الگوهای غذایی با بهبود سلامت روان مرتبط است

سلامت روان

الگوهای غذایی با بهبود سلامت روان مرتبط است

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از الگوهای غذایی ممکن است به کاهش علائم افسردگی، اضطراب و به طور کلی خلق و خوی کمک کند.

برای افسردگی: رژیم غذایی مدیترانه ای

در چند سال گذشته، مطالعات متعددی ارتباط بین الگوهای غذایی، سلامت روده و خطر افسردگی را مشاهده کرده‌اند. یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات و گوشت قرمز و فرآوری شده کم با 10 درصد کمتر احتمال بروز علائم افسردگی مرتبط است.

با این حال، همه مطالعات در مورد این موضوع چنین نتایج قابل توجهی پیدا نکردند، و هنوز آزمایشات انسانی بیشتری مورد نیاز است. با این وجود، شواهد اولیه قانع کننده هستند.

برخی از مراکز بهداشتی حتی شروع به توصیه یک رژیم غذایی مدیترانه ای برای حمایت از سلامت روده و کاهش خطر افسردگی کرده اند.

برای پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای، مصرف موارد زیر را افزایش دهید:

میوه ها

سبزیجات

ماهی

آجیل

حبوبات

روغن زیتون

محصولات لبنی

محدودیت های رژیم مدیترانه ای

غذاهای سرخ شده

گوشت های فرآوری شده

محصولات پخته شده

نوشیدنی های شیرین

 

به یاد داشته باشید که انتخاب یک الگوی غذایی که ریشه در اصول رژیم غذایی مدیترانه ای دارد، به معنای کنار گذاشتن غذاهای فرهنگی شما نیست. در واقع، مهم است که عادات غذایی شما حاوی غذاهایی باشد که دسترسی محلی به آنها آسان باشد و از نظر فرهنگی یا شخصی برای شما معنادار باشد.

برای استرس و اضطراب: الکل، کافئین و غذاهای شیرین را محدود کنید

به طور خاص چند ماده وجود دارد که ممکن است علائم اضطراب را تشدید کند: الکل، کافئین، و قندهای اضافه شده

علاوه بر این، تحقیقات همبستگی هایی را بین اضطراب و مصرف زیاد چربی های اشباع شده، مصرف کم میوه و به طور کلی رژیم غذایی ضعیف مشاهده کرده است.

اگر متوجه شدید استرس یا اضطراب خاصی دارید، ممکن است بخواهید رژیم غذایی خود را به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود تنظیم کنید. مصرف الکل، کافئین و قندهای اضافه شده را کاهش دهید.

در عوض، غذاهای بیشتری را انتخاب کنید که ممکن است التهاب و استرس را در سراسر بدن کاهش دهد، مانند میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر، چربی‌های غیراشباع، و غذاهای تخمیر شده مملو از باکتری

برای خلق و خو و رفاه ذهنی: یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی

برای بهبود خلق و خوی خود، یکی از بهترین کارهایی که می توانید از نظر رژیم غذایی انجام دهید صرفاً داشتن یک رژیم غذایی متعادل است که حاوی انواع مواد مغذی تقویت کننده سلامتی است.

اگرچه محققان هنوز در حال بررسی روابط بین غذا و سلامت روان هستند، مطالعات متعددی وجود دارد که از خوردن یک رژیم غذایی با کیفیت بالا و غنی از مواد مغذی برای بهبود خلق و خوی حمایت می‌کند.

به عنوان مثال، سه مطالعه نشان داد که خوردن میوه و سبزیجات بیشتر با نگرانی کمتر، تنش کمتر و رضایت بیشتر از زندگی مرتبط است، در حالی که یک بررسی کیفیت رژیم غذایی بالاتر را با بهبود خلق و خوی مرتبط دانسته است.

نکته ای در مورد داروها

داروها معمولاً برای مدیریت شرایط عصبی و روانی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، بی خوابی و اختلال دوقطبی استفاده می شوند.

بسیاری از این داروها با غذاهای خاصی تداخل دارند. برخی از غذاها ممکن است اثرات داروها را ضعیف یا تشدید کنند، در حالی که خود داروها می توانند بر وضعیت تغذیه فرد تأثیر بگذارند.

بنابراین، اگر از داروهایی برای درمان یک بیماری روانی استفاده می کنید، بسیار مهم است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر شدید در رژیم غذایی خود با پزشک یا پزشک تجویز کننده خود مشورت کنید.

برخی از داروها با تداخلات غذایی و دارویی شناخته شده عبارتند از:

داروهای ضد تشنج

داروهای ضد روان پریشی

قرص های خواب آور

داروهای ضد افسردگی مانند لوودوپا، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای (TCAs)، و مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

 

خلاصه

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که برخی رژیم‌های غذایی ممکن است از سلامت روان حمایت کنند. اینها شامل رژیم غذایی مدیترانه ای برای افسردگی، رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای خلق و خو و رژیم غذایی کم قند، کافئین و الکل برای اضطراب است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی