهتر به انسولین واکنش نشان می‌دهند، کبدشان قند و چربی را به روش‌های سالم‌تری پردازش می‌کند و موش‌ها برای تحمل دمای سردتر مجهزتر هستند. وی ادامه میدهد: «این مورد در حال تبدیل شدن به یک زمینه کاملاً جدید از تحقیقات است.» پس از تشریح مکانیسم پشت محدودیت کالری، محققان تصمیم گرفتند دو ترکیب را آزمایش کنند: یکی از آنها مستقیماً تولید لیپوپلی ساکارید سمی توسط باکتری را کاهش می دهد و دیگری TLR4 را مسدود می کند، گیرنده ای که سیگنال لیپوپلی ساکارید را دریافت می کند. هر دو تأثیر مثبتی بر موش‌ها داشتند که مشابه تأثیر کم‌خوری بود.

نویسنده این مقاله می گوید: ممکن است روزی بتوان افراد چاق را با دارویی که محدودیت کالری را شبیه سازی می کند، درمان کرد. ما در حال حاضر در حال بررسی تغییرات دقیق در جوامع باکتریایی هستیم و همچنین در حال آزمایش ترکیبات دیگری هستیم که تولید و سیگنال دهی لیپوپلی ساکارید را کاهش می دهند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی