نوع کربوهیدرات در چاقی موثر است نه میزان آن

کربوهیدرات

در مورد كربوهیدرات ها ، میزان مصرف مهم نیست بلكه نوع كربوهیدرات مصرفی اهمیت دارد. به طور كلی افرادی كه اضافه وزن دارند به نظر نمی رسد كربوهیدرات بیشتری بخورند. اما تحقیقات نشان می دهد این افراد اغلب مواد حاوی كربوهیدرات تصفیه شده می خورند. مانند نان سفید و پاستا كه باعث افزایش سریع قند خون می شوند.
به گزارش مدلاین پلاس دكتر یونشنگ از دانشگاه ماساچوست می گوید مقدار كلی كربوهیدرات با وزن بدن ارتباط ندارد ، بلكه نوع آن حائز اهمیت است.
یافته های فوق پیشنهاد می كنند رژیم های غذایی كم كربوهیدرات كه افراد را از مصرف همه نوع آن منع می كنند قابل قبول نیستند. به گفته دكتر یونشنگ كربوهیدرات های تصفیه شده اغلب در غذاهای فرآیند شده كه حاوی مقادیر زیادی قند هستند موجودند. این نوع كربوهیدرات ها «شاخص گلیسمیك یا قندی بالایی» دارند بدین معنی كه باعث افزایش سریع قند خون می شود. بدن این قند را در عضله ذخیره می كند اما اگر مصرف نشود تبدیل به چربی می شود.
در مقابل ، غلات ، میوه جات و سبزی ها كربوهیدرات هایی دارند كه شاخص گلیسمیك آنها بالا نیست.
در این گزارش اشاره شده است كه طی بیست سال گذشته با وجود كاهش مصرف چربی ها ، چاقی افزایش یافته است. به منظور بررسی نقش كربوهیدرات ها در چاقی ، محققان قد و وزن ۵۷۲ فرد سالم را اندازه گیری كردند و از آنها خواستند به طور منظم نوع كربوهیدرات های مصرفی شان را گزارش نمایند.
این گروه دریافتند كه افرادی با شاخص چربی بالاتر ، به مصرف كربوهیدرات هایی با شاخص گلیسمیك بیشتر ، تمایل داشتند. مقدار كربوهیدرات مصرفی توسط این افراد تاثیری بر شاخص چربی بدن (BMI) نداشت.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی