اگر دوست دارید زودتر لاغر شوید حتما بخوانید

رژیم لاغری

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، لاغری در کوتاه ترین زمان و با راحت ترین شیوه یکی از آرزوهای همیشگی تان بوده و شاید هم خیلی از تبلیغ ها و توصیه های اطرافیان را باور کرده و امتحان کرده باشید؛ مثلاً کاهش وزن ۳۰ کیلویی و در یک ماه با رژیم آب درمانی! ۲۰ کیلو کاهش وزن در یک هفته با انواع و اقسام دستگاه های لاغری! و البته قرص ها و چسب های لاغری که این روزها آنقدر تعدادشان زیاد شده که از تعداد انگشت های دست هایمان هم فراتر رفته! کافی است در گوگل کلمه «قرص لاغری» را جستجو کنید تا اسامی آشنایی مثل: بوتانیکال، اسلیمینگ، هربال اسلیمینگ، مجیک اسلیمینگ، و پرفکت اسلیم، فیل اسلیم، نچرال اسلیمینگ و… را ببینید که در تعریف هر کدام شان هم واژه لاغری معجزه آسا و بی دردسر آمده است! خب مسلماً همه آدم ها دوست دارند از همه خوراکی های مورد علاقه شان هر مقدار که دوست دارند بخورند و لذتش را ببرند و بعد هم با خوردن یک قرص کوچک، دیگر نگران چاق شدن شان نباشند! اما آیا واقعاً چنین قرص های مهربانی وجود دارند؟! البته غیر از قرص، این روزها بازار چسب های لاغری هم داغ است؛ چسب های هوشمندی که فقط با برداشتن برچسب و قراردادن روی موضعی که چربی اضافه دارد و هیکل شما را از ریخت انداخته، می توانند این چربی ها را آب کنند؛ فقط چربی های همان نقطه را! البته برای لاغری کلی هم باید این چسب ها را روی ناف بچسبانید!

برای اینکه ببینیم این قرص ها و چسب ها تا چه اندازه مفید و موثر هستند و باعث چه مقدار کاهش وزن می شوند، از دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی خواستیم تا در مورد فواید و عوارض مصرف آنها برایمان بیشتر توضیح دهند.

قرص ها چطور باعث لاغری می شوند؟
قرص های لاغری شامل مواد مختلفی هستند که مجموع آنها باعث کاهش وزن می شود. در عین حال روش کاهش وزن در قرص های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال بعضی از قرص ها با کاهش اشتها و کم خوردن به کاهش وزن کمک می کنند در حالی که دیگر قرص ها، مانع جذب چربی در بدن می شوند.

عملکرد قرص های لاغری با هم متفاوت هستند و با تغییر در مکانیسم های طبیعی بدن، باعث لاغر شدن می شوند؛ بعضی از آنها با افزایش دفع، مدت زمان باقی ماندن غذا در روده را کاهش داده، موجب تجزیه نشدن چربی ها در روده شده و منجر به اسهال چرب می شوند. عوارض مصرف خودسرانه این داروها هم این است که در طولانی مدت باعث دفع ویتامین های محلول در چربی شده و فرد را با سوءتغذیه روبرو می کنند. گروه دیگری از داروهای چربی سوز هم هستند که جذب چربی را مهار می کنند و مانع از ورود چربی به چرخ سوخت و ساز بدن می شوند اما به طور کلی داروهای چربی سوزی که سوخت و ساز بدن را بالا می برند، چندین مشکل مختلف ایجاد می کنند که مصرف ناآگاهانه و خودسرانه شان می تواند کشنده باشد!

خطرات قرص های لاغری
عمده ترین مشکلی که در زمینه مصرف قرص های لاغری وجود دارد این است که بسیاری از داروهای لاغری موجود در بازار که در شبکه های ماهواره ای هم تبلیغ می شوند، غیر استاندارد هستند اما به راحتی در دسترس افراد قرار دارند.

مهمترین سازمانی که می تواند سلامت تمام داروها را تایید کند، سازمان غذا و داروست که با مراجعه به وب سایت این سازمان می بینیم که قبل از معرفی هر دارو به دنیا، باید مراحل مختلفی از جمله کشت سلولی ـ مولکولی، آزمایش روی حیوانات و در فازهای مختلف و کارآزمایی های بالینی روی انسان تحت شرایط خاص انجام شود تا بالاخره یک دارو بتواند مورد تایید قرار گیرد. اما داروهایی که زمینه چاقی و لاغری مورد تایید چنین سازمان هایی قرار گرفته باشند، بسیار محدودند، بنابراین نمی توان به صرف تبلیغ این داروها در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی و… آنها را استاندارد تلقی کرد. در ضمن، حتی در صورت اطمینان از استاندارد بودن یک قرص، افراد نباید خودسرانه اقدام به مصرف آنها کنند چرا که شرایط بیولوژیک و سلامت هر فرد با دیگری متفاوت است و افرادی که به بیماری های مختلف مبتلا هستند، حتماً باید با مشورت پزشک متخصص یک از این داروها را انتخاب کنند.

همچنین بالا رفتن سوخت و ساز نیز می تواند باعث بروز مشکلات دستگاه گوارش شود؛ به خصوص در افرادی که دچار زخم های گوارشی هستند. بنابراین فقط یک پزشک متخصص می تواند دوز مشخصی از یک داروی مشخص را برای هر بیمار، آن هم برای دوره ای مشخص، تجویز کند.

یک قرص خطرناک
حتماً نام قرص ونوستات (ارلیستات) را شنیده اید؛ این قرص یکی از قرص های لاغری است که سال ها توسط پزشکان برای کاهش وزن افراد تجویز می شد و حالا به عنوان یک قرص لاغری بی ضرر مشهور شده و مصرف کنندگان بدون هیچ ترسی حتی تا سال های طولانی از این قرص برای حفظ تناسب اندام خود استفاده می کنند، غافل از اینکه مصرف طولانی مدت این قرص عوارض وخیمی برای سلامت شان ایجاد می کند.

قرص هایی مثل ونوستات یا زینکال بخشی از چربی غذا را با مدفوع دفع می کند و همراه با این چربی، ویتامین هایی مانند E و D و A و K نیز دفع می شود. قرص های آنتی لیپاز در واقع جذب چربی را مختل می کند و در نتیجه جذب ویتامین های محلول در چربی نیز مختل می شود. مصرف کوتاه مدت و تحت نظر پزشک متخصص تغذیه، مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند اما مصرف طولانی و بدون نظارت، عوارض جانبی زیادی را برای فرد به دنبال دارد.

قرص ها به تنهایی لاغر نمی کنند
بسیاری از قرص های لاغری با نام مکمل های غذایی فاقد استانداردهای لازم دارویی هستند. بسیاری از این قرص ها صرفاً با عنوان مکمل غذایی، قبل از اثبات تاثیر و ایمنی آنها روانه بازار شده، به فروش می رسند که به خصوص نوع جدید آنها خطرات جانبی داشته و سلامت افراد را تهدید می کنند. عوارض جانبی این قرص ها در افراد مختلف متفاوت بوده و عبارت است از: افزایش ضربان قلب، افزایش میزان فشارخون، بی خوابی، عصبانیت، سردرد، سرگیجه، ضعف، تغییر مزه دهان، خشکی دهان، بی حسی پوست، تهوع، گرفتن عضلات شکم، اسهال و دیگر مشکلات دستگاه گوارش، مشکلات کبد و…

البته بروز این علائم، بسته به نوع داروی کاهش وزن در هر فرد متفاوت است. به علاوه نباید فراموش کرد که مصرف این داروها برای مدت زمانی کوتاه در نظر گرفته شده است، بنابراین افزایش مدت استفاده، اثرات جانبی دیگری را هم به دنبال خواهد داشت. پس قبل از استفاده از هر نوع داروی لاغری ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت کنید؛ به خصوص اگر از داروهای دیگری برای درمان بیماری های مختلف هم استفاده می کنید. در این صورت ممکن است غیر از عوارض مصرف داروی نادرست، مشکل تداخل دارویی نیز برایتان پیش بیاید. بد نیست این را هم بدانید که در صورت انتخاب درست قرص های کاهش وزن، متوسط کاهش وزن با این روش ۵ الی ۱۰ درصد وزن یک فرد خواهد بود که با تغییر رژیم غذایی و ورزش حاصل شده است. فراموش نکنید افرادی که این قرص ها را مصرف می کنند اما سبک زندگی خود را تغییر نمی دهند، هیچ تضمینی وجود ندارد که به نتیجه دلخواه برسند.

هنوز هیچ داروی موثری در زمینه کاهش وزن، به بازار نیامده که فرد بتواند، بدون رعایت رژیم غذایی و صرفاً از طریق خوردن قرص و بدون عوارض جانبی کاهش وزن پیدا کند و همچنان مهمترین و سالم ترین روش کاهش وزن بدون عوارض جانبی، کاستن از کالری مصرفی به طور روزانه و ورزشی است که در صورت تشخیص پزشک، می تواند با مصرف یک قرص لاغری استاندارد همراه شود.

معجزه ای به نام چسب لاغری!
روی بسته بندی بسیاری از این چسب ها می خوانیم: «این چسب ها جهت کاهش چربی های موضعی و زیر پوستی و کمک به سوزاندن بهتر چربی در بدن استفاده می شود. این پد محتوی روغن هسته انگور و رازیانه و شیره درخت سرو کوهی و… است و تاثیر آنها در رفع چربی و لیپیدهای زائد بسیار اعجاب انگیز است. شما با استفاده از این چسب ها ۳ تا ۶ کیلوگرم در ماه وزن کم می کنید چرا که این محصوص مانع از جذب قند، نشاسته و چبی می شود. چسب های لاغری بسیار موثر در کاهش وزن به صورت کاملاً طبیعی بدون هیچ گونه عوارض جانبی. این چسب های لاغری دارای مواد طبیعی هستند و با تحریک غدد درون ریز عمل می کنند. غددی که میزان سوخت و ساز بدن را کنترل می کنند و متابولیسم و سوخت چربی ها و کربوهیدرات ها و قند بدن را تسریع می کند و بدین ترتیب وزن فرد به کار گیرنده کاهش می یابد. این چسب از جمع شدن چربی های اضافه در بدن جلوگیری می کند و گردش خون را تسریع می کند و علاوه بر کاهش وزن در سم زدایی بدن موثر است.» اما آیا این ادعاها واقعیت دارند؟

چسب+ ورزش و رژیم
به طور کلی وقتی چاقی از حد مشخصی فراتر باشد، سلول های چربی در نقاط خاصی از بدن تجمع غیر طبیعی پیدا می کنند و باعث بروز سلولیت می شوند. در صورتی یک روش خاص می تواند باعث از بین رفتن این چربی های موضعی شود که با یک رژیم غذایی کاهش وزن و برنامه ورزشی (شامل ۳ فاز گرم کردن بدن، حرکات هوازی و سرد کردن بدن باشد نو در فاز سرد کردن حرکات کششی و قدرتی در ناحیه چاقی موضعی انجام شود) همراه باشد. در این صورت استفاده همزمان از روش هایی مثل اولتراسوند، لیزر، گن و چسب های لاغری هم می توانند موثر واقع شوند. پس چسب ها اثر کاهش وزن چندانی ندارند و صرفاً برای از بین بردن سلولیت مفید هستنتد. حالا اگر به فرض محال استفاده از چسب لاغری (یا هر کدام از شیوه های مشابه) بتواند به تنهایی بر سلول های چربی تاثیر مختصری بگذارد، این چربی ها در ناحیه دیگری از بدن دوباره تجمع کرده و به صورت سلولیت بروز می کنند. بنابراین چسب لاغری و لوازمی مانند آن به تنهایی نمی توانند راهکار قطعی درمان سلولیت باشند چون چربی از بدن دفع نمی شود و فقط از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می شوند.

این چسب ها با استفاده از گرما کمک می کنند تا هیدرولیز چربی در آن ناحیه افزایش یابد و چربی بعد از هیدرولیز جذب مویرگ های خونی شده و وارد گردش خون می شود و ممکن است چربی خون افزایش یابد که اگر این چربی زیاد باشد، ممکن است خطرساز شود. بنابراین وقتی هیچ روش مکملی مثل ورزش و رژیم غذایی، در کنار استفاده از چسب، همراه نباشد، این چربی ها از بدن دفع نمی شوند و فقط از طریق خون به بخش دیگری از بدن منتقل شده و دوباره سلولیت در نقطه دیگری بروز می کند. به این ترتیب استفاده از این چسب ها برای کسانی که دچار چربی خون هستند و در معرض بیماری های قلبی، متابولیک و دیابتیک هستند، می تواند خطرناک باشد.

امتیاز 4.5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی