پخت غذا در زودپز یا قابلمه؟

زودپز

چه ظرفی برای پخت و پز مناسب تر است؟
زودپزها به دلیل کوتاهی مدت زمان پخت غذا و کاهش مدت زمان قرار گرفتن در معرض حرارت بهترین ظروف برای پخت غذا محسوب می شوند.
در گذشته بسیاری از افراد به دلیل اینکه ظرف مسی دارای رسانایی حرارتی بالایی است از آن برای جوشاندن آب و تهیه انواع غذا ها استفاده می کردند و برخی با اعتقاد بر اینکه استفاده از ظروف مسی باعث افزایش مس موجود در بدن می شود آن را به کار می بردند.
همچنین در گذشته رسم بوده که ملاقه یا کفگیر آهنی در ظرف غذای در حال جوشیدن قرار می دادند تا مس موجود در ظرف غذا را بیشتر جذب غذا کرده و بدن هر دو عنصر مس و آهن را دریافت کند.
مس یکی از فلزات حلال و نسبت به حرارت و مواد اسیدی حساس است و می تواند با مواد غذایی واکنش ایجاد کند.
برای جلوگیری از فعل و انفعالات شیمیایی مس با مواد غذایی، داخل ظرف های مسی را با لایه ایی از قلع یا فولاد زنگ نزن می پوشانند.
اگر ظروف مسی به شکل مناسبی قلع اندود نشده باشند و یا از مواد حاوی سرب برای قلع اندود شدن استفاده شده باشد، این عنصر می تواند پس از ورود به غذا در دراز مدت سبب بروز مسمومیت شود.
این ظروف در برابر حرارت و اسید کاملا ناپایدارند و در حرارت بالا و در مقابل مواد غذایی اسیدی لایه سفید قلعی آنها از بین می رود و رنگ مس آشکار می شود.
در صورتی که ظروف مسی قلع اندود نشده باشد و یا لایه قلعی آن از بین رفته باشد باعث ورود یون مس به غذا در طولانی مدت و ایجاد تاثیرات نامطلوب بر اندام داخلی بدن و ذخیره شدن تدریجی آن در کبد شده و به مرور زمان سبب از کار افتادن این عضو می شود.
ظروف چدنی نیز دارای عمر بسیار بالا هستند و برای پخت طولانی مدت مناسبند اما باید بعد از پخت، مواد غذایی از آن خارج شوند تا اکسید نشود.
باید مواظب خرید ظروف چدنی در بازار به دلیل وجود تقلب در تولید بود و برند های معروف را که نشان استاندارد داشته باشند خریداری کرد.
ظروف تفلون هرچه گرم تر شوند احتمال آزاد شدن بخارات سمی از آنها بیشتر است.
این ظروف هرچه نو تر باشد با قرار گرفتن ظرف خالی در معرض حرارت زیاد، تاثیرات سوء آن بیشتر است.
با توجه به فلزات بکار رفته در این ظروف، در صورت خراشیده شدن لایه تفلون از بازسازی آن خودداری کنید و بهتر است پس از ایجاد خراش در لایه تفلون از این ظروف استفاده نشود.
زود پز به دلیل افزایش حرارت و کاهش زمان پخت و حفظ آب درون مواد غذایی بهترین وسیله ای است که برای پخت غذا می توان از آن استفاده کرد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی