لاغر شدن این خانم ها راحت تر است

رژیم لاغری

خانم ها باید حساب دستشان باشد، حساب ساعت هایی که در روز مشغول فعالیت هستند و ساعت هایی که دراز کشیده اند، خوابیده اند یا نشسته اند و کاری انجام نمی دهند، این حساب و کتاب به سلامت آنها ربط پیدا می کند. احتمالا همه ما می دانیم که هرقدر فعالیت فیزیکی مان کمتر باشد، احتمال افزایش وزن مان بیشتر است اما جالب است بدانید که نتیجه یک تحقیق جدید نشان داده است که کمتر شدن میزان کدبانوگری در خانم ها مساوی است با بیشتر شدن احتمال چاقی در آنها.

زنان خانه دار تنبل شده اند؟
نتایج تحقیقی که در مجله «پلاس وان» به چاپ رسیده نشان می دهد که زنان خانه دار مورد مطالعه قرار گرفته در سال ۲۰۱۰، کار خانه بسیار کمتری نسبت به زنان خانه دار سال ۱۹۶۵ انجام می دادند. در واقع این مطالعه نشان داده است که زنان خانه دار در سال ۲۰۱۰ در روز حدود ۳۶۰ کالری کمتر از زنان خانه دار سال ۱۹۶۵ می سوزانند. براساس نتایج این تحقیقات، زنان در سال ۱۹۶۵ به طور متوسط هر روز خانه های خود را تمیز می کردند، لباس می شستند، لباس اتو کرده و آشپزی می کردند اما حالا برخی از این فعالیت ها توسط تکنولوژی و ماشین ها و نوآوری های جدید انجام می شود. این مطالعات نشان داده که یک زن خانه دار معمولی در دهه ۶۰ حدود ۲۷ساعت از هفته را به کارهای کدبانوگری اختصاص می داده اما این میزان برای زنان دهه اول میلادی قرن بیست و یکم تنها حدود ۱۳ساعت در هفته بوده است.

بحث در مورد سوزاندن کالری است
البته ادوارد آرچر، متخصص طب پیشگیری و مدیر گروهی که این پژوهش را انجام  داده، می گوید: «ما نمی خواهیم به زنان بگوییم که حتما باید بیشتر در خانه های خود کار کنند یا از تکنولوژی و وسایل جدید استفاده نکنند بلکه تنها هدف ما این است که آنها را متوجه این نکته کنیم که باید حواس شان به سطح فعالیت فیزیکی روزانه شان باشد. درواقع ما امیدواریم زنان به میزان کالری که روزانه وارد بدن خود می کنند و میزان کالری که روزانه می سوزانند دقت کنند تا سلامت آنها به خطر نیفتد.

زنانی که فقط روزی یک ساعت در خانه کار می کنند
در این مطالعه تمام آمار و ارقام و مستندات ضبط شده درمورد دوهزار بانوی خانه دار در کالیفرنیا در سال ۱۹۶۵ مورد بررسی قرار گرفت و با نتایج پرسش از دوهزار بانوی خانه دار در همین ایالت در سال ۲۰۱۰ مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد که زنان خانه دار در سال ۱۹۶۵ حدود ۵/۲۷ ساعت از هفته را به خانه داری اختصاص می دادند این درحالی است که زنان شاغل مورد پرسش قرار گرفته در سال ۲۰۱۰ تنها هفت نفر و زنان خانه دار مورد پرسش قرار گرفته ۱۶ساعت از هفته خود را به این فعالیت ها اختصاص می دادند. به طور متوسط یک زن صاحب خانواده در سال ۲۰۱۰ فقط ۳/۱۳ ساعت از وقت هفتگی خود را به انجام فعالیت های خانه داری و وظایف کدبانوگری اختصاص داده است.

شاغل ها هم در خطر هستند
دکتر کلینگ استیونسون، یکی از پزشکان حاضر در این مطالعه می گوید: «شاید به نظر برسد که کاهش فعالیت روزانه در زنان در سال های اخیر مختص زنان خانه دار باشد اما واقعیت این است که بسیاری از زنان شاغل در حال حاضر مشاغلی دارند که عملا هیچ  فعالیت فیزیکی را باعث نمی شود، درضمن این گروه از زنان، به  دلیل شاغل بودن در خارج از خانه، عموما در خانه کارهای کمتری را نسبت به زنان خانه دار انجام می دهند و درنتیجه سطح فعالیت روزانه آنها هم اصلا درحد قابل قبول و مناسبی نیست.

نسبت به مادرتان 15 درصد کمتر کالری می سوزانید
دکتر آرچر می گوید: «یک زن خانه دار معمولی در سال ۱۹۶۵ حدود ۶۰۰۰ کالری در هفته را با انجام کارهای خانه داری و فعالیت در خانه می سوزاند، این میزان با ۴۲درصد کاهش به ۲۵۱۸ کالری در هفته در سال ۲۰۱۰ رسیده است که می توان چنین وضعیتی را به عنوان یک زنگ خطر جدی دانست. وی ادامه می دهد: «این یعنی یک زن خانه دار معمولی روزی ۳۶۰ کالری کمتر از زنی که ۴۵ سال پیش وضعیتی مشابه او داشته می سوزاند، این میزان کمی نیست و در واقع حدود ۱۵درصد کالری است که یک زن معمولی به طور متوسط در یک روز وارد بدن خود می کند، طبیعی است که این به معنای افزایش احتمال اضافه وزن و چاقی است. جالب است بدانید که براساس نتایج این مطالعه یک زن خانه دار معمولی در سال ۱۹۶۵ حدود ۸ ساعت از وقت هفتگی خود را در حالت نشسته یا درازکش مقابل تلویزیون یا رادیو گذرانده اما یک زن خانه دار معمولی در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۷ ساعت از یک هفته خود را به طور درازکش یا نشسته مقابل تلویزیون یا کامپیوتر گذرانده است.

روزی 2 ساعت فعالیت نیاز دارید
دکتر آرچر می گوید: براساس تحقیقات و پژوهش های متعدد مشخص شده که سطح مناسب فعالیت روزانه ۳۰ دقیقه است. پیش تر گفته می شد که اگر شما ۳۰دقیقه در روز را به فعالیت جسمانی با شدت متوسط مشغول باشید احتمال چاقی و اضافه وزن در شما کمتر می شود و احتمال بروز سکته قلبی یا سکته مغزی در شما هم به صورت قابل توجهی کاهش می یابد اما مطالعات جدید نشان داده که ۳۰ دقیقه فعالیت روزانه در حد متوسط احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را در شما کاهش می دهد اما اثر مشخصی روی میزان تجمع چربی و وزن شما نمی گذارد، حالا توصیه می شود برای آنکه وزن مناسبی داشته باشید و از تجمع چربی در بدن تان جلوگیری کنید حداقل یک ساعت در روز فعالیت جسمانی در حد متوسط داشته باشید… اما اگر اضافه وزن دارید و می خواهید وزن کم کنید باید روزانه بین یک و نیم تا دو ساعت در حد متوسط فعالیت های ورزشی برنامه ریزی شده انجام دهید.

خانه داری می تواند سلامت شما را تضمین کند
دکتر استیونسون می گوید: «نتایج مطالعه ما به این معنا نیست که زنان برای سلامت باید کارهای سخت و طاقت فرسا در خانه خود انجام دهند، بلکه به این معناست که زنان، به خصوص زنان خانه دار یا زنان شاغلی که کار آنها حالت سکون و نشسته دارد، باید سطح معمولی از فعالیت های روزانه را انجام دهند؛ فعالیت هایی که باعث سوختن و مانع از تجمع کالری در بدن شود. انجام کارهای خانه داری، اگر در حد فعالیت متوسط انجام شود، یکی از فعالیت هایی است که می تواند باعث کالری  سوزی در بدن شود و در نتیجه درکل به نفع سلامت زنان باشد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی