چاقی ، روح را می آزارد

چاقی

چاقی که از جمله عوارض ناشی از پیشرفت فن آوری و زندگی ماشینی درقرن حاضر است موجب بروز مشکلات زیادی برای افراد شده است اما آنچه مورد تایید قرار گرفته تغییرات روحی و روانی است که در ارتباط با چاقی قرار دارد و تاثیراتی که بر فکر و ذهن افراد دارد.
● ۲۵ درصد از افراد افسرده چاق هستند
متخصصان اعلام کرده اند که هرچه چاق تر شوید بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و مشکلات ناشی از آن قرار خواهید گرفت.
عواقب روحی و عاطفی ناشی از چاقی یا اضافه وزن می تواند بر قلب و روحیات افراد تاثیر منفی بگذارد و افراد را در تنگنای احساسی قرار داده و سرانجام درمعرض ابتلا به افسردگی قرار دهد. حداقل بیش از ۲۵ درصد از بیماران افسرده آنها چاق هستند یا اضافه وزن دارند. ازطرف دیگر تحقیقات حاکی از این است که افراد چاق بیشتر تمایل به تنهایی داشته و حالت روحی آنها غمگین تر و ناراضی تر از افرادی است که اضافه وزن ندارند و تناسب اندام دارند.
حتی مشخص شده به واسطه این حالت روحی منفی تر در افراد چاق تمایل آنها به استفاده از مواد مصنوعی و اعتیادآور به منظور سرخوشی ظاهری و زودگذر بیشتر می باشد.
کارشناسان توصیه می کنند که افراد دچار اضافه وزن نشوند تا با دیدن ظاهر نامتناسب خود دچار نارضایتی های روحی و عاطفی و انواع مشکلات جسمی و بیماریهای بدنی دیگر که درپی اضافه وزن می باشد نیز نشوند و از زندگی شاداب تری برخوردار گردند.
چرا که وقتی انواع بیماریها به سراغ افراد چاق می آید خود به خود نوعی حالت افسردگی و ناراحتی روحی نیز ایجاد می کند که احتمال ابتلا به افسردگی را در آنها مضاعف می سازد.
● کاهش وزن سریع به مغز آسیب می رساند
بررسی ها خبر از ارتباط میان کاهش وزن زیاد و سریع و آسیب های مغزی و اختلالات حافظه می دهند.
چنانچه افراد در مدت کوتاه وزن قابل توجهی از بدن خود را کاهش دهند امکان دارد که در مدت کمتر از یک دهه بعد دچار اختلالات مغزی شوند.
دانشمندان تعداد ۵۶۰ بیمار مبتلا به مشکلات مغزی را مورد بررسی قرار دادند و آنها را به مدت طولانی تحت نظر قرار گرفته و با افرادی که مشکلات مغزی نداشتند مقایسه کردند.
نتیجه این بود که افرادی که دچار انواع مشکلات مغزی و حافظه و فراموشی شده بودند در حدود ۱۰ سال قبل یک رژیم لاغری سریع و سخت را رعایت کرده بوده و به طور ناگهانی بخش اعظمی از وزن خود را کاهش داده بودند.
چنین افرادی که دیگر اشتها و رغبت قبلی خود را به غذا نداشتند توانسته بودند وزن خود را کاهش دهند اما مشکلاتی را برای مغز خود درست کرده بودند.
کارشناسان هشدار می دهند که این مسئله در خانم ها به واسطه اینکه بیشتر به وزن و ظاهر خود اهمیت می دهند بیشتر شده و درسالهای اخیر برخی افراد ازطرق مختلف موجب کاهش وزنهای شدید می شوند بدون اینکه از خطرات آن آگاه باشند.
از جمله خطرات مضاعف اینکار در خانم ها تغییرات شدید هورمونی و یائسگی های زودهنگام می باشد که عوارض جانبی دیگری نیز به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود افراد حتما تحت نظر پزشک متخصص و به طور تدریجی وزن خود را کاهش دهند.
● افراد چاق معتقدند به اندازه کافی می خورند
بیش از سه چهارم افراد چاق معتقدند که رژیم غذایی سالمی دارند و نمی دانند چرا چاق می شوند.
محققان روی ۱۱۰۰۰ نفر مطالعه کرده اند و نتیجه اینکه اکثر آنها معتقد بوده اند که با وجود رعایت برنامه غذایی ومناسب و کافی و حتی انجام فعالیت بدنی بازهم چاق می شوند.
درحدود ۴۰ درصد از این افراد بیان کرده اند که حداقل ۳ بار در هفته به انجام حرکات ورزشی شدید می پردازند. علت این امر این است که بسیاری از افراد عموما نمی دانند که معنی تغذیه سالم چیست و یا معنی ورزش مناسب چیست.
مطالعات نشان می دهد که ۲۸ درصد از افراد چاق اعتراف می کنند که روزی ۲تا ۳ باردر روز بدون اینکه گرسنه باشند چیزی می خورند و بیش از ۲۴ درصد آنها در گذشته وزن مناسبی داشته اند.
مسئله اصلی در این نیست که افراد چه می خورند و یا به عبارتی در کیفیت غذای آنها نیست.زیرا بسیاری از افراد چاق از ماهیت مضر غذاهای چاق کننده آگاهند. بلکه مسئله اینجاست که افراد نمی دانند چقدر باید بخورند و به عبارتی مواد خوراکی آنها باید چه کمیتی داشته باشد.
بر طبق تحقیقاتی که به طور اتفاقی و تلفنی افرادی را مورد بررسی قرار داده و با توجه به قد و وزن آنها را مورد ارزیابی قرار داده مشخص شده که در حدود ۳۱۰۰ نفر از افراد چاق بوده اند. ۴۲۰۰ نفر اضافه وزن داشته اند و در حدود ۳۸۰۰ نفر وزن مناسب داشته اند و فقط ۲۰۰ نفر زیر وزن طبیعی بوده اند.
همین امر نشان می دهد که تعداد افراد چاق درجامعه رو به افزایش است و باید آگاهی های افراد نسبت به ماهیت، کیفیت و کمیت مواد غذایی و فعالیتهای ورزشی افزایش یابد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی