چرا چاق می شویم؟

شکم چاق

چرا چاق می شویم؟چاقی، مساله ای است كه در سراسر جهان میلیون ها انسان را رنج می دهد. همه ساله مقدار زیادی پول صرف مبارزه با آن می شود و برای لاغر شدن تا به حال صدها روش و متد عرضه شده اما هنوز نه قرصی به بازار آمده است كه انسان بتواند با خوردن آن اضافه وزنش را از دست بدهد و نه فرمول یك شبه لاغر شدن هنوز اختراع شده است. لاغر شدن ( بهتر است بگوییم متناسب شدن) باید تدریجی، آرام، كند و از همه مهم تر آگاهانه باشد. فردی كه سریع وزن كم می كند از هیچ چیز لذت نمی برد و نسبت به رویدادهای پیرامونش تا حد زیادی بی تفاوت می شود.
گذشته از علل ارثی چاقی یا بیماری هایی نظیر كم كاری غده تیروئید و … باقی می ماند این كه اساسا با چاقی چگونه می توان مقابله كرد؟
اولا تعیین میزان و درجه چاقی بر پایه جدول و ضرایب صورت می گیرد كه برای هر جامعه ای متفاوت است و استاندارد همان جامعه را باید در نظر گرفت. اگر می دانید كه اضافه وزن دارید در وهله نخست باید به دنبال علت آن باشید چنانچه بیماری خاص و یا مسایل مربوط به ارث را نداشته باشید از خودتان بپرسید:
۱) آیا در برنامه غذایی ام تغییراتی داده ام؟
۲) آیا شیوه پخت و تهیه غذا، بهداشتی است؟
۳) آیا به اندازه كافی فعالیت دارم؟
۴) آیا عزم كافی برای كم كردن اضافه وزن در من وجود دارد؟
معمولا اضافه وزن تا یك پنجم وزن طبیعی را می توان به آسانی با افزایش میزان فعالیت و نظارت درست بر مقدار غذای دریافتی روزانه متعادل نمود.
در موارد دیگر كمك آزمایشات كلینیكی، چاقی ابتدا علت یابی و به دنبال آن درمان و یا كنترل كردن وزن آغاز می شود.
محققان هفت سازمان بزرگ بهداشتی جهان بر این باورند كه شما می توانید بیماری هایی مانند قند، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های ریوی و خونی را به شرط رعایت چند نكته ساده كنترل كرده و از شر آنها در امان بمانید، این چند نكته به قرار زیرند:
۱) از همه گروه های مواد غذایی مصرف كنید.
۲) از چربی ها به ویژه چربی های اشباع شده (جامد) پرهیز كنید.
۳) مصرف نمك را به حد استاندارد برسانید.
۴) ممكن است فراموش كنید اما روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
۵) منابع پروتیینی گیاهی را در رژیم غذایی تان جای دهید.
۶) مصرف میوه ها و سبزیجات را كم كم بالا ببرید و بكوشید این مواد را به صورت خام مصرف كنید.
۷) سیگار را ترك كنید و برای دوری از چاقی از مشكلات فكری بپرهیزید.
۸) در شبانه روز دست كم ۷ ساعت خواب آرام و راحت داشته باشید.
از خاطر نبریم كه كم كردن وزن یك ساز و كار مزمن است و نظیر هر روند دیگری نیاز به زمان دارد. كارشناسان تغذیه معتقدند افراد چاق حداكثر در هفته یك كیلوگرم مجازند از وزن خود كم كنند بنابراین استفاده از سونا، ترموتراپی، ماساژ درمانی، كمربندهای لاغری، طب سوزنی، كرم ها، پمادها، ژل ها، گوشواره های لاغری و قرص ها و پودرها همگی از نظر علم پزشكی مردوداند چرا كه این راه ها به جای كاهش وزن یا لاغری كاهش اندازه و سایز را سبب می شوند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی