چاقی دیگر باعث خطر مرگ بیشتر نمی شود

چاقی

در مطالعه ی JAMA، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کپنهاگ اطلاعات مربوط به بیش از 100000 هزار نفر را در سال های 1976-1978 مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که خطر مرگ زودرس در افراد چاق نسبت به افراد با وزن طبیعی بالاتر بود، اما این مورد دیگر در سال های 2003-2013 در بین افراد چاق دیده نشد.
در بسیاری از کشورها، سیاست های بهداشت عمومی مردم را به حفظ وزن سالم برای جلوگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی توصیه می کنند، و در نتیجه امیدواریم تا از مرگ زودرس جلوگیری شود.
برای تعریف وزن سالم، کارشناسان از شاخص توده بدن (BMI) یعنی نسبت وزن فرد به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد خود به متر استفاده کردند.
برای بزرگسالان، محدوده BMI به صورت زیر تعریف می شود:

– 30 و بیش از آن فرد چاق است.
– 25-29.9 فرد اضافه وزن دارد.
– 18.5-24.9 وزن طبیعی یا سالم است.
– زیر 18.5  فرد لاغر است.

یک مطالعه در دانمارک نشان داد که محدوده BMI با نرخ پایین مرگ  ارتباط دارد که این میزان در سال های  1976-1978، 1991-1994، 2003-2013 متفاوت بود.

دکتر افضل اشاره کرد که BMI مربوط به کمترین خطر مرگ از 23.7 در 1976-1978 به 24.6 در 1991-1994 رسید، و سپس دوباره به 27 در 2003-2013 افزایش پیدا کرد. با این حال، افرادی که BMI  پایین یا بالاتر از این مقدار بیشتر در معرض خطر مرگ بودند.

استاد بالینی در دانشگاه کپنهاگ و بیمارستان دانشگاه کپنهاگ، می گوید علت این تغییر شناخته شده نیست، اما یافته ها نشان می دهند نیاز به تجدید نظر در مورد دسته بندی ها برای تعریف اضافه وزن است.

نکته مهم، نتایج تحقیقات به این معنی تلقی نمی گردد که مردم هر چه که دوست دارند می توانند بخورند و یا افراد با وزن طبیعی برای بدست آوردن اضافه وزن باید بیشتر بخورند و منظور این است که شاید افراد دارای اضافه وزن لازم نیست کاملا مانند قبل در مورد وزن خود نگران شوند.

نوید ستار، استاد پزشکی متابولیسم بدن در دانشگاه گلاسکو، بریتانیا، می گوید در حالی که نتایج جالب توجه است، اما نباید از مشاوره در مورد چاقی و درمان و پیشگیری از آن را تغییر دهیم.
او توضیح میدهد که با داروهای مدرن ما می توانیم مردمی که دارای عوامل خطر همچون چاقی هستند را کمک کنیم، اما وی می گوید که ما نیاز به بازتعریف چاقی بر اساس نتایج این مطالعه نداریم. به عنوان مثال، در دسترس بودن بالای داروهای پیشگیرانه و ارزان به این معنی است که بسیاری از مردم دچار اضافه وزن و چاق بیشتر در حال درمان دیابت نوع 2، فشار خون بالا و کلسترول بالا هستند، که خطر ابتلا به مرگ آنها به این ترتیب کاهش می یابد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی