پوکی استخوان: آیا پروبیوتیک می تواند سلامت استخوان را حفظ کند؟

osteoporosis-treatment-heading

پوکی استخوان عمدتا بر روی افراد مسن تاثیر می گذارد، اما از دست دادن استخوان ها ممکن است در سن 40 سالگی شروع شود. به تازگی دانشمندان دریافته اند که ممکن است پروبیوتیک ها ابزار ایمن و موثری برای مبارزه با از دست دادن استخوان باشند.
استخوان ها فقط یک بار رشد نمی کنند تا به همان شکل در طول عمر باقی بمانند، آنها از بافت زنده ساخته شده اند که به طور مداوم شکسته و دوباره به استخوان جدید تبدیل می شوند.

این فرآیند هنگامی که جوان هستیم کارآمدتر است. حدود 30 سالگی بدن افزایش توده استخوان را متوقف می کند و هنگامی که ما به 40 و 50 سالگی خود برسیم، ممکن است استخوان ها بیشتر از فرایند بازسازی دچار شکستگی شوند. با گذشت زمان، این فرایند می تواند منجر به پوکی استخوان شود. استخوان به تدریج نازک تر می شود، که حتی یک سقوط ساده می تواند منجر به شکستگی شود.
زنان مسن تر معمولا بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، اما این بیماری منحصر به فرد به زنان نیست و می تواند بر مردان نیز تاثیر بگذارد.
عوامل خطر دیگر ممکن است شامل شکستگی استخوان پس از سن 50 سالگی، تجربه یائسگی زودرس، داشتن یک اسکلت بدن کوچکتر، تنباکو، و داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان باشد.

شکستگی می تواند عواقب شدیدی داشته باشد؛ به عنوان مثال، در سال اول بعد از شکستگی مفصل ران، به علت خطرعوارض میزان مرگ و میر 24-30 درصد است.

زنان در طی یائسگی به سرعت در حال از دست دادن استخوان هستند. صرفنظر از آن، زمانی که مردم در 70 سالگی خود هستند، توده استخوانی درهر دو جنس به یک میزان از دست می رود.

جلوگیری از پوکی استخوان

یک مطالعه اخیر که در مجله Immunity منتشر شده است، توانایی یک پروبیوتیک برای افزایش رشد استخوان را آزمایش کرد.
محققان، به مدت 4 هفته به موش ها مکمل Lactobacillus rhamnosus GG خوراکی دادند.
در این مطالعه مشخص شد که پروبیوتیک ها رشد باکتریهای روده که یک متابولیت خاص به نام بوتیرات تولید می کنند را تحریک می کند. بوتیرات، به نوبه خود، سلولهای T در مغز استخوان را وادار به تولید یک پروتئین به نام Wnt10b می کند، که برای رشد استخوان حیاتی است. پس می توان به این نتیجه رسید که پروبیوتیک ها باعث افزایش روند بازسازی استخوان می شوند که این موضوع باعث جلوگیری از پوکی استخوان می گردد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی