تاثیر رژیم پرچرب و کم کربوهیدرات بر کبد چرب و کنترل HbA1c در بیماران دیابتی

کبد چرب

تاثیر رژیم پرچرب و کم کربوهیدرات بر کبد چرب و کنترل HbA1c در بیماران دیابتی

یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب به طور قابل توجهی امتیاز فعالیت بیماری کبد چرب غیرالکلی و HbA1c را بیشتر از یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات و کم چربی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشید.

کامیلا دالبی هانسن، پزشک بیمارستان دانشگاه اودنسه در دانمارک، به شرکت کنندگان در کنگره بین المللی کبد گفت: “اگر در کبد چربی دارید، از خوردن چربی سود خواهید برد.” این نتیجه گیری از مطالعه تحقیقاتی ما است، که مهمترین مطالعه تحقیقاتی گسترده ای است که در مورد این رژیم غذایی خاص در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری کبد چرب انجام شده است.

اگرچه مداخلات رژیم غذایی مبتنی بر کربوهیدرات کم برای بهبود کنترل قند خون یافت شده است، تأثیر آن بر NAFLD قبلا ناشناخته بود. برای بررسی تأثیر رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب برNAFLD، هانسن و همکارانش 185 بیمار را به صورت تصادفی به یک رژیم کم کربوهیدرات، پرچرب یا «رژیم غذایی کلاسیک دیابت» متشکل از غذاهای پر کربوهیدرات و کم‌چرب انتخاب کردند. 6 ماه. هر دو رژیم غذایی بدون محدودیت کالری بودند.

نکته ویژه در مورد این رژیم‌ها این بود که به شرکت‌کنندگان گفتیم، لطفا وزن کم نکنید. هانسن گفت به شرکت کنندگان گفتیم تا موقعی که سیر شوی بخور. ” رژیم دیابت کلاسیک برای دهه ها رژیم غذایی مورد استفاده بوده است – این رژیم غذایی دارای چربی کم و محصولات غلات کامل مانند جو، سیب زمینی، سبزیجات است. رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب، برعکس، سرشار از چربی است، در درجه اول چربی‌های سالم مانند آووکادو، روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها و همچنین پنیر، خامه و محصولات لبنی پرچرب.

نتیجه مثبت مداخله با حداقل دو امتیاز بهبود در امتیاز فعالیتNAFLD (NAS) و با حداقل یک امتیاز بهبود در التهاب لوبولار بدون بدتر شدن فیبروز و کنترل قند خون تعیین می‌شود.

هانسن و همکارانش بیوپسی کبد انجام دادند و HbA1c را در ابتدا و بعد از 6 ماه اندازه گیری کردند. بیماران همچنین مشاوره های مداوم با متخصص تغذیه دریافت کردند و به طور منظم از طریق یک پلت فرم آنلاین یادآمد غذایی ثبت شد.

با توجه به نتایج مطالعه، محققان هیچ گونه تغییر قابل توجهی بین گروه های رژیم غذایی از نظر بهبود حداقل دو امتیاز در NAS مشاهده نکردند. با این حال، هانسن و همکارانش گزارش کردند که بیماران بیشتری در گروه کم کربوهیدرات و پرچرب NAS را با حداقل یک امتیاز در مقایسه با گروه پر کربوهیدرات و کم چربی  بهبود دادند(70% در مقابل 49%). و بیماران کمتری در گروه کم کربوهیدرات و پرچرب بدتر شدن NAS را در مقایسه با گروه پر کربوهیدرات و کم‌چربی تجربه کردند (1% در مقابل 23%).

علاوه بر این، بیماران در گروه کم کربوهیدرات و پرچرب HbA1c بهبود یافته را در مقایسه با گروه پر کربوهیدرات و کم چرب نشان دادند(کاهش -9.5 در مقابل 3.4) و وزن بیشتری را از دست دادند (کاهش 5.7 کیلوگرم در مقابل 1.8 کیلوگرم).

هانسن گفت: “ما دریافتیم که رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب در بهبود کنترل دیابت بسیار خوب است.” این کار باعث کاهش چربی در کبد شد و با وجود اینکه بیماران به همان اندازه کالری مصرف می کردند، 5.8 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

او افزود: “ما این را بسیار جالب می دانیم زیرا برخی از مشکلات رژیم های امروزی این است که حفظ آن در درازمدت بسیار دشوار است، بنابراین ما فکر کردیم که اگر شما سیر باشید، ممکن است رعایت آن آسان تر باشد.” ما امیدواریم که این نتایج در آینده گزینه‌های بیشتری را به بیماران ارائه دهد تا بتوانند آنچه را که با سبک زندگی‌شان سازگار است انتخاب کنند.»

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی