مصرف بیشتر فیبر غذایی در دوران کودکی خطر ابتلا به رینیت آلرژیک در بزرگسالی را کاهش می دهد

فیبر

مصرف بیشتر فیبر غذایی در دوران کودکی خطر ابتلا به رینیت آلرژیک در بزرگسالی را کاهش می دهد

بر اساس مطالعه ای که منتشر شده است، کودکانی که فیبر بیشتری مصرف می کردند، احتمال ابتلا به رینیت آلرژیک و حساسیت به آلرژن های خاص موجود در هوا و مواد غذایی را در اوایل بزرگسالی کاهش دادند.

محققان نوشتند، با این حال، این ارتباطات محافظتی ممکن است ناشی از اجتناب از غذاهایی باشد که می تواند علائم آلرژیک را در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک ایجاد کند.

محققان داده‌های 2285 شرکت‌کننده از گروه تولد آینده‌نگر BAMSE را که با میانگین سنی 2 ماهه بین سال‌های 1994 و 1996 در استکهلم انتخاب شدند، بررسی کردند. شرکت کنندگان به پرسشنامه هایی در مورد سبک زندگی، مواجهه و علائم بیماری های آلرژیک در سنین 8، 16 و 24 سالگی پاسخ دادند و در سنین 4، 8، 16 و 24 سالگی معاینات بالینی شامل نمونه گیری خون داشتند.

متوسط ​​دریافت فیبر با تنظیم انرژی در سن 8 سالگی 18.3 گرم در روز برای دختران و 17.6 گرم در روز برای پسران یا به طور کلی 18 گرم در روز بود. در سن 16 سالگی متوسط ​​دریافت فیبر شامل 18.2 گرم در روز برای دختران و 16.3 گرم در روز برای پسران یا 17.1 گرم در روز برای هر دو گروه بود.

شیوع آسم در سن 8 سالگی 10.8 درصد، در سن 16 سالگی 14.8 درصد و در سن 24 سالگی 14.6 درصد بود. شیوع رینیت آلرژیک از 14.2 درصد در سن 8 سالگی به 25.5 درصد در سن 16 سالگی به 30.9 درصد در سن 24 سالگی افزایش یافته است.

به طور مشابه، شیوع حساسیت به آلرژن های موجود در هوا از 26.2 درصد در سن 8 سالگی به 44.6 درصد در سن 16 سالگی و به 44.9 درصد در سن 24 سالگی افزایش یافته است. شیوع حساسیت به آلرژن های غذایی از 20.3 درصد در سن 8 سالگی به 13.7 درصد در سن 16 سالگی و 10.4 درصد در سن 24 سالگی کاهش یافته است.

به گفته محققان، ارتباطی بین دریافت فیبر بیشتر در سن 8 سالگی و کاهش احتمال بروز علائم شایع رینیت آلرژیک تا سن 24 سالگی وجود دارد، اگرچه هیچ ارتباطی با آسم مشاهده نشد.

محققان همچنین یک ارتباط معکوس بین دریافت کل فیبر در سن 8 سالگی و حساسیت به آلرژن های موجود در هوا و مواد غذایی در میان شرکت کنندگان مبتلا به رینیت آلرژیک تا سن 24 سالگی پیدا کردند.

مصرف بیشتر فیبر در دوران کودکی نیز احتمال حساسیت IgE به آلرژن های خاص موجود در هوا و مواد غذایی از جمله توس(توس یا غان سرده‌ای از درختان برگریز و سخت‌چوب است) و سویا را تا سن 24 سالگی کاهش می دهد.

کاهش احتمال ابتلا به رینیت آلرژیک زمانی ادامه داشت که محققان فیبر میوه‌ها و منابع دیگر مانند سیب‌زمینی، چیپس یا ذرت بوداده، حبوبات و آجیل را مورد بررسی قرار دادند، اما فیبر غلات یا سبزیجات را بررسی نکردند.

اما زمانی که شرکت‌کنندگانی که علائم آلرژیک مربوط به غذا را داشتند در تجزیه و تحلیل حساسیت حذف شدند، محققان دریافتند که این ارتباط کاهش یافته و در سن 24 سالگی بی‌اهمیت شد.

این تغییر اهمیت نشان می‌دهد که اصلاح مصرف مرتبط با بیماری ممکن است به نتایجی کمک کرده باشد زیرا کودکان از خوردن غذاهایی که علائم فوری را القا می‌کنند یا به دفعات کمتر می‌خورند، منجر به یک ارتباط محافظتی آشکار می‌شود.

محققان همچنین پیشنهاد کردند که فقدان ارتباط معنی‌دار بین مصرف فیبر و آسم می‌تواند به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها یا به طور کلی کیفیت بهتر رژیم غذایی، بر اساس تنظیم ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کل رژیم غذایی باشد.

با نتیجه گیری از اینکه ارتباطی بین مصرف فیبر بیشتر در اواسط کودکی و کاهش احتمال رینیت آلرژیک و حساسیت به آلرژن های خاص در بزرگسالی وجود دارد، محققان همچنان هشدار دادند که مطالعات بیشتر در مورد مصرف فیبر و افزایش آگاهی از آن مورد نیاز است.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی