پروبیوتیک استرس را در دانشجویان پزشکی در زمان امتحانات کاهش می دهد

استرس امتحان

محققان به دانشجویان پزشکی در سراسر کشور پروبیوتیک دادند و پروبیوتیک توانست استرس را در طول امتحانات مدرسه پزشکی کاهش دهد. سویه ی لاکتوباسیلوس کازئی که گونه ای از پروبیوتیک است می تواند به بسیاری از جنبه های استرس، به ویژه اختلال دستگاه گوارش پاسخ دهد.
در این مطالعه، هشت هفته قبل از شروع مطالعه ،23  نفر از دانشجویان پزشکی شیری که توسط سویه ال-کازئی تخمیر شده بود را نوشیدند، در حالی که 24 نفر از دانشجویان (گروه کنترل) شیر غیر تخمیری (دارونما) که به غیر از این مورد در سایر ویژگی ها از جمله طعم، رنگ و ارزش تغذیه ای یکسان بود مصرف کردند. و هیچ کدام از 2 گروه نمی دانستند که کدام یک از شیرها را دریافت کرده اند.
به صورت هفتگی، افراد به پرسش نامه های مرتبط با سطوح پنج علائم رایج شکمی، مانند درد و ناراحتی شکمی پاسخ دادند. آنها همچنین به یک پرسشنامه در مورد سطوح اضطراب پاسخ دادند علاوه بر این، محققان پارامترهای فیزیولوژیکی خاص، مانند کورتیزول بزاقی که یک هورمون استرس است را اندازه گیری کردند.
مطالعه نشان داد که مصرف روزانه شیر پروبیوتیک درد و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، احساس استرس وهمچنین کورتیزول بزاقی افزایش یافته را کاهش داد.
علاوه بر این، ال-کازئی سطح بیان ژن های مرتبط با استرس را تغییر داد. در دانشجویان گروه دارونما، با نزدیک شدن به  تاریخ آزمون، بیان 179 ژن مرتبط با استرس افزایش یافت، در حالی که این افزایش در دانشجویان که پروبیوتیک مصرف می کردند بسیار کمتر بود.
درصد گونه های باکتری های مرتبط با استرس (باکتریوئیدیت) قبل از امتحانات در گروه دارونما افزایش یافته است. در همین حال، دانش آموزان که پروبیوتیک مصرف کرده بودند سالمتر و تنوع جمعیت باکتری های روده در طول زمان منتهی به امتحان بیشتر شده بود.  محققان حدس می زنند که این به کاهش علائم استرس کمک کرده است.
این یافته ها نشان می دهد که پاسخ استرس توسط پروبیوتیک ها در یک سطح بالا در سیستم استرس، از طریق محور مغزی-روده ای، کنترل می شود. محقق این مطالعه گفت: بنابراین، پروبیوتیک باعث تقویت انعطاف پذیری سیستم پاسخ به استرس می شود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی