چه غذاهایی بخورم تا احساس خوشحالی کنم؟

چه غذاهایی بخورم تا احساس خوشحالی کنم؟

چه غذاهایی بخورم تا احساس خوشحالی کنم؟

در بیشتر موارد، غذای سالم ممکن است خسته کننده به نظر برسد. احتمالا فکر می کنید خوردن بستنی از کلم بروکلی لذت بخش تر است، اما آیا اینطور است؟ در واقع، به نظر می رسد که غذای سالمی وجود دارد که می توانید برای بهبود خلق و خوی خود بخورید. بهترین بخش این است که شما مجبور نیستید تعهدات رژیم غذایی خود را به خطر بیندازید.

غذا خوردن برای تأثیرگذاری بر احساس شما، چه خوشحال و چه غمگین، به دو انتخاب بستگی دارد. می توانید غذاهایی را که باعث استرس و افسردگی می شوند کنار بگذارید. سپس می توانید شروع به اضافه کردن غذاهایی کنید که ثابت شده است سلامت روانی و عاطفی شما را تقویت می کند و باعث می شود در طول روز احساس شادی کنید.

 

چگونه غذا شما را خوشحال می کند؟

حداقل 4 هورمون “شاد” شناخته شده است. که عبارتند از:

دوپامین

سروتونین

اکسی توسین

اندورفین

مواد مغذی زیر ممکن است به بدن شما در تولید هورمون های شادی کافی کمک کند:

فولات

اهن

اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند EPA و DHA

منیزیم

پتاسیم

سلنیوم

تیامین

ویتامین A

ویتامین B6

ویتامین B12

ویتامین سی

فلز روی

 

غذاهایی که شما را غمگین می کند

برخی غذاها می توانند منجر به استرس و افسردگی شوند. وقتی شکر و غذاهای فرآوری شده بیش از حد مصرف می کنید، بدن و مغز شما دچار التهاب می شوند.

برخی غذاها می توانند منجر به استرس و افسردگی شوند. وقتی شکر و غذاهای فرآوری شده بیش از حد مصرف می کنید، بدن و مغز شما دچار التهاب می شوند. در نتیجه، شما دچار اختلالات خلقی می شوید که ممکن است شامل اضطراب، استرس و افسردگی باشد.

وقتی استرس دارید یا افسرده هستید، تمایل دارید یا خیلی کم یا زیاد غذا بخورید. بنابراین، از یک سو، شما در معرض خطر سوء تغذیه و افزایش وزن ناسالم از سوی دیگر قرار دارید.

 

غذاهایی برای تقویت شادی

قهوه

قهوه با افزایش سطح دوپامین و سروتونین به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند. با این حال، هنگامی که نوشیدن قهوه را متوقف کنید، حداقل 12 روز فرصت دارید تا آن را از سیستم خود خارج کنید. در این مدت، ممکن است مجبور شوید با ترک کافئین مبارزه کنید.

اسیدهای چرب امگا 3

از سوی دیگر، اسیدهای چرب امگا 3 سطح سروتونین شما را افزایش می دهند و به شما در مبارزه با افسردگی کمک می کنند. یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 ماهی های آب سرد مانند سالمون هستند.

اسید فولیک

همچنین به عنوان ویتامین B9 شناخته می شود، اسید فولیک یک ماده مغذی ضروری برای مادران باردار است. علاوه بر این، به بهبود خلق و خو کمک می کند. برای ورود اسید فولیک به بدن، لوبیا و عدس بخورید. خوردن بلغور جو دوسر و غلات غنی شده با فولات نیز می تواند به تامین نیاز شما به ویتامین B9 کمک کند.

کربوهیدرات های پیچیده

برنج قهوه ای و سبزیجات نشاسته ای به شما انرژی می دهند تا به شما کمک کند سریع فکر کنید و واکنش نشان دهید. به جای مصرف کربوهیدرات های ساده موجود در شکر، بهتر است کینوا، ارزن، چغندر و سیب زمینی شیرین را امتحان کنید. اینها ارزش غذایی بیشتری دارند و برای مدت طولانی تری به شما احساس رضایت می دهند.

پروتئین بدون چربی

منابع توصیه شده پروتئین از غذاهایی مانند ماهی، گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، توفو، لوبیا، تخم مرغ و ماست شیرین نشده تامین می شود. اینها به افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین در مغز شهرت دارند که به نوبه خود انگیزه، تمرکز و خلق و خوی شما را بالا می برد.

غذاهای پر فیبر

مطالعه ای که توسط دانشکده روانشناسی دانشگاه کاردیف انجام شد نشان داد افرادی که به طور منظم رژیم غذایی پرفیبر مصرف می کنند:

از نظر عاطفی کمتر ناراحت بودند

مشکلات شناختی کمتری داشت

روحیه مثبت تری داشت

برای به خواب رفتن مشکل کمتری داشت

نمره افسردگی کمتری داشت

 

نمونه هایی از غذاهای پر فیبر عبارتند از:

آووکادوها

نان گندم کامل

جو

لوبیا

عدس

بلغور جو دوسر

سبوس

 

چه چیزی می توانید بنوشید تا خوشحال شوید؟

اگرچه آب باید سالم ترین مایع برای نوشیدن باشد، اما همیشه از چیزی خوش طعم تر استقبال می شود. با این حال، از آنجایی که باید از نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید، ممکن است احساس کنید که هیچ گزینه ای وجود ندارد. اگر بتوانید میوه ها و سبزیجات کامل را ترکیب کنید، جایگزین های سالمی برای آب ساده خواهید داشت که به سم زدایی نیز کمک می کند.

اگر قبلاً در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای نشنیده اید، تقریباً به طور کامل بر اساس میوه و سبزیجات است. برای تغییر، می توانید برخی از میوه ها و سبزیجات خود را به صورت آب میوه یا پوره انتخاب کنید. با این حال، فیبر میوه را الک نکنید تا فقط آب آن بنوشید. چون دراین صورت شما تمام خوبی هایی را که روده شما برای کارآمدی به فیبر نیاز دارد از بین خواهید برد.

 

برای سلامت روانی بهتر غذای سالم بخورید

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، تمام آن چیزی که غذا با شادی مرتبط است به مغز شما مرتبط است. انتخاب های خوب غذایی منجر به مغزی سالم تر می شود که به نوبه خود به زندگی شاد تبدیل می شود. این نکات تغذیه سالم به شما کمک می کند تا در بیشتر زمان زندگی خود در بهترین خلق و خوی خود بمانید.

یک لیست خرید سالم تهیه کنید و به آن پایبند باشید.

از خوردن میان وعده های فرآوری شده مانند سیب زمینی سرخ شده خودداری کنید. چنین غذاهایی می توانند توانایی تمرکز شما را مختل کنند.

از میان وعده های پر از شکر مانند آب نبات و نوشابه استفاده نکنید، زیرا می تواند منجر به نوسانات سطح انرژی شود.

هنگامی که نیاز به میان وعده دارید، میوه، تخم مرغ آب پز، سیب زمینی شیرین پخته شده یا مقداری آجیل بجوید. همه اینها منابع انرژی سریع نسبت به محصولات بسته بندی شده هستند.

برای حمایت از عملکرد مغز، روغن های سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اینها شامل روغن زیتون، روغن نارگیل و آووکادو است.

اگر می توانید، وقتی گرسنه هستید برای خرید غذا خودداری کنید. این خطرناک ترین زمان برای انتخاب غذاهای ناسالم از روی انگیزه است.

نحوه، مکان و زمان غذا خوردن را در نظر بگیرید. خوردن در حین انجام کار دیگری مانند تماشای فیلم ممکن است سرگرم کننده به نظر برسد تا زمانی که متوجه نشوید چقدر غذا خورده اید. سعی کنید جایی برای نشستن و استراحت پیدا کنید و سپس غذای خود را با دقت میل کنید و طعم و بافت هر لقمه را میل کنید.

 

نتیجه

در حالی که تقریباً همه چیز برای غذا در دسترس شماست، انتخاب چیزی که بخورید تفاوت بین آینده شاد و غم انگیز را برای شما ایجاد می کند. عادت کنید قبل از خوردن به غذای خود فکر کنید که چه احساسی در شما ایجاد می کند. اگر می‌خواهید فقط در حین غذا خوردن از آن لذت ببرید، اما بعد از آن با عواقب منفی روبرو شوید پس واقعاً برای شاد بودن غذا نمی‌خورید. شادی واقعی از سالم ماندن ناشی می شود، بنابراین آگاهانه انتخاب کنید که هر بار شاد بخورید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی