غذاها و عاداتی که ممکن است به سلامت روان شما آسیب برساند

غذاهای سالم

غذاها و عاداتی که ممکن است به سلامت روان شما آسیب برساند

همانطور که به نظر می رسد غذاها، مواد مغذی و عادات خاصی وجود دارد که از سلامت روان حمایت می کند، برخی نیز ممکن است مانع آن شوند. در اینجا چند چیز وجود دارد که اگر متوجه شده اید که روی وضعیت روانی شما تأثیر می گذارند، و ممکن است بخواهید آنها را فقط در حد اعتدال یا حذف کامل در نظر بگیرید.

غذاهای فوق فرآوری شده

غذاهای فوق فرآوری شده آنهایی هستند که تحت تکنیک های فرآوری صنعتی قرار گرفته اند. کالری، نمک، شکر افزوده شده و چربی‌های غیراشباع بالاتری دارند و شامل غذاهایی مانند آب نبات، محصولات پخته شده، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و تنقلات نمکی می‌شوند. خوردن غذاهای فوق فرآوری شده به طور منظم در طول هفته با بروز علائم مرتبط با اضطراب، افسردگی و استرس مرتبط است. بنابراین، غذاهای فوق فرآوری شده بهتر است به عنوان یک درمان گاه به گاه باقی بمانند.

با این حال، به یاد داشته باشید که اصطلاح “غذاهای فرآوری شده” شامل طیف گسترده ای از محصولات است که بسیاری از آنها راحت تر و ارزان تر از سایر غذاها هستند. همه غذاهایی که تحت فرآوری قرار می گیرند مضر تلقی نمی شوند.

مصرف الکل

مصرف الکل ارتباط نزدیکی با شرایط سلامت روان دارد و این دو اغلب در یک حلقه بازخورد درگیر می شوند. کسانی که علائم بیماری های روانی را تجربه می کنند ممکن است از الکل برای تسکین موقت استفاده کنند، اما متوجه می شوند که در واقع علائمی را که سعی در کاهش آن دارند تشدید می کند. به ویژه، نوشیدن بیش از حد الکل ممکن است علائم افسردگی، استرس، اضطراب و اختلالات خلقی را تشدید کند.

هنگامی که با سلامت روانی دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است بهترین کار این باشد که از الکل یا نوشیدنی های الکلی خودداری کنید، زیرا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که بیش از یک نوشیدنی برای زنان یا دو نوشیدنی برای مردان در روز نباشد.

زمان غذای نامنظم

نشان داده شده است که فواصل زمانی که در طول روز غذا می خوریم بر انتخاب های غذایی، ریتم شبانه روزی، التهاب و حتی میکروبیوم روده تأثیر می گذارد – همه اینها ممکن است بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

یک مطالعه اخیر شامل تقریباً 4500 کارگر بزرگسال نشان داد که الگوهای غذایی نامنظم با سطوح بالاتر روان رنجورخویی، کاهش بهره وری، مشکلات خواب و عوامل بیشتری که بر سلامت روان تأثیر می گذارند مرتبط است.

اگرچه همیشه امکان پذیر نیست، اما خوردن در وعده های غذایی منظم تا جایی که می توانید ممکن است یکی از راه های متعادل کردن خلق و خوی شما باشد.

کمبود خواب

در کنار یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، و اجتناب از تنباکو و الکل، خواب مناسب یک عامل اساسی برای سلامت روان است. کمبود خواب نه تنها به خودی خود با سلامت روانی ضعیف مرتبط است، بلکه ممکن است بر سلامت روده و انتخاب غذا نیز تأثیر بگذارد.

یکی از مقصرانی که می تواند به عادات خواب شما آسیب برساند کافئین است و اثرات آن ممکن است به ویژه در افراد جوان قابل توجه باشد. یک مطالعه کوچک در بین دانشجویان ارتباط بین مصرف کافئین و علائم اضطراب و افسردگی را مشاهده کرد.

یک مطالعه بزرگتر شامل بیش از 68000 نوجوان نشان داد که نوشیدنی های انرژی زا به طور قابل توجهی با خواب ضعیف، استرس شدید و افسردگی مرتبط است. جالب توجه است که این تأثیر در افرادی که غذاهای فرآوری شده را نیز به طور مکرر مصرف می کردند، بالاترین بود.

اگر متوجه شدید که مشکل خواب دارید، سعی کنید مصرف کافئین خود را به ساعات صبح محدود کنید.

خلاصه

هنگامی که متوجه علائم بیماری روانی شدید، سعی کنید در طول روز به طور منظم وعده های غذایی مغذی بخورید و از مصرف غذاهای فوق فرآوری شده، الکل و کافئین بیش از حد خودداری کنید و در عین حال بهداشت خواب خوب را در اولویت قرار دهید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی