آجیل‌ تازه را چگونه تشخیص دهیم؟ ‌

آجیل‌ تازه

سید‌محمود میر‌معینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رونق بازار خرید آجیل در ایام مانده به عیدنوروز، اظهار کرد: متاسفانه این امر موجب شده تا برخی افراد سوءاستفاده کرده و بدترین و نامرغوبترین اجناس خود را وارد بازار کنند و آجیل چند سال مانده و کهنه را برای فروش عرضه کنند.

میر‌معینی اظهار کرد: این افراد عمدتا برای فروش آجیل‌ کهنه خود آن را رنگ می‌کنند و به همین علت توصیه می‌شود مردم از خرید آجیل‌های رنگ‌شده و براق خودداری کنند.

وی با بیان اینکه هیچ رنگ‌مجازی برای آجیل وجود ندارد، اظهار کرد: استفاده از رنگ در آجیل 100درصد غیرمجاز بوده و استفاده از آن می‌تواند مصرف‌کننده را با مخاطراتی از جمله ایجاد حساسیت و آلرژی، کهیر، مسمومیت‌های حاد و سرطان مواجه کند.

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: همچنین استفاده از این رنگ‌های غیرمجاز در کودکان موجب عارضه بیش‌فعالی می‌شود.

میرمعینی با بیان اینکه آجیل‌کهنه بدون‌رنگ نیز همین عوارض را در پی دارد و می‌تواند موجب ناراحتی‌های گوارشی و اسهال و استفراغ نیز در فرد شود، اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر رنگ از نمک بسیار هم برای سنگین‌کردن وزن آجیل‌کهنه و نیز آبلیموی کهنه جهت ترش مزه‌کردن آن نیز استفاده می‌شود که این دو نیز عوارض خاص خود را دارند.

وی تصریح کرد: از همین رو تشخیص و خریداری آجیل‌ تازه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه تست‌کردن رنگ آجیل را یکی از راه‌های تشخیص آجیل‌ تازه عنوان کرد و افزود: برای این کار باید تعدادی آجیل را برای مدتی در دست نگه داشته تا در دست رطوبت ایجاد شود و با ایجاد رطوبت چنانچه آجیل رنگ شده باشد، دست‌ فرد رنگی می‌شود.

میرمعینی راه‌ دیگر تشخیص آجیل‌ تازه را بو‌ کردن عنوان کرد و افزود: آجیل‌ تازه بوی تندی، ترشیدگی و کهنگی نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه آجیل باکیفیت شور نبوده و کمتر بو داده شده است، اظهار کرد: افراد باید به ظاهرآجیل توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا وجود حفره، کپک و رنگ‌های مات بر روی آجیل نشان از کهنگی و فساد آن دارد.

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: افراد همچنین باید از خرید آجیل‌های بسیار زرد و براق خودداری کنند، زیرا این نوع آجیل‌ها اغلب رنگ شده هستند.

میرمعینی در همین راستا بر خرید آجیل از فروشگاه‌های معتبر تاکید کرد و از همه افراد خواست تا به هیچ عنوان از دوره‌گردها خرید نکنند.

وی اظهار کرد: در صورت بروز هر‌گونه مشکلی در آجیل می‌توان آن را از فروشگاه مربوطه پیگیری کرد، اما چنانچه آجیل از دوره‌گردها خریداری شود، امکان پیگیری آن وجود ندارد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی