آیا نوشیدن قهوه باعث کاهش فشار خون می شود؟

تاثیر قهوه بر فشارخون

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است. طبق گزارش انجمن قهوه بریتانیا، مردم روزانه حدود دو میلیارد فنجان قهوه مصرف می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که قهوه برای سلامت قلب و عروق مفید است. یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه 3 تا 5 فنجان قهوه می نوشند نسبت به افرادی که روزانه فنجان های کمتری می نوشند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمتری دارند.

با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که قهوه ممکن است تأثیر منفی بر اقدامات قلبی عروقی داشته باشد. یک مطالعه، ارتباطی بین مصرف زیاد قهوه و افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی در میان افراد مبتلا به فشار خون شدید نشان داد.

تحقیقات بیشتر در مورد ارتباط بین مصرف قهوه و فشار خون می تواند به توسعه استراتژی های پیشگیرانه برای خطرات قلبی عروقی کمک کند. اخیراً محققان چگونگی تأثیر عادات نوشیدن قهوه بر فشار خون را ارزیابی کردند. آنها دریافتند که نوشیدن منظم قهوه با چندین معیار کاهش فشار خون مرتبط است.

 

مصرف قهوه و فشار خون سیستولیک

برای این مطالعه، محققان داده های سلامتی 720 مرد و 783 زن را از مطالعه قلب Brisighella (BHS) ارزیابی کردند، مطالعه ای که در سال 1972 آغاز شد و شامل جمعیت روستایی Brisighella، یک شهر کوچک در شمال ایتالیا بود.

این مطالعه شرکت کنندگان را هر چهار سال یکبار ارزیابی بالینی کرد. محققان در تجزیه و تحلیل خود، معیارهای مختلف فشار خون را با مصرف قهوه گزارش شده توسط خود مقایسه کردند. در میان:

14.6 درصد به طور منظم قهوه ننوشیده اند

27 درصد در روز یک فنجان قهوه می نوشند

48.3 درصد در روز دو فنجان قهوه می نوشیدند

6.6 درصد در روز سه فنجان قهوه می نوشیدند

3.5 درصد بیش از سه فنجان قهوه در روز می نوشیدند

محققان دریافتند کسانی که دو فنجان قهوه در روز یا بیش از سه فنجان می نوشند، فشار خون سیستولیک به میزان قابل توجهی نسبت به افرادی که قهوه نمی نوشند، پایین تری دارند.

فشار خون سیستولیک فشار در شریان ها را هنگام ضربان قلب اندازه گیری می کند. سطوح بالای فشار خون سیستولیک با خطر بالاتر سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است.

آنها همچنین یک ارتباط بین تعداد بیشتر فنجان مصرف شده و سایر معیارهای فشار خون، از جمله فشار نبض محیطی پایین (PP) سرعت حرکت خون در بدن را پیدا کردند.

با این حال، آن‌ها خاطرنشان کردند که نوشیدن قهوه بر سفتی شریان یعنی از دست دادن تدریجی خاصیت ارتجاعی در شریان‌ها تأثیر نمی‌گذارد که با افزایش خطر برای حوادث قلبی عروقی، زوال عقل و مرگ مرتبط است.

دکتر یو مینگ نی، متخصص قلب قلب و عروق گفت: «افرادی که ۲ فنجان قهوه می‌نوشیدند، به طور متوسط ۵ درجه فشار خون پایین‌تری نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، داشتند. این تأثیر برای کسانی که بیش از 3 فنجان قهوه می‌نوشیدند، با فشار خون 9 درجه کمتر در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، بیشتر بود. این روند به سمت کاهش فشار خون با مصرف بیشتر قهوه برای انواع مختلف اندازه گیری فشار خون، از جمله تخمین اندازه گیری فشار خون قابل اعتمادتر به نام فشار خون مرکزی، ادامه داشت.

 

متاآنالیز اخیر از چهار مطالعه مشابه یافته‌های مشابهی را نشان داد، بنابراین این مطالعه به مجموعه‌ای از شواهد موجود می‌افزاید که حاکی از ارتباط بین مصرف بیشتر قهوه و کاهش فشار خون است.

 

چگونگی تاثیر قهوه بر فشار خون

کافئین موجود در قهوه می تواند با تحریک سیستم عصبی سمپاتیک به طور موقت فشار خون را افزایش دهد، اما در دراز مدت، مصرف منظم قهوه به دلیل بهبود حساسیت به انسولین و اثرات آنتی اکسیدانی می تواند منجر به کاهش اندک فشار خون شود.

همچنین آنتی اکسیدان های خاصی در قهوه به عنوان مثال. فلاونوئیدها تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهند، که به دیواره رگ های خونی کمک می کند تا گشاد شده و فشار خون را کاهش دهد، و همچنین سایر مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، نیاسین و ویتامین E، می توانند با مسدود کردن فرآیند اکسیداسیون مخرب و کاهش مضرات، با پیری رگ های خونی مبارزه کنند. التهاب کمتر و نیتریک اکسید بیشتر به معنای کاهش فشار خون است.

نتیجه کلی این است که مصرف منظم قهوه در حد اعتدال بی خطر است و هیچ مزیت یا خطری برای سلامت قلب و عروق ندارد.

 

محدودیت های مطالعه

نویسنده این مطالعه خاطرنشان کرد که در این مطالعه اشاره ای نشده است که چه مقدار قهوه “یک فنجان” را تشکیل می دهد. او اضافه کرد که ندانستن اندازه، غلظت و کافئین بودن یا نبودن نوشیدنی ها نتایج را بیشتر محدود می کند.

ممکن است چیزی در مورد افرادی که قهوه بیشتری می نوشند وجود داشته باشد که باعث می شود فشار خون پایین تری داشته باشند. شاید فعالیت بدنی یا عادات غذایی یا سطح استرس یا چیز دیگری و تا زمانی که این عوامل اضافی در همان افراد مورد ارزیابی قرار نگیرند و در نظر گرفته نشوند، نتیجه گیری قطعی که قهوه محرک اصلی فشار خون بهتر در این افراد است دشوار خواهد بود.

همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که مصرف قهوه توسط خود فرد گزارش شده است. ایتالیایی ها عمدتاً قهوه اسپرسو می نوشند که بسیار کوچکتر و سبک تر از قهوه دم کرده ساخته شده در ایالات متحده است. ناتوانی در توضیح کامل این تفاوت‌ها همچنان مانع از تعیین قطعی فواید قهوه برای سلامتی می‌شود.

امتیاز 3.2 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

5 پاسخ

  1. سلام، به نظر میرسد یک نکته مهم در پژوهش برای قهوه باید این باشد که، قهوه خالص مد نظر است یا قهوه هایی که با مواد مخلوط به نام انواع نسکافه و یا کاپوچینو بررسی شده است، الان در بازار محصولات معده به همزن بسیار است.

  2. سلام من که هروقت پی درپی قهوه رادرروز3تا4فنجان میخوردم فشارخون بالاراتجربه کردم وبهم ریزی معده را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی