زمان خوردن به اندازه آنچه می خورید مهم است

زمان غذا خوردن

زمان خوردن به اندازه آنچه می خورید مهم است

به گفته محققان موسسه مطالعات بیولوژیکی سالک، زمانی که می خورید ممکن است به اندازه آنچه می خورید مهم باشد.

محققان دو گروه از موش ها را تحت رژیم غذایی پرچرب قرار دادند، یک گروه به مدت 8 ساعت در روز محدود به غذا خوردن بودند، در حالی که گروه دیگر می توانستند در تمام ساعات شبانه روز غذا بخورند.

این تیم دریافت که اگرچه موش‌هایی که برنامه غذایی با زمان مصرف محدودی داشتند ولی همان مقدار غذای گروه دیگر از موش‌ها را مصرف می‌کردند، اما این محدودیت زمانی مصرف از آن‌ها در برابر چاقی و سایر بیماری‌های متابولیک محافظت می کرد.

به گفته محققان، این یافته نشان می دهد که عواقب سلامتی رژیم غذایی نامناسب ممکن است تا حدی به دلیل عدم تطابق بین برنامه غذایی ما و ساعت بدن ما باشد.

محققان می گویند که هر عضوی یک ساعت دارد به این معنی که هر عضو بدن، مانند کبد و روده، تنها برای مدت معینی در طول روز با حداکثر کارایی کار می‌کند و بقیه زمان‌ها  کم و بیش  در خواب هستند.

این چرخه‌های متابولیک برای فرآیندهای مختلف، از جمله تجزیه کلسترول و تولید گلوکز، حیاتی هستند، و باید برای «روشن شدن» در طول مصرف غذا و «خاموش شدن» در زمان‌های استراحت یا برعکس، پیشرفت کنند. چرخه متابولیک طبیعی زمانی که موش ها یا افراد به طور منظم در طول روز و شب غذا می خورند، مختل می شود.

وقتی به طور تصادفی غذا می خوریم، آن ژن ها به طور کامل یا به طور کامل خاموش نمی شوند. به عنوان مثال، اگر افراد در طول شب خوب نخوابند، در طول روز کارایی کمتری خواهند داشت.

محققان دریافتند موش‌هایی که برنامه غذایی محدودی داشتند، آسیب کمتری به کبد می‌زدند، وزن کمتری اضافه می‌کردند، سطح التهاب را کاهش می‌دادند و علاوه بر فواید دیگر، در ریتم‌های متابولیک و فیزیولوژیکی خود نیز بهبود پیدا می‌کردند.

در سال های اخیر الگوهای غذایی ما تغییر کرده است. این ممکن است به این دلیل باشد که افراد دسترسی بیشتری به غذا دارند و تمایل دارند شب ها دیرتر بیدار بمانند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که زمان‌های محدود وعده‌های غذایی ممکن است به افراد کمک کند وزن خود را حفظ کنند و باید در مبارزه با چاقی بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی