ارتباط ویتامین D3 و بیماری انسداد مزمن ریوی

ویتامین D

انسداد مزمن ریوی (COPD ) بیماری است که با برونشیت مزمن و آمفیزم همراه است و تصور می شود حدود 3 میلیون نفر در انگلستان به این بیماری مبتلا هستند. بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی (COPD ) اغلب کمبود ویتامین D دارند که با افزایش استعداد ابتلا به عفونت  دستگاه تنفسی فوقانی همراه است. مطالعه ا ی در مورد تاثیر مکمل یاری ویتامینD   بر روی تشدید و ابتلا به عفونت در بیماران مبتلا به COPD انجام نشده است.
 
مطالعه ای تاثیر مکمل یاری ویتامین D3  بر روی کاهش تشدید موارد متوسط و شدید COPD  و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مورد بررسی  قرار داد، این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دو سو کور بود که در آن 240 بیمار مبتلا به COPD که در لندن و و اطراف آن زندگی می کردند شرکت کردند و به مدت 6 دوره ی 2 ماهه انجام گرفت. نیمی از شرکت کنندگان (122 نفر ) مکمل ویتامین D  با دوز 3 میلی گرم دریافت کردند و نیمی دیگر (188 نفر) به همان میزان دارونما دریافت کردند. میزان خطر ، شدت و مدت تشدید علایم بیماری در دو گروه مقایسه شد. تشدید بیماری زمانی است که علائم معمول بیمار مبتلا به COPD  که شامل : سرفه ، ترشحات زیاد ، تنگی نفس و تنگی در قفسه ی سینه است بدتر شود که بعضی مواقع باعث می شود بیمار در بیمارستان بستری شود.
 بیماران با کمبود ویتامین D به طور چشمگیری از دریافت مکمل بهره می برند اما کاهش قابل ملاحضه در شدت بیماری در میان بیمارانی که در ابتدای مداخله سطوح بالای ویتامین D داشتند مشاهده نشد. با این حال محققان دریافتند در مقایسه با گروه دریافت کننده ی دارونما مکمل یاری با D3 شدت و مدت دوره ی  تشدید را درهمه ی بیماران دریافت کننده ی مکمل صرف نظر از سطح ویتامین D آنها در ابتدای مداخله کاهش داد.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی