توصیه های طب سنتی برای سلامتی در فصل پاییز

تغذیه سالم

مزاج فصل پاییز سرد و خشک است و مزاج سرد و خشک ضد مزاج روح انسان، حیوانات و گیاهان است و به همین دلیل است که برگ گیاهان در این فصل زرد و خشک می شود.

پاییزتان به سلامت با طب سنتی
مزاج پاییز سرد و خشک است، البته در مناطقی که باران زیاد می بارد از خشکی مزاج فصل کاسته می شود. در فصل پاییز بیماری هایی مانند انواع تب ها، مشکلات ادراری، بیماری های پوستی، درد مفاصل، سیاتیک، بیماری های ریه و بیماری های عصبی و روانی شیوع بیشتری نسبت به فصول دیگر دارد.
دلایل بیماری ها در فصل پاییز

* صبح ها و شب های فصل پاییز سرد است و میانه روز گرم است که این مسئله موجب می شود افراد نسبت به سرمای پاییز بی توجه باشند و از سرما خود را محافظت نکنند.
در فصل پاییز باید از مصرف غذاهای سودازا مانند عدس، بادمجان، گوشت گوساله، فست فودها و غذاهای مانده پرهیز کرد

* فصل تابستان با گرمای خود قوای بدن را تحلیل می برد و به اصطلاح موجب سوخته شدن اخلاط در بدن می شود که این اخلاط سوخته همان سوداست که موجب بروز بیماری های سوداوی در فصل پاییز می شود.

* مصرف زیاد غذا و میوه در فصل تابستان موجب افزایش مواد زائد در بدن می شود که این مسئله نیز موجب بروز بیماری در فصل پاییز خواهد شد.

* مشکلات پوستی در پاییز بیشتر می شود، به دلیل اینکه مزاج این فصل سرد و خشک است و این خشکی فصل عامل بروز بیماری های پوست مانند خارش است.
چه باید کرد؟

* از آن جایی که مزاج فصل پاییز سرد و خشک است افراد برای حفظ سلامتی و اینکه میزان مضرات این فصل به حداقل برسد، باید از غذاهایی با مزاج گرم و تر استفاده کنند؛ گوشت گوسفند یک ساله و شیرینی های طبیعی مانند مویز، انجیر، کشمش، و شیرینی های تهیه شده از بادام و شکر و همچنین مصرف گلابی، به، سیب، خربزه و انار در این فصل مناسب است.

* افرادی که خشکی پوست همراه با خارش دارند، از روغن بنفشه استفاده کنند. روغن بنفشه ضدالتهاب موضعی با پایه گیاهی است، البته روغن بنفشه ای که در پایه بادام شیرین تهیه شده باشد. روغن بنفشه موجب مرطوب شدن پوست شده و از خارش می کاهد. در کلینیک های طب سنتی دانشگاهی روغن بنفشه در پایه بادام شیرین وجود دارد. بهتر است برای تأثیر بیشتر افراد دو مرتبه در روز بدنشان را با روغن بنفشه در پایه بادام روغن مالی کنند که اثرات بهبودی را سریع تر ببینند.
گوشت گوسفند یک ساله و شیرینی های طبیعی مانند مویز، انجیر، کشمش، و شیرینی های تهیه شده از بادام و شکر و همچنین مصرف گلابی، به، سیب، خربزه و انار در این فصل مناسب است

* در فصل پاییز باید از مصرف غذاهای سودازا مانند عدس، بادمجان، گوشت گوساله، فست فودها و غذاهای مانده پرهیز کرد.

* در پاییز از دوش گرفتن با آب سرد و نشستن در آب سرد باید پرهیز کرد. البته بهتر است که یک روز در میان با آب نیم گرم حمام کرد. همچنین از نوشیدن آب سرد، مصرف مسهل، فصد خون و حجامت باید پرهیز کرد و از خوابیدن در طول روز دوری کرد.

افراد سوداوی در پاییز بدحالند
به گفته ابن سینا اصولاً هرگاه فردی وارد محیطی می شود، تغییر کیفیت بدن آن فرد متناسب با محیط، تعیین کننده مزاج اوست. بنابراین بر اساس قانون «هر کیفیت از همجنس خودش تأثیر بیشتری می پذیرد»؛ یعنی اگر فردی با وارد شدن به محیط سرد، دست و پاهایش سریعاً سرد شود، نشانگر سردی مزاج اوست و چنانچه در محیط گرم، اندام ها سریعاً گرم شد، نشانه گرمی مزاج است. این موضوع برای رطوبت و خشکی هم صدق می کند. نرم شدن بدن در محیط مرطوب، دال بر مزاجِ تر است و سفت و خشن شدن پوست در محیط خشک، دال بر مزاج خشک است.
افراد گرم و خشک یا صفراوی، به هوای سرد و مرطوب زمستان تمایل بیشتری دارند. در تابستان، احساس بی قراری و ناراحتی می کنند و از زمستان لذت می برند. افراد دموی که گرم و تر هستند در بهار بدحال هستند و در پاییز حال خوبی خواهند داشت و افراد بلغمی، به تابستان که گرم و خشک است تمایل دارند و از هوای زمستان رنج می برند، و اما افراد سوداوی که مزاج سرد و خشک دارند، از بهار لذت می برند و در پاییز بدحالند.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی