ارتباط بین مصرف نمک و خطر ابتلا به آب سیاه

نمک

ارتباط بین مصرف نمک و خطر ابتلا به آب سیاه

طبق یک مطالعه، مصرف مکرر نمک در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه را در بیماران تحت درمان ضد فشار خون افزایش دهد.

یک مطالعه مبتنی بر جمعیت در مورد بیماری های مزمن چشم که در یونان شمالی انجام شد. نویسندگان مطالعه ارتباط بین مصرف نمک در رژیم غذایی و شیوع هر گونه گلوکوم با زاویه باز (OAG)، گلوکوم با زاویه باز اولیه (POAG) و سندرم لایه برداری کاذب (PEX)  را در کل جمعیت مورد مطالعه و در زیرمجموعه بیماران تحت فشار خون مورد بررسی قرار دادند.

در مجموع 1076 شرکت کننده وجود داشت که 89 نفر از 1076 نفر (8.3%) دارای  OAG، 46 نفر از 789 (5.8%) دارای POAG  و 287 نفر از 1030 (27.9%) دارای PEX بودند. در مجموع، 784 شرکت‌کننده (9/72%) از داروهای ضد فشار خون استفاده می‌کردند. در مرحله بروز، از همه شرکت کنندگان در مورد نوع و دفعات نمک استفاده شده در غذایشان سوال شد. 1047 نفر از 1076 نفر (97.3%) استفاده از نمک معمولی را گزارش کردند.

در کل جمعیت مورد مطالعه، هیچ ارتباط آماری معنی داری بین دفعات مصرف نمک در افراد با و بدون  OAG، POAG و  PEX  مشاهده نشد. با این حال، در مصرف کنندگان داروهای ضد فشار خون، مصرف مکرر نمک با احتمال بالاتری از هر OAG و POAG  همراه بود. هیچ ارتباط معنی داری بین هیچ سطحی از مصرف نمک و PEX مشاهده نشد. فشار خون دیاستولیک کمتر از 90 میلی‌متر جیوه یک عامل خطر اضافی برای هر OAG در افرادی است که از درمان ضد فشار خون استفاده می‌کنند.

نویسندگان نوشتند: این یافته‌ها از نقش استفاده از داروهای ضد فشار خون به‌عنوان یک تعدیل‌کننده اثر بالقوه در ارتباط بین مصرف نمک و گلوکوم در جمعیت فاز بروز TES حمایت می‌کنند.

آنها فرض کردند که داروهای ضد فشار خون ممکن است خودتنظیم عروقی را مختل کنند و منجر به کاهش جریان خون به عصب بینایی و افزایش خطر ابتلا به گلوکوم شود. مصرف نمک ممکن است بیشتر به این اثر کمک کند و منجر به افزایش خطر ابتلا به گلوکوم شود.

آنها نوشتند: این یافته ها نیاز به ارزیابی بیشتر اثرات مصرف نمک بر پرفیوژن عصب بینایی و هرگونه آسیب آب سیاه مرتبط را نشان می دهد.

امتیاز 4.5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی