آیا مصرف غذا می تواند چربی قهوه ای را فعال کند

چربی

آیا مصرف غذا می تواند چربی قهوه ای را فعال کند

چربی قهوه ای انرژی مصرف می کند، به همین دلیل می تواند برای پیشگیری از چاقی و دیابت مهم باشد. محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) با همکاری یک تیم بین‌المللی توانستند ثابت کنند که نه فقط سرما بلکه غذا هم باعث افزایش اثر گرما زایی چربی قهوه‌ای می‌شود، همانطور که قبلاً فرض می‌شد.

بافت چربی قهوه‌ای در انسان موضوع مطالعات متعددی بوده است، زیرا عملکردی کاملاً متضاد با بافت چربی سفید دارد که انرژی را به شکل چربی‌های ذخیره‌سازی به نام تری گلیسرید ذخیره می‌کند. به طور خاص، چربی قهوه ای انرژی تری گلیسریدها (ترموژنز) را می سوزاند.

با این حال، فعالیت این بافت چربی از نظر فیزیولوژیکی بسیار مطلوب در طول زمان تغییر می کند: با افزایش سن کاهش می یابد، همانطور که در افراد چاق و دیابتی ها کاهش می یابد. از این رو، راه‌هایی برای افزایش گرمازایی در چربی قهوه‌ای وجود دارد که می‌توان از آن برای پیشگیری از چاقی و دیابت استفاده کرد.

 

بافت چربی قهوه ای را می توان آموزش داد

رئیس کرسی پزشکی تغذیه مولکولی گزارش می دهد: تا به امروز، تنها یک گزینه در این زمینه تایید شده است: گرمازایی ناشی از سرما. مطالعات نشان داد شرکت‌کنندگانی که روزانه ساعت‌ها در اتاق سرد سپری می‌کردند، نه تنها با عادت کردن به دماهای پایین‌تر، افزایش گرمای خروجی بیشتری از چربی قهوه‌ای در سرما را تجربه کردند، بلکه در کنترل قند خون از طریق انسولین نیز بهبود یافتند.

 

وعده غذایی غنی از کربوهیدرات به اندازه محرک های سرماخوردگی موثر است

در این مطالعه فعلی بررسی شد که چگونه یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات بر فعالیت بافت چربی قهوه ای تأثیر می گذارد. نویسنده این مطالعه با جمع بندی این یافته ها گفت: «برای اولین بار، می توان نشان داد که تولید گرما در بافت چربی قهوه ای می تواند با یک وعده غذایی آزمایشی فعال شود، همانطور که با قرار گرفتن در معرض سرما فعال می شود.

برای این مطالعه، افراد مشابه دو بار مورد بررسی قرار گرفتند: یک بار پس از قرار گرفتن در معرض یک محرک سرد، و بار دوم پس از مصرف یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات. علاوه بر این، یک گروه کنترل نیز وارد شد. نشانگرهای مهم برای ترموژنز قبل و بعد از آن اندازه‌گیری شدند که نه تنها شامل جذب گلوکز و اسیدهای چرب، بلکه مصرف اکسیژن در چربی قهوه‌ای نیز می‌شد. برای انجام این کار، محققان از کالری‌سنجی غیرمستقیم در ترکیب با توموگرافی انتشار پوزیترون و توموگرافی کامپیوتری (PET/CT) استفاده کردند.

پروفسور این مطالعه می گوید: «ده درصد انرژی ورودی روزانه به دلیل اثر گرمازایی غذا از بین می رود. این گرمازایی پس از خوردن غذا نه تنها از تولید گرمای اجباری ناشی از فعالیت ماهیچه ها در روده ها، ترشحات و فرآیندهای گوارشی ناشی می شود، بلکه ظاهراً یک جزء اختیاری نیز وجود دارد که چربی قهوه ای به آن کمک می کند.

وی ادامه می دهد: “ما اکنون می دانیم که فعال شدن بافت چربی قهوه ای می تواند با احساس سیری مرتبط باشد.” اکنون مطالعات بیشتری برای اثبات این موضوع انجام خواهد شد.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی