چرا یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر علائم طولانی کووید را کاهش دهد؟

رژیم غذایی مدیترانه ای

چرا یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر علائم طولانی کووید را کاهش دهد؟

دانشمندان امیدوارند که خوردن میوه، سبزیجات و سایر غذاهای سالم و کاهش مصرف همبرگر و سیب زمینی سرخ شده خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را کاهش دهد، اما تاکید می کنند که تا زمانی که کارآزمایی های بالینی به پایان نرسد نمی توان این موضوع را با هیچ درجه قطعیتی گفت.

رژیم غذایی مدیترانه ای یا رژیم غذایی سالم دیگر ممکن است خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را کاهش دهد، پس از یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند، احتمال بیشتری دارد که از علائم ماندگار این ویروس رنج ببرند.

این تحقیق همچنین این احتمال را افزایش می دهد که استاتین های کاهش دهنده کلسترول ممکن است خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را کاهش دهند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین این مورد نیاز است.

محققان دریافتند افرادی که از کووید طولانی رنج می برند بیشتر احتمال دارد سطوح ناسالم کلسترول و اسیدهای چرب در خون خود داشته باشند که با غذاهای چرب مانند همبرگر و سایر گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و کره افزایش می یابد.

این غذاها  و اثرات آنها بر سطح کلسترول و اسیدهای چرب  برای افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت شناخته شده است و به نظر می‌رسد که می‌توانند علت طولانی مدت کووید نیز باشند.

برنامه های غذایی مانند رژیم مدیترانه ای و داروهایی مانند استاتین ها وجود دارد که سطح اسیدهای چرب و کلسترول خون را تغییر می دهد. این امر خطر حملات قلبی و سکته مغزی را طی ماه ها تا سال ها کاهش می دهد. با این حال، آیا این موارد بر کووید طولانی مدت نیز تأثیر می گذارد یا خیر؟

این مقاله نشان می دهد که در این زمینه به تحقیق نیاز است. چند کارآزمایی برای بررسی اینکه آیا داروهایی مانند استاتین ها ممکن است سلامت افراد را پس از کووید بهبود بخشد یا خیر، آغاز شده است.  مداخلات در مورد رژیم غذایی و کووید طولانی مدت چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، بنابراین این منطقه ای است که واقعاً به کاوش بیشتر نیاز دارد.

در این تحقیق دانشمندان نشانگرهای خون 4787 نفر را تجزیه و تحلیل کردند. برخلاف بسیاری از تحقیقات در مورد بیولوژی کووید طولانی مدت، که معمولاً بر بیماران بستری در بیمارستان متمرکز شده است، این مطالعه نشانگرهای خون گرفته شده از افراد ساکن در جامعه را مقایسه کرد. محققان طیف کامل کووید را مورد بررسی قرار دادند، از افرادی که هیچ علامتی نداشتند تا افراد دارای علائم طولانی مدت مانند سرفه، سردرد و خستگی. این تحقیق نشان می‌دهد از هر شش نفر میانسالی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، یک نفر به کووید طولانی مبتلا می‌شود که در میان بزرگسالان جوان‌تر به یک نفر از 13 نفر کاهش می‌یابد.

این مطالعه همچنین نشان داد که زنان 50 درصد بیشتر از مردان احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت را دارند و این خطر با افزایش سن افزایش می‌یابد.

محققان یک پروژه علمی را راه اندازی کردند که از هوش مصنوعی برای شناسایی «هیپرغذاها» و داروهای موجود که ممکن است به افراد در مبارزه طولانی با کووید کمک کند، استفاده می کند. این مواد غذایی مانند انگور فرنگی سیاه، زغال اخته، سیب، پرتقال، لیمو، کلم، کلم بروکلی، پیاز، سیر، جعفری و لوبیا را بررسی می کند. بنابراین رژیم‌های غذایی ممکن است راهی برای مقابله سریع با کووید طولانی باشد در حالی که توسعه و تایید داروها ممکن است بیشتر طول بکشد.

رژیم غذایی می تواند یک جزء اساسی برای کمک به افراد مبتلا به کووید طولانی مدت باشد تا احساس بهتری داشته باشند.

خوبی رژیم غذایی این است که می توانیم آن را تغییر دهیم ما نمی توانیم ژن های خود را که در بدو تولد به ما داده می شود تغییر دهیم، اما می توانیم برنامه غذایی خود را تغییر دهیم.

در پاسخ به این سوال که چه غذاهایی باید بخوریم تا خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را کاهش دهیم: در این مرحله فقط توصیه کلاسیک متخصصان تغذیه خوردن میوه و سبزیجات و داشتن یک رژیم غذایی متعادل است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی