مواد غذایی ضروری برای موها

مواد غذایی سالم

برای داشتن موهای سالم ، فقط استفاده از محصولات مراقبت از مو کافی نیست . داشتن تغذیه مناسب و کافی ، یکی دیگر از عوامل ضروری داشتن موهای سالم است . شما می توانید بهبود وضعیت موهایتان را از وعده غذایی بعدیتان شروع کنید .
مانند تمام سلولهای بدن ، سلولهای مو هم برای عملکرد خوب ، نیاز به یک رژیم مناسب دارند .

تاثیر تغذیه روی موها دیرتر از تاثیر آن بر روی پوست قابل مشاهده است . به طور مثال ، اگر شما فقط یک هفته تغذیه نامناسب داشته باشید ، در عرض چند روز ، پوست شما دچار آکنه ، خشکی یا چربی بیش از حد خواهد شد اما در مورد موها ، شاید چند ماه طول بکشد تا آثار تغذیه ، چه بد و چه خوب ، نمایان شود .
موادغذایی مفیدی که می خورید ، کمک می کند تا فولیکولهای مو و پوست سر تقویت شوند و این امر ، به داشتن موهایی سالم و شاداب می انجامد .
البته تغذیه تنها عامل موثر در سلامت موها نیست . سیگار ، استرس ، مشکلات هورمونی و کمبود خواب هم می توانند در سلامت موها موثر باشند و تغذیه هرچند مناسب هم به تنهایی نمی تواند آثار منفی این عوامل را از بین ببرد .

به هرحال اگر رژیمی مناسب و دارای مقدار مناسبی پروتئین داشته باشید ، تاحد بالایی سلامتی موهای خود را تامین کرده اید . در ادامه به چند ماده غذایی مفید که این ویژگیها را دارا هستند اشاره می کنیم .
۱ – ماهی قزل آلا : علاوه بر داشتن پروتئین و ویتامین E که دو ماده موثر برای سلامتی مو هستند ، این ماهی آبهای سرد ، سرشار از اسید چرب امگا۳ است . بدن انسان قادر به ساختن این اسید چرب که باعث رشد موها می شود نیست و آن را باید از منابع خارجی تامین کند . حدودا ۳ درصد ساقه مو از اسیدهای چرب تشکیل شده است . امگا۳ همچنین در غشاء سلولهای پوست سر و نیز در ترکیبات چربیهای روی پوست که برای محافظت از موها و حفظ رطوبت آنها مفید هستند وجود دارد .

۲ – گردو : گردو تنها مغزی است که سرشار از امگا۳ است . همچنین مقدار قابل توجهی بیوتین و ویتامین E نیز در آن وجود دارد که از آسیب وارد شدن به دی ان ای سلولها جلوگیری می کند . به خاطر تماس مستمر موها با اشعه خورشید ، این ویژگی گردو بسیار اهمیت دارد . کمبود بیوتین به ریزش مو منجر می شود .
گردو همچنین منبع خوبی برای مس است که باعث می شود رنگ مو حالت طبیعی و سالم داشته باشد .

۳ – صدف : صدفهای خوراکی گرچه غذای متداولی برای ما ایرانیها نیست ، اما خواص بسیار مفیدی دارد که به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم .
صدفها منبع بسیارغنی روی هستند . کمبود روی باعث ریزش مو می شود در موارد حاد ، باعث ریزش مژه ها هم می شود . کمبود روی ، همچنین به خارش پوست سر و خشک شدن آن می انجامد . حدود ۸۵ گرم صدف خوراکی ، حاوی تقریبا ۵ برابر نیاز روزانه انسان روی است . روی مورد نیاز بدن را می توانید از آرد کامل گندم هم تامین کنید ولی صدف ، علاوه بر روی منبع خوبی از پروتئین هم هست . به یاد داشته باشید که ۹۷درصد مو ، از پروتئین تشکیل شده است . بدون میزان کافی پروتئین ، بدن نمی تواند موهایی را که به طور طبیعی می ریزد را جایگزین کند و آن مقداری هم که جایگزین می شود ، نازک ، کدر ، ضعیف و خشک خواهد بود . سایر منابع غنی روی عبارتند از آجیل ، گوشت گوساله و تخم مرغ .

۴ – سیب زمینی شیرین : این نوع سیب زمینی که در ایران به سیب زمینی ترشی معروف است و معمولا در ترشی مخلوط به کار می رود ، منبع خوبی برای آنتی اکسیدان بتاکاروتن است که بدن آن را تبدیل به ویتامین A می کند . اهمیت ویتامین A بهتر آشکار می شود وقتی بدانید هیچ سلولی در بدن ، بدون این ویتامین درست کار نمی کند . همچنین ویتامین A ، در تولید چربی پوست سر نقش دارد و بدون آن ، پوست سر دچار خارش و شوره خواهد شد .
بتاکاروتن ، در هویج ، زردآلو ، کدو حلوایی ، انبه و طالبی هم یافت می شود .

۵ – تخم مرغ : تخم مرغ منبع خوبی برای تامین پروتئین بدن ، همچنین دارای چهار ماده معدنی ضروری ، یعنی روی ، سلنیوم ، گوگرد و آهن است . نقش آهن بسیار مهم است زیرا وظیفه مهمی در رساندن اکسیژن به فولیکولهای مو دارد . کمبود آهن ، یکی از دلایل عمده ریزش مو در بانوان است . منابع دیگر آهن گوشتها هستند از جمله گوشت مرغ ، ماهی ، گوساله و گوسفند .

۶ – اسفناج : آهن ، بتاکاروتن و ویتامین C موجود در اسفناج ، باعث سلامتی فولیکولهای مو می شود و باعث حفظ چربی مفید روی پوست سر می گردد .
به طور کلی ، سبزیجات با رنگ سبزه تیره ، مثل بروکلی و اسفناج ، دارای این خواص هستند .

۷ – حبوبات : حبوبات ، حاوی پروتئین ، آهن ، روی و بیوتین هستند که این ریز مغذی ها ، حبوبات را تبدیل به گزینه بسیار مناسبی برای گیاهخواران و دیگران نموده است .

۸ – ماست : ماست مخصوصا از نوع کم چرب ، حاوی مقدار مناسبی پروتئین ، ویتامین B5 و ویتامین D است . ویتامین B در محصولات مراقبت از مو بسیار به کار می رود . تحقیقات اخیر ، رابطه مستقیم بین ویتامین D و سلامتی فولیکولهای مو را تایید کرده است . غیر از ماست ، پنیر کم چرب و شیر کم چرب هم تا حد زیادی این خواص را دارا هستند .

۹ – گوشت پرندگان : این نوع گوشت ، حاوی مقدار زیادی پروتئین ، روی ، آهن و ویتامین B است . از آنجایی که قسمت اعظم موها را پروتئین تشکیل می دهد ، به طور کلی هر ماده غذایی حاوی پروتئین ، می تواند برای موها مفید باشد .

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی